Friskolor ska inte ha en ekonomisk gräddfil

Vi anser att de skattepengar som avsätts för skolan helt och hållet ska användas för att ge våra barn och ungdomar bra läromedel, en bra arbetsmiljö och goda arbetsvillkor för lärarna!

Debatt2022-04-07 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Svepande kritik rimmar inte väl med verkligheten" (31/3):

Vi behöver ta tillvara varje krona för att få fler lärare, mindre undervisningsgrupper och bättre resultat i skolan. Då är det märkligt att den borgerlighet som säger sig värna om skattepengarna utan att blinka låter enorma summor avsedda för utbildning i stället rinna iväg till riskkapitalbolag och deras ägare. Enligt en kartläggning av SVT blev vinsterna 4,6 miljarder kronor för de fyra största skolbolagen de senaste åren och 1,3 miljarder enbart det senaste året. Academedia hade förra året en avkastning på 13,2 procent!

Skolvärlden (3.22) redovisar samma siffror. Engelska skolan IES såldes 2020 för flera miljarder och ägs i dag till stor del av ett kanadensiskt riskkapitalbolag. Vinster placeras utomlands och även i skalbolag, precis som även regeringen har påtalat. Detta är fakta och inga fake news!

Vi anser att friskolor inte ska få vara vinstdrivande! 3 av 4 friskolor är bolagsstyrda och bolagens själva syfte är ju att göra business med god vinst. Med skattepengar. Om det nu vore så att det är det pedagogiska intresset och en högkvalitativ skolverksamhet som är drivkraften för friskolor så kan de drivas i annan form än som vinststyrda aktiebolag, eller hur? 

Vi anser att den skolpeng som följer eleverna måste göras om! Förutom fler obehöriga lärare med sämre lön och fler elever per lärare så är en annan orsak till de stora vinsterna i friskolebolagen den skeva fördelningen av pengar mellan kommunala skolor och friskolor. Kommunala skolor har ett helt annat ansvar och andra kostnader än friskolorna. Om kommunala skolor behöver mer pengar så får också friskolorna per automatik mera. När friskolereformen genomfördes fick friskolor 85 procent av den kommunala skolpengen men Göran Persson ändrade till 100 procent. Gör om – gör rättvist! Friskolor ska inte ha en ekonomisk gräddfil!

Vi anser att det ska införas ett gemensamt antagningssystem för elevernas skolval! Det kan inte vara rimligt att segregationen i skolan ska börja redan på BB med att vissa barn sätts i skolkö. Det ska inte finnas utrymme för eller ens misstanke om att privata skolor väljer bort elever som kan komma att kosta pengar = minskar vinsten. Varken skolorna eller föräldrarna ska tillåtas välja bort barn med särskilda behov eller med invandrarbakgrund. Eller var det den uppdelningen som i själva verket var ett av syftena när Carl Bildt med flera drev igenom friskolereformen?

Vi anser att de nationella proven ska rättas centralt och att slutbetygen ska göras likvärdiga! Den som läst en reklambroschyr för en friskola eller besökt ett värvningsmöte kan inte undgå hur det lockas med de höga betyg som sätts på skolorna, det verkar vara själva affärsidén. Forskning har ju visat att det systematiskt sätts glädjebetyg både på nationella prov och som slutbetyg. Friskolorna lockar på så sätt till sig elever och ger sedan också sina ”kunder” förtur till högre utbildningar trots att forskning visat att de är sämre rustade. Det påstås från friskolehåll, att både lärare, elever såväl som föräldrar är så nöjda med sina friskolor, men inte en enda forskningsmässigt baserad undersökning presenteras!

Lisbeth Henricsson, skolpsykolog, fil dr och Gunnar Englund, skolledare, lärare

Gunilla Nylund och Sofia Frithioff, grundskollärare, Git Englund, lågstadielärare, Gun Menzel, specialpedagog

Örjan Abihn, SYV, Kerstin Sagström, lärare kommunal vuxenutbildning