Svar på "S+M: Gedigen kontroll av upphandlade företag" (13/11):
Det är glädjande att kommunen är redo att ta sitt ansvar om den upphandlade aktören inte lever upp till de förväntningar som kommunen har. Vi från LL vill säkerställa kvalitet och trygghet inom personlig assistans. Men att Linköpingslistan skulle vara fientligt inställda till företagare är en beskrivning som inte kunde vara längre från sanningen.
Vi har under vår tid i politiken kämpat för många småföretagare och lokala aktörer. Vi värnar om ett dynamiskt näringsliv där företag kan bidra med sin kompetens och sina tjänster till samhället. Men detta betyder inte att vi okritiskt accepterar alla förändringar som rör våra mest utsatta invånare.
Vi är inte emot företagande. Tvärtom! Vår kritik handlar i första hand om att Lilja Assistans är ett oetablerat bolag som till synes inte har tillräckligt med ekonomiska resurser för att ta på sig ett så pass stort ansvar som det här avtalet innebär. Vi vill säkerställa att seriösa aktörer får utrymme att verka och att brukarna får valfrihet och kvalitet – inte en lösning där kommunen i jakten på kortsiktiga ekonomiska vinster riskerar att förlora kontroll och långsiktighet.
Er kritik mot vår ståndpunkt fokuserar på företagande, men vi skulle vilja rikta samtalet tillbaka till kärnan: Kommunen har enligt lag det övergripande ansvaret för all assistans i kommunen, benämnt basansvar. I upphandlingen ingår att Lilja assistans övertar basansvaret för alla assistansberättigade i Linköpings kommun.
Enligt assistanskoll.se finns det 18 assistansbolag som har sina lokalkontor i Östergötland och ytterligare cirka 120 assistansbolag som arbetar operativt i Östergötland. Hur kommer det sig att inget av dessa bolag valde att lägga ett anbud? Vad händer med brukarna? Hur säkerställer vi att de får kontinuitet, trygghet och de insatser de har rätt till? Här hade vi önskat att styret kunde visa konkret hur de föreslagna förändringarna ska uppnå detta – utan att riskera att de som är i behov av hjälp blir lidande.
Vi tror på samarbete mellan kommunen och företagen. Men det samarbetet måste vara grundat på transparens, trygghet och ansvarstagande, inte kortsiktiga lösningar som kan slå tillbaka mot både brukare och småföretagare.