Jag föresprÄkar inget förbud mot att brÀnna böcker

Yttrandefriheten Àr vÄr ovillkorliga frihet att tÀnka, tycka och uttrycka vad vi vill, men den ger inte en ovillkorlig rÀtt att göra det under vilka former som helst, skriver Gunnar Hökmark.

Även om man kan ha sina synpunkter pĂ„ bokbĂ„l som opinionsyttring, har jag inte föresprĂ„kat nĂ„got förbud mot att brĂ€nna böcker. TvĂ€rtom konstaterade jag att det Ă€r nĂ„got man fĂ„r göra i ett fritt samhĂ€lle, skriver Gunnar Hökmark.

Även om man kan ha sina synpunkter pĂ„ bokbĂ„l som opinionsyttring, har jag inte föresprĂ„kat nĂ„got förbud mot att brĂ€nna böcker. TvĂ€rtom konstaterade jag att det Ă€r nĂ„got man fĂ„r göra i ett fritt samhĂ€lle, skriver Gunnar Hökmark.

Foto: Claudio Brescian/TT

Debatt2023-04-29 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svar pÄ ledarkrönikan "Det Àr ni som hjÀlper 'frihetens dödgrÀvare', Hökmark" (25/4):

Yttrandefriheten Ă€r en alltför viktig frĂ„ga för att dess förutsĂ€ttningar och krav ska blandas samman med alla de olika former för hur vi kan uttrycka vĂ„ra uppfattningar. Vi fĂ„r aldrig luras att tro att begrĂ€nsningar av hur eller var vi fĂ„r uttrycka oss skulle vara likstĂ€llt med begrĂ€nsningar av vad vi fĂ„r uttrycka och yttra oss om. FörvĂ€xlar man detta riskerar man en diskussion dĂ€r begrĂ€nsningar av yttrandefriheten blir likstĂ€llda med de regler som begrĂ€nsar vad vi fĂ„r göra nĂ€r vi vill manifestera vĂ„ra uppfattningar. Det krĂ€vs till exempel polistillstĂ„nd för demonstrationer men det fĂ„r aldrig krĂ€vas ett tillstĂ„nd för att fĂ„ sĂ€ga vad man vill. Den skillnaden Ă€r viktig att vĂ€rna om man vill vĂ€rna yttrandefriheten. 

Sakine Madon hĂ€nvisar i en ledarkommentar i ÖC, till en artikel i Expressen dĂ€r jag ville klargöra att bokbrĂ€nning vare sig Ă€r nĂ„gon symbol eller hörnsten för yttrandefriheten, snarare tvĂ€rtom, att jag dĂ€rmed var en ”nyttig idiot för frihetens dödgrĂ€vare”. 

Hennes ordval torde förklaras av att jag i min artikel kallade de som förnekar det ansvar friheten ger som nyttiga medhjĂ€lpare till frihetens dödgrĂ€vare. Nu riktade jag mig vare sig mot Madon eller nĂ„gon annan som försvarar yttrandefriheten, utan till dem som medvetet vĂ€ljer att missbruka den. 

Även om man kan ha sina synpunkter pĂ„ bokbĂ„l som opinionsyttring, har jag inte föresprĂ„kat nĂ„got förbud mot att brĂ€nna böcker. TvĂ€rtom konstaterade jag att det Ă€r nĂ„got man fĂ„r göra i ett fritt samhĂ€lle. DĂ€remot pĂ„pekade jag att man inte bör relativisera yttrandefriheten till att handla om bokbrĂ€nning eller inte. Eller annorlunda uttryckt, yttrandefriheten Ă€r vĂ„r ovillkorliga frihet att tĂ€nka, tycka och uttrycka vad vi vill, men den ger inte en ovillkorlig rĂ€tt att göra det under vilka former som helst. Den frihet yttrandefriheten ger oss ger oss inte rĂ€tten att göra vad som helst hur som helst. 

Formerna för yttrandefrihetens uttryck kommer alltid vara begrĂ€nsade, oavsett hur vi ser pĂ„ bokbrĂ€nning eller nĂ„got annat. Till exempel Ă€r det inte nĂ„gon ovillkorlig rĂ€tt för mig att bli publicerad i ÖC eller för Sakine Madon att föra fram sina Ă„sikter i nĂ„got annat medium. Det finns dock de som hĂ€vdar att om inte den rĂ€tten Ă€r lika ovillkorlig som yttrandefriheten i sig, sĂ„ innebĂ€r det en begrĂ€nsning av yttrandefriheten.

För min del anser jag att yttrandefriheten ger en ovillkorlig rĂ€tt att sĂ€ga vad man vill om kristendom, judendom och islam, men inte en ovillkorlig rĂ€tt att utanför en judisk skola, i ett muslimskt dominerat bostadsomrĂ„de eller i en kristen enklav i Kairo fördöma eller hĂ„na en grupp av mĂ€nniskor pĂ„ grund av deras tro. 

NÀr man likstÀller rÀtten att bli publicerad var man vill, eller rÀtten till bokbÄl var som helst, med friheten att tÀnka och uttrycka sig relativiserar man yttrandefrihetens kÀrna. Det vill vare sig Sakine Madon eller undertecknad.