Vi gör allt vi kan för att hålla nere priserna

Att påstå att dagligvaruhandeln skulle "tagit chansen" att höja priserna är alltså felaktigt, skriver Eric Lundberg, vd Ica Sverige.

I år har vi en julkampanj där vi donerar en del av marginalen på produkterna till förmån för Röda Korset, Majblomman och Rädda Barnen. Det är alltså inte kunderna som står för kostnaden för Ica:s välgörenhet utan pengarna som doneras dras från Ica-handlarnas bruttovinst, skriver Eric Lundberg, vd Ica Sverige.

I år har vi en julkampanj där vi donerar en del av marginalen på produkterna till förmån för Röda Korset, Majblomman och Rädda Barnen. Det är alltså inte kunderna som står för kostnaden för Ica:s välgörenhet utan pengarna som doneras dras från Ica-handlarnas bruttovinst, skriver Eric Lundberg, vd Ica Sverige.

Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD/TT

Debatt2023-12-18 15:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på Veronica Palms krönika "Ica-reklamen känns som ett hån efter miljardvinst" (16/12):

Det finns inga vinnare i den ekonomiska krisen och vi vet att det är många som har det väldigt tufft just nu. Personligen har jag förståelse för att många blir upprörda över 2022 års utdelningar samtidigt som man vänder på varje krona för att få ihop sin budget. Utdelningarna som gjordes för år 2022 är ett resultat av pandemiåren som generellt sett gick väldigt bra för många Ica-handlare, men inte för alla.  På det stora hela kan man säga att försäljningen låg på en hög nivå i de flesta butikerna, delvis på grund av färre restaurangbesök.  

Nu är pandemin över och verkligheten är en annan. Så sent som i september visade siffror från Statistiska centralbyrån att marginalerna inom dagligvaruhandeln nästan halverats under det första halvåret och det är något vi kan bekräfta. 

Många Ica-handlare kämpar för att hålla nere priserna till kunderna samtidigt som man måste säkra lönsamhet i verksamheten för att inte riskera att behöva stänga sin butik. Att påstå att dagligvaruhandeln skulle "tagit chansen" att höja priserna är alltså felaktigt. Vi gör allt vi kan för att hålla nere priserna men vi måste förhålla oss till den höga inflationen och en svag kronkurs som tyvärr har en stor påverkan på priserna.  

Ica-handlarna har stöttat Röda Korsets arbete i över 30 år, både genom lokala samarbeten med Röda Korset-föreningar och genom donationer. 196 000 barn befinner sig i fattigdom i Sverige i dag. Det tänker inte vi acceptera. 

I år har vi en julkampanj där vi donerar en del av marginalen på produkterna till förmån för Röda Korset, Majblomman och Rädda Barnen. Det är alltså inte kunderna som står för kostnaden för Ica:s välgörenhet utan pengarna som doneras dras från Ica-handlarnas bruttovinst. Förra året donerade vi 7,7 miljoner till Röda Korsets arbete i samband med julkampanjen. I år har vi adderat Majblomman och Rädda Barnen till julinsamlingen, för att kunna hjälpa fler. 

Om man som kund vill vara med och bidra så ska man välja produkter märkta med "För en god morgondag-etiketter". Donationerna kommer bland annat att gå till att dela ut matkassar, trygghetsinsatser i socioekonomiskt utsatta områden, möjligheter för barn att delta i fritidsaktiviteter och tillgodose barns behov av skor och kläder. 

Under tuffa tider måste vi gå samman och hjälpas åt. Ica kommer alltid att stötta organisationer som hjälper de mest utsatta i samhället och vi kommer aldrig att sluta att engagera oss i lokalsamhället. Tillsammans med kunderna bekämpar vi utanförskap och barnfattigdom.