Svar pÄ ledaren "Det Àr moralen som brister i Sturefors" (8/1):
âHur utvecklas empati dĂ„?â Det Ă€r frĂ„gan man lĂ€mnas med efter att ha lĂ€st Hollertz ledare om situationen pĂ„ skolan i Sturefors. âI relation till varandraâ svarar den moderna forskningen i kör. Vi lĂ€r oss alltsĂ„ empati genom att andra visar det för oss.
Empati Àr inte nÄgonting vi föds med. MÀnniskan kan dock födas med sÀmre eller bÀttre förutsÀttningar att utveckla det, eftersom vissa kognitiva skillnader kan göra att denna utveckling (nÀr förutsÀttning ges) tar lÀngre eller kortare tid. Empati utvecklas nÀr andra visar det för oss, nÀr vi blir sedda, förstÄdda och fÄr vÄra behov tillgodosedda. Det finns dÀrför inte en enda förÀlder i Sverige som sjÀlv kan sÀkerstÀlla denna utveckling. Om barnet sedan spenderar en stor del av dagen i skolan med vuxna som inte har tid att möta upp eller se denne. Det Àr alltsÄ inte bara sociala medier som Àr nytt för vÄr tid. De lÄnga dagarna pÄ skola och förskola i större och större grupper Àr ocksÄ det.
Vi kan som förĂ€ldrar lĂ€sa alla pedagogiska böcker om empati som finns med vĂ„ra barn, ha alla viktiga samtal och föregĂ„ med gott exempel. Men redan frĂ„n förskoleĂ„ldern lĂ€mnar vi ofta barnet i 6â10 timmar hos andra vuxna. I de senaste Ă„rets vittnesmĂ„l frĂ„n förskolepersonal och förĂ€ldrar hör vi om lĂ€mningar till pedagoger man inte ens kan namnet pĂ„, nya ansikten varje dag, vikariekarusell och allt större barngrupper. Det gĂ„r emot vad all forskning rekommenderar. Inte sĂ€rskilt bra förutsĂ€ttningar för ett barn att i en trygg miljö utveckla sitt kĂ€nsloliv. Det Ă€r snarare en miljö dĂ€r du större delen av dagen kĂ€nner dig otrygg och kĂ€mpar för att fĂ„ de basala behoven tillgodosedda.
Det Ă€r tyvĂ€rr inte bĂ€ttre för de Ă€ldre barnen, i en skolmiljö dĂ€r en lĂ€rare ensam ska se till 28 barns behov samtidigt. Eller ibland kanske dubbelt sĂ„ mĂ„nga nĂ€r en kollega Ă€r sjuk och det inte finns vikarier. âIbland Ă€r det en ensam ur personalen med 200 elever ute pĂ„ skolgĂ„rden", vittnar en lĂ€rare i en av artiklarna om Vist skola. LĂ„t oss tala klarsprĂ„k; det Ă€r absurt! Det borde vara olagligt! Hur kan vi i vĂ„rt rĂ€tta sinnelag tro att det skulle bli bra? Ja, Hollertz, vĂ„ra barn behöver hjĂ€lp med sin empatiska utveckling, men det Ă€r inte ett ensamt jobb för den enskilda förĂ€ldern utan för hela samhĂ€llet.
Empati krÀvs ocksÄ frÄn en skolledning för personalen och deras situation och empati frÄn beslutande politiker för att ge skolledningen schyssta förutsÀttningar. Det behövs satsningar frÄn styret, inte ursÀkter.
Bara under 2024 fick Linköpings flygplats sitt Ärliga bidrag pÄ 45 miljoner kronor skattemedel och Ullevileden, den nya bilvÀgen mellan Mörtlösa och Tornby, kommer att kosta kommunen 450 miljoner kronor. Pengarna finns, det sparas inte in för att kommunen gÄr dÄligt, det sparas in för att de som beslutar prioriterar annat framför satsningar pÄ mindre klasser, fler lÀrare och stÀrkt elevhÀlsa.
Socialdemokraterna och Moderaterna, som tillsammans har 48,5 procent av Linköpings vÀljare, vÀljer att prioritera annat framför vÄra barn. Det Àr ett faktum och beviset finns i budgeten. Det krÀvs inte bara en by för att uppfostra ett barn, det krÀvs en kommun och politiker som tar ansvar.