När

27 februari 2009 00:00
<p><b>För att kunna</b> ge ett riktigt bra svar på dessa frågor vill jag att ni vänder er direkt till oss så att vi kan få mer detaljer om när och hur er dotter reser. Beroende på när och exakt vart er dotter reser finns det några olika alternativ att välja mellan.</p><p>Självklart ska man kunna lita på oss men ibland inträffar sådant vi inte kan förutse. Vi har även glädjande nog ett ökat resande på vissa linjer vilket ibland kan leda till förseningar. Det är extra kännbart nu under vintertid då fler väljer att resa med oss.</p><p>Kontakta oss därför på 0771-21 10 10 eller via vår hemsida www.ostgotatrafiken.se så att vi kan få fler detaljer kring er dotters resande. Då kan vi gå vidare och förhoppningsvis förbättra oss där det uppenbarligen inte fungerar fullt ut.</p><p><b>Leif Johanson, vd,</b><b /></p><p><b>ÖstgötaTrafiken</b></p>

Insändare: Svar från Östgötatrafiken:

27 februari 2009 00:00
<p>Svar till "20-årig nedvärderad tjej" med rubriken "Behandla städpersonalen bättre", 26/2.</p><p><b>Jag blev </b>så ledsen när jag läste din insändare. Förstår inte folk vilket viktigt arbete du utför. Tänk om ingen städade! Hur skulle det då se ut på arbetsplatsen? Vad mycket damm överallt och smuts på golvet. Hur skulle det se ut på toaletterna? Folk städar väl hemma och vet vilket slit det är.</p><p>Nej, hur kan de nonchalera dig? På den tiden jag arbetade för snart 15 år sedan var vi tacksamma mot vår lokalvårdare, pratade med henne och var kompis. Vi var arbetskamrater helt enkelt. Varför är det inte så nu? Det vet inte jag, men hela arbetsmarknaden verkar ha blivit så stressig.</p><p>Till dem som känner igen sig i din insändare, vill jag bara säga. Börja nu med att ta väl hand om och behandla alla arbetskamrater på ett bra sätt även dem som städar. Ett vänligt ord och ett leende kan höja hela dagen.</p><p><b>Vivi-Anne Nordh</b></p><p />

Insändare: Städpersonalen gör ett viktigt arbete

Städpersonalen gör ett viktigt arbeteStädpersonalen gör ett viktigt arbete
26 februari 2009 17:22
<p>Såg i tidningen att min gamle kompis Peter Hunt, ny ordförande i IFK Norrköping, läxade upp förra styrelsen. Bra Peter. Mer har jag inte att säga i just det ärendet än att önska honom Hunt lycka till. </p><p>Vi spelade lite fotboll ihop för evigheter sedan och drack en och annan öl. Dessutom har jag bestämt för mig att han tog över mitt rum i studentkorridoren på Rydsvägen. Sedan dess har många år passerat och Hunt har gjort sig känd som en skicklig affärsman i sitt företag Trading House Scandinavia. Jag känner mig lite delaktig i hans framgångar eftersom företaget främst sysslar med bäddutrustning. Antagligen sov han bra i Ryd.</p><p>I Ryd ja, där spelade vi andra fotboll ibland när vi inte pluggade (ganska ofta, med andra ord). Några gånger var vi i Rydskogen, andra gånger där det råkade vara som grönast. En engelsk-student, vi kan kalla honom Klas, var två meter lång och vägde 120 kilo och hade aldrig spelat fotboll (fick inte vara med) under hela sin skoltid. En morgon som 24-åring vaknade han upp som en ny man och fick för sig att han skulle bli fotbollsspelare. Han var som tokig. Vi skulle träna var dag.</p><p>Men det var mission Impossible. Let's Dance hade aldrig kunnat få pli på honom som på Magnus Samuelsson. Inte ens Total home makeover hade hjälpt. </p><p>Peter Hunt däremot kan lyckas med IFK Norrköping. Gör han det kommer jag att känna mig delaktig.</p>

