Svar på ledaren "Linköping förlorare när Västervik vänder sig mot Norrköping" (17/2):
Correns ledarskribent Edvard Hollertz skrev en mycket tydlig ledare angående Västerviks kommunikationer med Östergötland häromveckan. Han klargjorde där tydligt att våra kommunikationer med Norrköping kommer att förbättras väsentligt efter att den nu beslutade förbifart Söderköping har tagits i drift. Han klargjorde också att det är i dagsläget inte är något som talar för att Tjustbanan kommer ha någon anslutning till stambanan när Linköpings nya resecentrum flyttar ett stycke norr ut.
Men sedan kommer Edvard med en märklig slutsats, nämligen att banden mellan Linköpings och Västerviks kommun kommer att upplösas ifall tågens slutstation blir Hackefors eller Tannefors eller om Tjustbanan läggs ner. Men riksväg 35 då? Och busstrafiken? Edvard Hollertz borde vara väl medveten om att buss är ett mycket bättre alternativ än tåg av följande skäl:
Busstrafik är redan i dag mycket billigare än tåg och när de nya tågen tas i trafik kommer tågalternativet att vara minst elva gånger dyrare än bussalternativet, enligt Kalmar Läns Trafik. Biljettintäkterna torde också minska väsentligt när tågen inte längre ansluter till stambanan. Buss är i dag också mycket miljövänligare. Skulle all tågtrafik övergå till busstrafik skulle utsläppen av fossilt CO2 minska med 97 procent! Även med framtida modernare tåg kommer buss vara ett betydligt miljövänligare alternativ.
Restiden är i dag cirka fem minuter längre med buss, men bara genom att flytta busstationen från järnvägsstationen i Gamleby till värmeverket vid E22:an skulle bussalternativet bli snabbare och dessutom med flera hållplatser. Antalet turer kan också utökas med växelkörning över Ukna. Det finns i dag också stora önskemål att Västerviks resecentrum för buss flyttas till en plats i anslutning till E22:an. Detta gäller även för Oskarshamn. Detta skulle minska restiden väsentligt för busstrafiken söderifrån till Norrköping och vidare till Stockholm.
För övrigt så kan resenärer från Tjust redan nu byta till buss i Åtvidaberg och med direktbuss ta sig till både Universitetssjukhuset i Linköping, universitet och resecentrum. Så Tannefors eller Hackefors som eventuell slutstation behöver vi inte ens diskutera!
Region Östergötland och Linköpings kommun har tidigt och också tydligt förklarat att Tjustbanan inte har någon framtid och i stället har man satsat klokt på riksväg 35 mellan Linköping och Åtvidaberg.
Men Västerviks kommun och Region Kalmar har hela tiden levt på en falsk förhoppning om att Tjustbanan skulle kunna räddas och därmed försuttit chansen att satsa på riksväg 35. Och dessutom fastnat i ett dyrköpt kontrakt på åtta nya tåg för drygt 100 miljoner per styck. I detta ingår ändå inte kostnader för ett nytt signalsystem. Om detta beror på en samlad politisk ovilja att möta den krassa verkligheten eller brist på mod att stå upp för ett kontroversiellt beslut låter vi vara osagt.
Ifall Tjustbanan läggas ner skulle också Västervik få en mycket kostnadseffektiv ny mitt-infart på den nedlagda banvallen mellan Jenny och de södra stadsdelarna. Plus att Västerviks sjukhus skulle kunna tillägna sig cirka 10 000 m2 byggbar mark.
Så just nu väntar vi, och många boende i Tjust, på det politiska parti som vågar sticka ut hakan, stå upp och föreslå en nedläggning av Tjustbanan och ett helhjärtat satsande på riksväg 35.