Reklamen känns som ett hån efter miljardvinst

Om Ica vill vara med och ”hjälpas åt för att se till att det blir en god jul för alla” rekommenderar jag dem att sluta höja priset för vanlig mat till vanligt folk, skriver Veronica Palm.

Det är alltså vi konsumenter som ska stå för Icas välgörenhet samtidigt som de själva gör miljardvinster, skriver Veronica Palm i dagens krönika.

Det är alltså vi konsumenter som ska stå för Icas välgörenhet samtidigt som de själva gör miljardvinster, skriver Veronica Palm i dagens krönika.

Foto: Fredrik Sandberg /TT

Krönika2023-12-16 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det blir reklampaus och innan jag hinner plocka upp telefonen för att underhålla mig så fångas jag av Björn Kjellmans trygga röst som säger: ”Den här julen är lite speciell. Vi måste hjälpas åt för att se till att det blir en god jul för alla”. Han ser mig rakt i ögonen och jag kommer på mig själv med att nicka medhållande från tv-soffan.

Jo, det har varit ett tufft år för många. Inflation, skenande matpriser, dyr el och bensin, stigande räntor och oro på arbetsmarknaden. Visst måste vi hjälpas åt, och visst gillar man en förtroendeingivande Björn Kjellman. Men sedan fortsätter han med ”Vi på Ica har bestämt oss för att bekämpa utanförskap och fattigdom”. Då klingar det plötsligt falskt. Inte ens ett charmigt leende från en av våra mest folkkära skådespelare kan rädda det dubbelspel Ica försöker sig på. De är ju en av bovarna i dramat. 

Under förra vintern steg matpriserna lavinartat. Få undgick att märka hur det kostade mer och mer för varje gång man gick till affären. Under första halvåret i år var ökningen över 20 procent. Som alltid drabbas de som har minst marginaler och störst försörjningsansvar hårdast. Mat måste man ju ha, även barnfamiljer och folk med låga löner. Länge hänvisade butikerna att det hade med inflationen att göra. Sedan framkom att de snarare tog chansen och att matpriserna mer troligt drev upp inflationen än var slav under den. Efter en intensiv offentlig debatt under försommaren avstannade prisökningen, men nu har den tagit fart igen, om än i betydligt lägre takt. Och Ica, ja där har priserna ökat mest sedan sommaren. 

Dessutom publicerade Aftonbladet i veckan i en granskning som visar att landets största Ica-handlare tillsammans delar ut 2,7 miljarder till ägarna från vinst under förra året. Till det planeras en extrautdelning på 1,6 miljarder. Att reklamens Ica-handlare då ber oss att tänka på de som har det svårt genom att välja varor med ett litet märke som visar att Ica skänker en slant till Rädda Barnen, Röda Korset och Majblomman är ett hån. Det är alltså vi konsumenter som ska stå för Icas välgörenhet samtidigt som de själva gör miljardvinster.  

Om Ica vill vara med och ”hjälpas åt för att se till att det blir en god jul för alla” rekommenderar jag dem att sluta höja priset för vanlig mat till vanligt folk. Och om de vill ”bekämpa utanförskap och fattigdom” så skulle de ju kunna ta av sina övervinster och skänka till de viktiga organisationer som stöttar människor som har det svårast att få julen att gå ihop.