Hunt sov nog skönt i Ryd

26 februari 2009 16:57
<p>Vad ska man dra ned på för att minska i vikt? Kolhydrater? Fett?</p><p>De här frågorna funderar många på. Som av estetiska och medicinska skäl vill eller måste gå ner i vikt. Och på de senaste årens hetsiga debatt i Sverige har det varit svårt att avgöra vad som är mest effektivt. </p><p>Livsmedelsverket råder oss att äta en ansenlig mängd kolhydrater medan GI-frälsta, med läkaren Annika Dahlqvist i spetsen, har visat att det går att minska i vikt genom att äta mycket fett och lite kolhydrater.</p><p>Men enligt en ny amerikansk studie som publiceras i <i>New England Journal of Medicine</i> är det enda som betyder något mängden mat. Inte om det är proteiner, fett eller kolhydrater.</p><p>Egentligen är det uppenbart att om du stoppar i dig mer energi än vad du gör av med så går du upp i vikt. Och att du måste göra av med mer energi än vad du stoppar i dig för att gå ner i vikt.</p><p>Att gå ned i vikt handlar om att bestämma sig. Det blir förhoppningsvis enklare nu när du inte längre är <i>vad</i> du äter, utan <i>hur mycket</i>.</p>

Ledare: Du är inte vad du äter

26 februari 2009 01:00
Krönika

Gunnar Wetterberg: Gynna det som är livskraftigt

26 februari 2009 00:00
<p><b>Att åka </b>buss med rullator är en upplevelse. Jag har rullator en tid och måste ta mig till sjukgymnast. Sätena i bussen (där det står handikapp) är alldeles för låga, det går knappt att resa sig, sen när jag ska gå av bussen får jag alltid säga till chauffören att sänka bussen. Det händer också att bussen stannar en bra bit från trottoaren. Hur ska en handikappad med rullator komma av då? Det går inte.</p><p><b>Mie A</b></p>

Insändare: Att åka buss med rullator är inte lätt

26 februari 2009 00:00
<p><b>Jag är </b>en tjej på 20 år, jobbar som städare på ett företag i Linköping. På en skala som talade om människans värde mellan 1-10, skulle jag hamna på 1.</p><p>Städar främst kontor och brukar alltid säga hej när jag kommer in i rummet. Personen som sitter där säger väldigt sällan hej tillbaka, de ignorerar en oftast totalt. Jag städar runt deras fötter så gott jag kan, en del går ut medan jag städar och en del låtsas som om de inte märker mig när jag kommer med moppen under deras bord.</p><p>Jag städar inte för att det är något jag tänker satsa på i mitt liv, jag är ju 20 år och gör bara detta för att komma på vad jag ska göra av livet och även för att ha råd med körkortet som jag håller på att ta.</p><p>Man borde inte se ner på oss som städar, vi, eller i allafall jag, försöker vara trevlig i alla lägen. Men man ska ju vara glad att man har jobb i lågkonjunktur. Tycker bara man kunde bli bemött lite bättre.</p><p>Man ska väl inte behöva vara knappt 20 år och gå ledsen från jobbet varje dag? För att man behandlas som skit. Inte av alla, men majoriteten av dem man städar hos ser en som någon slags robot utan känslor, som automatiskt går upp kl 5 varje morgon för att städa hos dem.</p><p>Denna robot åker sedan hem och är avstängd till nästa dag klockan 5 då hon går upp för att städa igen. Hon har inga känslor. Det är så man uppfattas i all fall. Men det har hänt både en och två gånger att jag åker hem med en klump i magen. Jag har känslor.</p><p>Jag skulle mycket hellre göra något annat. Men tog studenten precis när lågkonjunktur och finanskris började, så jag hade inte så mycket till val. Jag måste ju ha jobb. Kan ju inte gå hemma och dra. Allt jag ber er om är att behandla oss lite bättre och förstå att vi också är människor. Även om det verkar vara svårt för många att förstå det.</p><p><b>20-årig </b><b>nedvärderad städtjej</b></p>

Insändare: Behandla städpersonalen bättre

Behandla städpersonalen bättreBehandla städpersonalen bättre
26 februari 2009 00:00
<p><b>Parkeringen </b><b>vid</b><b />Universitetssjukhuset i Linköping för anställda och "vanligt folk"? Är det inte dags att göra något åt det problemet nu? Det är för de flesta jobbigt nog att behöva uppsöka denna inrättning, utan att först behöva leta parkering? Underbetald personal blir frustrerad redan före sitt arbete när även de måste leta efter någonstans att parkera, parkeringstillståndet är ju ingen garantisedel?</p><p>Kanske ett parkeringsdäck ovanför del av befintlig parkering kan vara en lösning eftersom det knappast kan finnas mera markyta att utnyttja?</p><p>Detta kan väl sedan ökas ut vartefter behovet uppstår. Men det kanske stör den estetiska bilden? Kostar pengar gör det förstås.</p><p>Alla kan kanske inte åka buss till US, vilket nästan verkar vara politikernas tanke?</p><p>Och pendeln från yttre upptagningsområden funkar inte alltid heller, de står ju på tågverkstaden i Tornby.</p><p><b>Micke T</b></p>

