Svar pÄ ledarkrönikan "Det Àr ni som hjÀlper 'frihetens dödgrÀvare', Hökmark" (25/4):
Yttrandefriheten Àr en alltför viktig frÄga för att dess förutsÀttningar och krav ska blandas samman med alla de olika former för hur vi kan uttrycka vÄra uppfattningar. Vi fÄr aldrig luras att tro att begrÀnsningar av hur eller var vi fÄr uttrycka oss skulle vara likstÀllt med begrÀnsningar av vad vi fÄr uttrycka och yttra oss om. FörvÀxlar man detta riskerar man en diskussion dÀr begrÀnsningar av yttrandefriheten blir likstÀllda med de regler som begrÀnsar vad vi fÄr göra nÀr vi vill manifestera vÄra uppfattningar. Det krÀvs till exempel polistillstÄnd för demonstrationer men det fÄr aldrig krÀvas ett tillstÄnd för att fÄ sÀga vad man vill. Den skillnaden Àr viktig att vÀrna om man vill vÀrna yttrandefriheten.
Sakine Madon hĂ€nvisar i en ledarkommentar i ĂC, till en artikel i Expressen dĂ€r jag ville klargöra att bokbrĂ€nning vare sig Ă€r nĂ„gon symbol eller hörnsten för yttrandefriheten, snarare tvĂ€rtom, att jag dĂ€rmed var en ânyttig idiot för frihetens dödgrĂ€vareâ.
Hennes ordval torde förklaras av att jag i min artikel kallade de som förnekar det ansvar friheten ger som nyttiga medhjÀlpare till frihetens dödgrÀvare. Nu riktade jag mig vare sig mot Madon eller nÄgon annan som försvarar yttrandefriheten, utan till dem som medvetet vÀljer att missbruka den.
Ăven om man kan ha sina synpunkter pĂ„ bokbĂ„l som opinionsyttring, har jag inte föresprĂ„kat nĂ„got förbud mot att brĂ€nna böcker. TvĂ€rtom konstaterade jag att det Ă€r nĂ„got man fĂ„r göra i ett fritt samhĂ€lle. DĂ€remot pĂ„pekade jag att man inte bör relativisera yttrandefriheten till att handla om bokbrĂ€nning eller inte. Eller annorlunda uttryckt, yttrandefriheten Ă€r vĂ„r ovillkorliga frihet att tĂ€nka, tycka och uttrycka vad vi vill, men den ger inte en ovillkorlig rĂ€tt att göra det under vilka former som helst. Den frihet yttrandefriheten ger oss ger oss inte rĂ€tten att göra vad som helst hur som helst.
Formerna för yttrandefrihetens uttryck kommer alltid vara begrĂ€nsade, oavsett hur vi ser pĂ„ bokbrĂ€nning eller nĂ„got annat. Till exempel Ă€r det inte nĂ„gon ovillkorlig rĂ€tt för mig att bli publicerad i ĂC eller för Sakine Madon att föra fram sina Ă„sikter i nĂ„got annat medium. Det finns dock de som hĂ€vdar att om inte den rĂ€tten Ă€r lika ovillkorlig som yttrandefriheten i sig, sĂ„ innebĂ€r det en begrĂ€nsning av yttrandefriheten.
För min del anser jag att yttrandefriheten ger en ovillkorlig rÀtt att sÀga vad man vill om kristendom, judendom och islam, men inte en ovillkorlig rÀtt att utanför en judisk skola, i ett muslimskt dominerat bostadsomrÄde eller i en kristen enklav i Kairo fördöma eller hÄna en grupp av mÀnniskor pÄ grund av deras tro.
NÀr man likstÀller rÀtten att bli publicerad var man vill, eller rÀtten till bokbÄl var som helst, med friheten att tÀnka och uttrycka sig relativiserar man yttrandefrihetens kÀrna. Det vill vare sig Sakine Madon eller undertecknad.