Svar på "Nedlagd Tjustbana kan öka samhörigheten med Linköping" (13/3):
Tjust- och Stångådalsbanorna har med förstärkt underhåll fått ny, skarvfri räl på betongslipers i makadam på många delsträckor. Hjulsbro–Linköping C blev klar i somras. Linköpings kommunledning hotar med att riva upp hela vår Centrala Centralstation, utom det K-märkta tegelhuset, riva Tullbron och spåren genom Tannefors, ända till Hackefors, för att bygga bostäder och skolor. Båda banorna har nu högre standard och kapacitet än någonsin sedan de byggdes.
Båda banorna kommer att bli Ostlänkens viktigaste matarbanor. Nya stambanor behöver friska rötter. Dessutom har Försvarsmakten behov av regionbanorna för stora och tunga transporter, inte bara längs stambanorna. Försvaret kan behöva öva på att ta emot en Natobrigad med Herkules till Malmen. 5 000 man med full utrustning och krigsfordon behöver järnväg genom Linköping, över Tullbron, genom Tannefors till Västerviks hamn för att skeppas till Visby, på Gotlands läsida. Buss till Hackefors duger inte, helt enkelt, varken civilt eller militärt. Vad läsida betyder militärstrategiskt, tål att tänka på? Kommunledningen har viss militär kompetens.
Buss är bra som komplement till tågtrafiken, där spår saknas. Men gummidäck på asfalt har femton (15) gånger högre rullmotstånd än stålhjul på räls. Energiförlusterna blir värmeförluster i däcken och gummidamm PM10, även kallat mikroplaster. Det livsfarliga gummidammet som överskrider alla gränsvärden på Hamngatan är den helt dominerande andelen luftföroreningar med 11 000 ton per år, bara i Sverige. Asfaltslitage bidrar med 15 ton per år, där järnvägen har nollutsläpp. "För många är tågtrafik symbolen för klimatsmart resande och så är det", skriver Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag i Västerviks Tidning den 25 februari.
Just därför har regionerna Kalmar, Jönköping och Kronoberg beställt 28 nya eltåg för leverans om några år till sina regionbanor. När Blekinge kustbana renoverades och elektrifierades ökade tågresandet med mellan åtta och tio gånger. Snabb och bekväm tågtrafik är överlägsen buss när det gäller att attrahera bilister till klimatsmart kollektivtrafik. Buss är bra där spåren saknas, spårvagn är bättre, men tågtrafiken är kollektivtrafikens ryggrad, även för försvaret till Västervik, Oskarshamn och Kalmar.