Svar på "Tillsammans skapar vi framtidens skola" (19/2):
Efter debattartiklarna i Corren har kommunfullmäktige i Mjölby hunnit med en interpellationsdebatt om kvaliteten på utbildningsförvaltningens analysförmåga gällande den egna verksamhetens resultat. Interpellationssvaret var tyvärr lika defensivt och oprecist som svaret på oppositionens debattartikel här i Corren. Anmärkningsvärt är att gruppledarna i ”Handslaget” den politiska majoriteten i Mjölby, inte mäktar med att ge oss besked i följande viktiga frågor:
* Vilken är planen för att göra Mjölbys skolor likvärdiga? Det uteblivna svaret tyder på att den insikten och analysen inte är gjord eller ens verkar prioriterad.
* Mål – visionen för Mjölby kommun har inte brutits ner i konkreta mål för skolan. Trots att skolan enligt majoriteten är av högsta prioritet. Hur ska vi kunna leverera utan mål? Detta nämns inte i deras svar.
* Ledarskapet – ingen röd tråd. Svaret visar att ledarskapet och kompassen för Mjölbys skolor är otydliga. Vart vill man? Vad har man för ambitioner? Detta är en av SKR:s käpphästar i de utredningar om framgångsrika skolor som lades fram redan 2019 – Mjölbys problem är äldre än så. (Framgångsfaktorer för skolans utveckling. SKR 2019-5504)
Nu har majoriteten meddelat att man ska ta hjälp av SKR:s analysmetod för skolan. Det får vi ge dem att det är ett erkännande av att den egna analysförmågan faktiskt inte är tillräcklig – det var ju det interpellationen och debattartikeln faktiskt handlade om. Återstår frågan; varför har den inte gjorts tidigare?
Så vad väntar vi på nu? En analys ska göras – gott och väl. Men vilken tidplan har majoriteten? När ska SKR:s analysverktyg ha gett resultat? När ligger förslag uppe på bordet? Hösten 2024? Senare? Hur många fler av Mjölbys elever ska gå i en skola som inte ens når upp till svensk medelstandard?