Svar på "LL: Besparing inom personlig assistans – till vilket pris?” (6/11):
Det stämmer att vi gick in i 2024 med ett underskott på cirka 120 miljoner. Med ett sådant underskott ställs nämndens arbete på sin spets för att få en budget i balans. I den åtgärdsplan som togs fram ingick bland annat att se över personlig assistans. Låt oss då reda ut en del saker. När det gäller att lägga ut personlig assistans på upphandling är det en av alla de åtgärder som nu påbörjats. Viktigt att nämna är att huvudansvaret för personlig assistans fortsatt kommer att ligga på kommunen. Det ansvaret försvinner inte. Vi pressar inte ut viktiga omsorgstjänster till oetablerade aktörer för kortsiktiga besparingar.
Att debattörerna har en fientlig inställning till företag och en hög tro på att kommunen är den enda lösningen på alla problem är mycket beklagligt. Vi tror att det krävs att vi hjälps åt, både kommun och näringsliv, för att dels öka valfriheten för våra medmänniskor, öka kvaliteten i våra omsorgsinsatser men även för att få ekonomin att komma i balans.
De förändringar som nu sker inom personlig assistans handlar framför allt om att vi ökar kontrollen så att de som är berättigade till ersättning och assistans också får det som de har rätt till. Så länge kostnaderna är befogade kommer det fortsatt finnas möjlighet att få ersättning för dessa. Så även fortsatt finns möjligheten att få samma timersättning som tidigare, skillnaden ligger i att vi nu säkerställer att oseriösa aktörer inte kan sko sig på de som är i behov av personlig assistans. Det bidrar till en ökad trygghet för den som är i behov av assistans och att arbetsvillkoren för den anställda som utför assistansen håller hög kvalitet även fortsättningsvis.
LL försöker få det att framstå som att kommunen släpper allt ansvar till en oseriös aktör, något som inte finns fog för över huvud taget. Att ha en såpass fientlig inställning till företagare, eller i det här fallet småföretagare, med en ambition att vara tillgänglig, personlig och anpassad efter brukarens behov är minst sagt anmärkningsvärt. Kommunen har en gedigen kontroll av de företag som upphandlas och säkerställer att kvaliteten är både god men framför allt att tryggheten och servicen till de som är i behov av dessa insatser är fortsatt säkerställd. Skulle det visa sig att det finns delar som inte sköts som det är sagt så har även kommunen åtgärder att ta till. Om nu den upphandlade aktören inte lever upp till de förväntningar som kommunen har så kommer åtgärder att sättas in, precis som vi gjort historiskt.
Vårt fokus är att de som behöver personlig assistans ska få den på bästa tänkbara sätt vilket vi nu ser till genom att säkerställa att de som har rätt till personlig assistans får den insats som de har rätt till och genom att motverka att skattemedel hamnar hos oseriösa aktörer.