19 november 2008 00:00
<p><b>Återigen har </b>vi drabbats av Banverkets nyhetsbrev angående dubbelspårsbyggnaden Mjölby-Motala, där Banverket bland annat berättar om de miljöinventeringar som genomförts. Det hade varit bra om samma möda lagts ned på boende, boendemiljön och fastigheter utefter spåret, inte bara på bevarandet av sjöar, vattendrag och biologisk mångfald.</p><p>Banverket har bland annat undlåtit att utföra förbesiktningar av fastigheter i riskzonen för vibrationsskador i samband med entreprenadarbetena, när sedan entreprenaden startade och skador uppkom, först då utfördes besiktning av de fastigheter där ägarna kontaktat Banverket.</p><p>Banverket har också försökt att förvandla Slomarp till ett nytt Sahara City, en fönstertvätt på alla fastigheter vore en goodwillhandling.</p><p>Ett konstaterande: Den MKB och riskanalys som utförts för projektet är mycket bristfällig och helt färgad och styrd av Banverket.</p><p>Med denna insändare vill jag uppmana alla boende i Slomarp, på ett avstånd av 100-150 meter utefter dubbelspåret, kontrollera era fastigheter med avseende på sprickor, kontakta Banverket för att få fastigheterna besiktigade inför kommande packningsarbeten. Det är svårt att i efterhand hävda att skador uppstått på grund av entreprenadarbetena och ger ofta upphov till rättsprocesser.</p><p><b>En av de redan </b><b>drabbade</b></p> Insändare: Problem vid dubbelspårsbyggandet Mjölby-Motala