Bandet mellan Linköping och Västervik har varit starkt. Från Västervik har man satt sig på tåget mot Linköping för jobb, utbildning och en del sjukvård. Från Linköping har man satt sig i bilen för att åka till sommarhuset i Västerviks kommun, där vart femte fritidshus ägs av Linköpingsbor.
Det historiskt starka bandet mellan Linköping och Västervik kan dock vara på väg att upplösas. I framtiden kan Västervik snarare komma att rikta sig mot Norrköping.
Det som talar för en sådan förändring är att kommunikationerna mellan Västervik och Linköping blir sämre, samtidigt som de blir bättre till Norrköping.
Nyligen meddelade regeringen att förbifart Söderköping får börja byggas. Och med en ny kanalöverfart och sträckning av E22:an förbi Söderköping kortas restiderna mellan Norrköping och Västervik. Framför allt blir restiden förutsägbar.
Samtidigt har det blivit svårare att ta sig med tåg mellan Linköping och Västervik. Det går knappt längre några tåg på Tjustbanan. Avgångarna är få och av dem ställs många in. Till slut blir det så krångligt att ta tåget att få gör det och banan kan avvecklas utan större protester – vilket det ser ut att vara upplagt för.
För Trafikverket vill inte att Stångådals- och Tjustbanan ska få ansluta till Linköpings nya järnvägsstation, den dag Ostlänken är byggd, och har föreslagit Tannefors som slutstation för banorna. Den lösningen ogillar dock Linköpings kommun, som i stället har föreslagit slutstation i Hackefors eller en ny sträckning som är så dyr att den inte lär få finansiering från staten.
Harald Hjalmarsson, kommunstyrelsens ordförande i Västervik, har i en debattartikel kritiserat agerandet av "tjänstemannaledningen i Linköping". Att ens överväga att amputera järnvägsförbindelsen mellan de två länen känns huvudlöst, skriver han.
Upprördheten är förståelig. Västervik och Linköping går långt tillbaka. Och plötsligt är det som om det inte spelar någon större roll, när Linköpings kommun i det närmaste verkar rikta dödsstöten mot Tjustbanan.
I Västervik lär man dock rösta med fötterna om det blir svårare att ta sig till Linköping, och i framtiden välja den snabbaste och bästa vägen till stan – som då lär gå till Norrköping.