Vi står upp för den akademiska friheten

Som yttersta ansvariga för Linköpings universitet måste vi tydligt markera emot detta påstående då det förefaller vara grundat i ett antal felaktiga antaganden, skriver Jan-Ingvar Jönsson, rektor, Linköpings universitet och Karin Axelsson, prorektor, Linköpings universitet.

Linköpings universitet bedriver forskning och utbildning inom ramen för högskolelagen. All utbildning kvalitetssäkras genom vår interna kvalitetssäkringsmodell, skriver Jan-Ingvar Jönsson, rektor, Linköpings universitet och Karin Axelsson, prorektor, Linköpings universitet.

Linköpings universitet bedriver forskning och utbildning inom ramen för högskolelagen. All utbildning kvalitetssäkras genom vår interna kvalitetssäkringsmodell, skriver Jan-Ingvar Jönsson, rektor, Linköpings universitet och Karin Axelsson, prorektor, Linköpings universitet.

Foto: Julia Djerf/Magnus Johansson/Corren arkiv

Debatt2024-10-01 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "(SD): Bekämpa woke-ideologin på universiteten" (18/9):

I en debattartikel i Östgöta Correspondenten skriver Sverigedemokraterna Patrick Reslow, Josef Fransson och Annelie Sjöberg om woke-ideologin i Sverige och att man ser ”oroande tecken på att denna ideologi vinner mark”, bland annat på Linköpings universitet. Som yttersta ansvariga för Linköpings universitet måste vi tydligt markera emot detta påstående då det förefaller vara grundat i ett antal felaktiga antaganden.

Linköpings universitet bedriver forskning och utbildning inom ramen för högskolelagen. All utbildning kvalitetssäkras genom vår interna kvalitetssäkringsmodell. Fakultetsstyrelserna beslutar om kursplaner där kursmål och innehåll fastställs, kurserna genomförs av lärare på våra institutioner och fakultetsstyrelserna följer slutligen upp att kurserna genomförts enligt kursplan. Varje kursomgång utvärderas också av studenter. Lärosätets kvalitetssäkringsmodell granskas vart sjätte år av Universitetskanslersämbetet. Inflytandet över såväl formella beslut som innehållet och formerna för undervisningen är viktigt för att studenterna ska kunna påverka universitetets utbildning. En stor del av det undervisningsmaterial som våra lärare använder ligger dessutom tillgängligt på vår digitala lärplattform. Sammantaget bidrar detta till att säkerställa att innehållet i olika kurser förblir neutralt och opartiskt.

På Linköpings universitet står vi upp för den akademiska friheten som värnar forskarens och universitetslärarens rätt att fritt välja forskningsämne, metod för forskning och undervisning samt rätten att fritt publicera forskningsresultat. Den rätten finns till för att vår dåtid, nutid och framtid ska kunna granskas och analyseras utan politisk påverkan. Vi säkerställer genom vårt interna kvalitetssystem att detta sker. Och så vill vi att det ska förbli.