Fel beslutsordning för Ostlänken

Jag håller fullständigt med om att det faktiskt blir ett försämrat stationsläge geografiskt, skriver debattören.

Ett beslut tas utan någon som helst visshet om dess miljardkostnader för kommuninvånarna, ty vi lär alla få bidra, skriver debattören.

Ett beslut tas utan någon som helst visshet om dess miljardkostnader för kommuninvånarna, ty vi lär alla få bidra, skriver debattören.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Debatt2024-07-06 09:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på debattartikeln "Linköpings kommun talar med kluven tunga" (24/6):

Jag tackar Ulf Flodin från Järnvägsfrämjandet för hans engagemang mot placeringen av Ostlänken. Jag håller fullständigt med om att det faktiskt blir ett försämrat stationsläge geografiskt om placeringen skulle ske vid Steninge – mer perifert! Steningealternativet verkar ha blivit en prestigesymbol för Linköpings kommun. Det hävdas att stora summor redan lagts ned, men det borde inte förhindra en omplanering av stationsläge, om man inser att Steningeplanen är orimlig.

Jag har redan den 12 juli 2023 i en debattartikel undrat vem som egentligen ska stå för kostnaderna för Steningeprojektet. Enligt Järnvägsfrämjandet kommer kommunen att få stå för det mesta förutom själva spårområdet. Då reagerar jag på att detta är en märkligt omvänd beslutsgång. Först beslutar man om Steninge som stationsläge för Ostlänken utan att precisera dess kostnader. Senare tänker man göra detta, efter utredning. Jag har läst i Samhällsbyggnadsnämndens budget att man inte där preciserat priset. Alltså: Ett beslut tas utan någon som helst visshet om dess miljardkostnader för kommuninvånarna, ty vi lär alla få bidra!

Dessutom är det ansvarslöst mot kommunerna och regionerna i söder att som tänkt strypa de sydgående banorna i Tannefors. Detta skulle motverka all regionförstoring och all sydlig regional tillväxt.