Insändare: Gör något åt parkeringsproblemet vid US

25 februari 2009 14:50
<p>Om du är kvinna, singel, vill bli mamma och inte vill göra barn med en manlig vän eller ragga upp någon på krogen återstår att åka utomlands och inseminera spermier från en anonym donator.</p><p>Och insemination utomlands kommer att vara svenska singelkvinnors enda chans att bli mamma ytterligare ett tag framöver. I alla fall om de väljer bort vännerna och krogen. För i tisdags beslöt riksdagens socialutskott att skjuta en ändring av lagen som förbjuder singelkvinnor att inseminera i Sverige på framtiden.</p><p>Beslutet är olyckligt och omodernt.</p><p>I jämlikhetens namn borde singelkvinnor ha samma rätt till insemination som lesbiska och heterosexuella par. Deras rättigheter skiljer sig inte åt vad gäller adoption - varför ska de göra det när det gäller insemination?</p><p>Sverige tillhör dessutom de länder i världen som har flest singelhushåll. Att då hålla fast vid en förlegad lagstiftning, som diskriminerar singlar är obegripligt. Att göra det för att undvika ännu en prestigeförlust för Kristdemokraterna är helt oacceptabelt. </p>

Ledare: Inseminera mera

Inseminera meraInseminera mera
25 februari 2009 09:23
<p><b>Jag vandrar</b> ut från flera av Passagens och Galleri Vända sidas utställningar med känslan av att vara mästrad, utsatt för en lektion av konstvärldens innekrets. Situationen blir inte bättre av att det begärs 30 000 kronor för verk av konstnär som saknar såväl dokumenterad prisstatistik som museirepresentation; konstverk med ett marknadsvärde på kanske 500 kronor.</p><p>Det är de ekonomiska frågorna, svag efterfrågan, kommunikation med kunderna, konstnärernas försörjning och problem att agera på en marknad, som borde stå i centrum i konstdebatten, inte de gymnasiala upptågen på Konstfack.</p><span class="mellanrubrik">Kränkning av andra</span><p>De två omdiskuterade aktionerna på Konstfack, Odells psykbryt och Nugs "Territorial pissing", utraderar gränsen mellan konst och utagerande aktioner. Det är inte lagbrottet i sig utan kränkning av andra människors arbete och skapande som gör att dessa aktioner inte är konst. Om vi accepterar detta som konst blir hela konstbegreppet meningslöst, utan egentligt innehåll.</p><p>Peter Menzels påstående att skadegörelse i form av graffiti kan vara konst är sorgligt. Det kan aldrig vara konst att förstöra konst (klotter på skulpturer) eller andra människors hantverk, eller att kränka andra människors värdighet.</p><span class="mellanrubrik">Vårdar fasader</span><p>Skulle det vara konst om nån klottrade ner Menzels eleganta skulptur AlfaOmega utanför biblioteket? Nej, skulle säkert de flesta konstnärer svara. På samma sätt reagerar vi som lägger ner åtskillig möda på att förvalta byggnader eller våra anställda som vårdar husens fasader. De arbeten som utförs av konstnär Peter Menzel och fasadmurare Janne Landén har samma värde, det kan aldrig vara konst att förstöra resultatet av deras dagsverken.</p><span class="mellanrubrik">Större plats för konsten</span><p>Samtidigt har jag förståelse för den känsla av färglös tristess och maktlöshet som klotterkulturen hämtar sin näring ur. Och särskilt gäller det den obefintliga plats som våra ungdomar har i det offentliga rummet. Här styr i stället den rigida konformism som råder inom plan- och bygglovsverksamheten i stat och kommun. Vår stadsmiljö är riggad ungefär som ett vardagsrum på 50-talet, med tydliga gränser, ungdomar gör sig icke besvär, särskilt inte deras konstnärliga alster. På samma sätt som vi bekräftar unga idrottsbegåvningar i det offentliga, borde ungdomar med konstnärliga talanger få möjligheter.</p><p>I allmänhet borde konsten få ta större plats i det offentliga rummet. Det skulle ge oss mer spännande miljöer och intressanta städer att vistas i.</p><span class="mellanrubrik">Förmedlar känslor</span><p>Men det kräver betalningsvilja från dem som ska finansiera det hela. En förutsättning för det är att många inom konstsamhället stiger ned från de höga piedestalerna och upprättar en kommunikation med vanligt folk.</p><p>Konst är som bäst när den för dialog med oss, just så som de främsta inom den samtida svenska bildkonsten gör. Peter Dahls fest och glädje, Karin Mamma Anderssons skenbart fridfulla lugn eller Linn Fernström lite trasiga ungdomsvärld. Konst som förmedlar känslor och berättelser som vi kan relatera till.</p><p>Michael Cocozza</p><p>Vd för Botrygg i Linköping</p>

