LL: Besparing inom personlig assistans – till vilket pris?

Kommunens strategi att outsourca omsorgen i syfte att spara pengar är kortsiktig och kan få allvarliga konsekvenser för dem som är beroende av personlig assistans, skriver Jan Myhrman (LL) och Dan Andersson (LL).

Beslutet, som sägs spara kommunen miljoner, väcker dock många frågor om kvalitet och trygghet för de 37 brukare som kommer få sin assistans från en ny leverantör, skriver Jan Myhrman (LL) och Dan Andersson (LL).

Beslutet, som sägs spara kommunen miljoner, väcker dock många frågor om kvalitet och trygghet för de 37 brukare som kommer få sin assistans från en ny leverantör, skriver Jan Myhrman (LL) och Dan Andersson (LL).

Foto:

Debatt2024-11-06 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Social- och omsorgsnämnden har ett underskott på 120 miljoner kronor för 2024, och för att hantera detta beslutade man att lägga ut en del av den kommunala omsorgen på extern upphandling. 

Uppdraget att tillhandahålla personlig assistans, tidigare utfört i kommunal regi, har nu vunnits av Lilja Assistans, ett ungt och relativt nystartat företag, med säte i Stockholm. Och som dessutom inte haft någon tidigare verksamhet. Värt att nämna är att Lilja assistans också var ensamma anbudsgivare (det finns nästan 900 assistansbolag i Sverige). Beslutet, som sägs spara kommunen miljoner, väcker dock många frågor om kvalitet och trygghet för de 37 brukare som kommer få sin assistans från en ny leverantör.

Lilja Assistans kommer nu trots sitt nystartade läge och en kreditvärdighet på 39 poäng, den siffran bör ligga på 60 poäng för en anbudsgivare, att ta över ansvaret för assistansen. Många anser dock att kommunens besparingar sker på bekostnad av brukarnas trygghet och assistenternas arbetsvillkor. Bolaget, som i dagsläget saknar revisor på grund av sin storlek, saknar den ekonomiska stabilitet och erfarenhet som vanligtvis krävs för ett uppdrag av denna storlek och vikt.

Med den nya upphandlingen finns en stor risk att kvaliteten på assistansen försämras, särskilt då Lilja Assistans inte är bundet av samma kollektivavtal och villkor som tidigare gällt i kommunal regi. Den ekonomiska pressen kan också leda till nedskärningar i personalens ersättningar för exempelvis väntetid, något som enligt nuvarande kollektivavtal kompenseras men som inte omfattas av schablonersättningen.

Kommunens egna utredningar visar att kostnaden för personlig assistans i egen regi varit cirka 16 procent högre än den statliga schablonersättningen.

Kommunens strategi att outsourca omsorgen i syfte att spara pengar är kortsiktig och kan få allvarliga konsekvenser för dem som är beroende av personlig assistans. Flera av de åtgärder som kommunen beslutat om – exempelvis att sänka ersättningen för de som har kommunala beslut om personlig assistans. Från att följt schablonersättningen på 332,60 kr/tim sänkte kommunen ersättningen 1 oktober till 303 kr/tim och som lägst 261 kr/tim. Den sänkta ersättningen kan leda till att det kommer att bli svårt att bibehålla samma kvalitet på assistansen hos den enskilde.

Kommunen har tagit ett stort steg bort från sitt ansvar att säkerställa trygg och pålitlig omsorg för sina mest utsatta invånare. Om vi prioriterar kostnadsminskningar framför människors behov av trygghet, riskerar vi en utveckling där kvalitet och kontinuitet undermineras. Lilja Assistans tar över ansvaret den förste februari 2025 och det är avgörande att kommunen följer upp och säkerställer att övergången inte sker på bekostnad av omsorgens kvalitet.

Vi behöver en kommun som inte pressar bort viktiga omsorgstjänster till oetablerade aktörer för kortsiktiga besparingar. Besparingar får inte ske på bekostnad av de mest sårbara. Detta skulle aldrig skett med LL:s budget.