Svar på "Mjölby centrum ska bli mer tillgängligt" (30/11):
För det första så sker majoriteten av alla fallolyckor i hemmet, för det andra så kan man knappast räkna in fler än de eventuella halkolyckor som skett på den faktiska vägytan som ska värmas upp – just nu handlar det om cirka 50 meter Norra Strandvägen. Allt där utanför kommer alltjämt vara beroende av den befintliga kommunala halkbekämpningen och fastighetsägarnas insatser på trottoarer och gårdar.
Eftersom driftkostnaden för markvärme är större än för konventionell halkbekämpning så blir det alltså mindre pengar till övriga gång- och cykelvägar när Mjölby centrum hålls snö- och isfritt – förutsatt att vi inte ska prioritera mer skattemedel till gatunätet förstås.
Alla pengar i den kommunala ekonomin kommer i princip från skatter och avgifter. Lånar kommunen pengar så betalas räntor och amortering med skatter. Väljer vi dyrare drift i någon del, till exempel markvärme så får det effekter någon annanstans, till exempel sämre vägbeläggning eller mindre halkbekämpning. Det är i grunden en prioritering av en begränsad mängd skattepengar vi debatterar om här. Det finns alltid alternativ till alla investeringar och driftkostnader vi tar på oss. Därför ifrågasätter vi lämpligheten i att satsa på uppvärmning av gator just nu.
Det finns ingen redovisad kalkyl för totalkostnaden för att ha ett sammanhängande uppvärmt gångstråk genom centrala Mjölby, som Tony Andersson (S) förespråkar. Men står 50 meter Norra Strandvägen för 2 mnkr investering och netto 140 000 kronor drift, så kan man föreställa sig vad cirka 1 kilometer kostar. Det förvånar oss att inget av de 5 partierna i Handslaget har några alternativa satsningar som i dessa spartider känns viktigare än markvärme.
Vi är övertygade om att kommunen tillsammans med fastighetsägarna och MSE kan hitta en kommersiell lösning på snöfria trottoarer som gynnar både handeln, skattebetalarna och tillgängligheten i Mjölby centrum – som även kan innefatta markvärme där den gör mest nytta.