"Skulle det vara konst om nån klottrade ner Menzels eleganta skulptur Alfa­Omega?"

"Skulle det vara konst om nån klottrade ner Menzels eleganta skulptur Alfa­Omega?""Skulle det vara konst om nån klottrade ner Menzels eleganta skulptur Alfa­Omega?"
25 februari 2009 01:00
<p>En födelsedagspresent till bolaget som fyller 100 år. Så beskriver Vattenfalls vd Lars G Josefsson den största svenska företagsaffären i historien: Vattenfalls köp av Nuon, ledande energibolag i Holland. </p><p>Nuon har 2,7 miljoner kunder i hemlandet, Belgien och Tyskland. Det som främst lockar med bolaget sägs vara dess framsteg inom havsbaserad vindkraft. Men över 90 procent av elproduktionen hämtas från kolkraft och gas. Något som fått kritiker, med Miljöpartiet i spetsen, att opponera sig mot affären. Statligt ägda Vattenfall bör inte köpa på sig mer fossila energikällor utan investera sitt överskott i förnybar energi, menar man - en åsikt som näringsminister Maud Olofsson delade innan hon hamnade i regeringen. </p><p>Den kritiken håller dock inte. Vattenfall har långtgående klimatmål för sin verksamhet - bolagets energiförsörjning ska till exempel vara helt ren från koldioxid år 2050 - och får i och med köpet av Nuon och liknande affärer större möjlighet att påverka Europas elproduktion. Miljöfrågor är och förblir internationella. Kolkraften försvinner inte bara för att Sverige och Vattenfall skulle ignorera den. </p><p>Näringsministern ger affären sitt godkännande. Hon understryker Vattenfalls ambitioner att sänka Nuons koldioxidutsläpp genom att konvertera till biobränsle och investera i förnybar energi. Och ur miljösynpunkt är köpet troligtvis lyckat. Det är alltså inte Nuon som är kruxet med jätteaffären. Problemet ligger hos Vattenfall. </p><p>Staten bör inte äga bolag. Det är en uppfattning som även gäller Vattenfall och som inte förändras bara för att bolaget går bra och inbringar pengar till statskassan - till skillnad från Saab som skulle vara en ren förlustaffär för staten att köpa. </p><p>Sett ur ett konsumentperspektiv är Vattenfalls expansion ytterligare ett problem. På den svenska marknaden regerar tre elleverantörer: Vattenfall, Eon och Fortum. Ägarförhållandena skiljer sig bolagen emellan, men för konkurrenssituationen gör det varken till eller från. Eftersom nybyggen inom både kärnkraft och vattenkraft är förbjudet i Sverige är det omöjligt för mindre företag att slå sig in i dessa branscher. Enda sättet är genom förnybara energikällor som vindkraft. Men även på detta område dominerar de tre storbolagen.</p><p>Det finns knappast anledning att hoppas på pressade elpriser när Vattenfall nu stärker sin ställning ute i Europa (bolaget är redan en stark aktör på de danska, tyska och polska marknaderna). Staten skulle visserligen kunna sätta ett vinsttak och se till att en del går tillbaka till konsumenterna. Men det är långt ifrån det optimala scenariot. </p><p>Det vore i stället att fler mindre, privata aktörer fick konkurrera på en fri, konsumentstyrd elmarknad. Då skulle leverantörerna få tävla om kunderna genom låga priser och förnyelsebara energisatsningar. Det energioligopol som bildats i Sverige och sväller ut över Europas gränser gör tyvärr inte att det går i den riktningen.</p><p>Citat: <b>"Uppfattningen att staten inte bör äga bolag förändras inte för att Vattenfall går bra."</b></p>

Ledare: Vattenfall stärker sin position i eloligopolet

Vattenfall stärker sin position i eloligopoletVattenfall stärker sin position i eloligopolet
25 februari 2009 00:00
<p><b>Som veterinär </b>och privatperson håller jag helt med om att det vore önskvärt med ständig jour. Som företagare kan jag tyvärr konstatera att underlaget för detta inte finns i dagsläget. Trots att många upplever att djurvård är dyrt, har branschen som helhet marginaler som de flesta företag skulle fnysa åt.</p><p>Att blanda ihop ekonomi med behovet av vård för våra husdjur är inte kul, men jag måste vara realist. De nyrekryteringar och investeringar som krävs är det få som vill betala för - annat än vid behov.</p><p>Vi har en högre taxa på jourtid, vilket de flesta djurägare accepterar. Trots det är det sällan en jul- eller midsommarhelg går ihop. Jag får ibland tipset att höja priset på vardagar för att finansiera jouren. Men, vilket jag kan förstå, visar erfarenheten att många då väljer en annan klinik/sjukhus under dagtid och det är då den absoluta merparten av besöken kommer.</p><p>Det är lätt att säga att man gärna betalar mer för en vaccination eller kastration för att få tillgång till jour dygnet runt. Men när det väl gäller - hur många skulle i ärlighetens namn också göra det?</p><p>Vi försöker att upprätthålla så hög servicenivå som möjligt. Vi har öppet 365 dagar om året och har bemanning dygnet runt för inneliggande djur. Som påpekats finns det dock både regelverk och en mänsklig aspekt att ta hänsyn till. Jag är stolt!</p><p><b>Björn Lindevall, veterinär och VD på Valla Djurklinik</b></p>

Insändare: Inget underlag för ständig jour för djurvård

25 februari 2009 00:00
<p><b>Kriserna avlöser </b>varandra och arbetslösheten stiger för varje dag. De politiker som varit lika kavata som centerledaren har inte mycket att komma med när tiderna blir sämre och praktiken inte stämmer med ideologin. Vad hjälper det med "jobblinjen" när jobben försvinner. Vad hjälper det med "sänkta skatter", när tillväxteffekten uteblir.</p><p>Vad har de senaste tjugo årens nyliberalism för lösningar på bankernas och biljättarnas problem, när alla efterfrågar samhällets hjälp för att lösa självskapade problem. Den självreglerande marknaden är nog bara en önskedröm.</p><p>Självsäkra politiker som tror att sänkta skatter skall skapa flera jobb har nog bortsett från att konjunkturerna svänger.</p><p><b>Opolitisk realist</b></p>

Insändare: Verklighetens brister

24 februari 2009 14:54
Krönika

Kungligt bröllopvalåret 2010 -snacka om tajming!

Kungligt bröllopvalåret 2010 -snacka om tajming!Kungligt bröllopvalåret 2010 -snacka om tajming!
24 februari 2009 01:00
Krönika

Birgitta Ohlsson: Nationalism aldrig lösningen

24 februari 2009 00:00
<p><b>Läser i</b><b />Corren att urologkliniken avser att spara fem miljoner genom att i stället för moderna urinkatetrar återgå till den gamla sorten för patienter som måste tappa sig själva i hemmet flera gånger per dag.</p><p>Visserligen innerbär detta för patienten betydande olägenhet jämfört med de moderna katetrarna, för med de gamla måste man smörja in katetern med glidmedel och spruta in lokalbedövning i urinröret, dessutom medför det större obehag. Men man sparar pengar. Utmärkt ide. För vad ska man med utveckling av sjukvården? Det kostar ju bara pengar.</p><p>Emellertid tycker jag att man skulle löpa linan ut och återgå till de gummikatet-rar vi använde på 1960-talet. Dem fick man koka efter varje användning och de höll länge.</p><p>De flesta gamla gubbar är väl från sin krafts dagar ändå vana att hantera gummi på snoppen. Dessutom kunde man ju också spara en massa pengar genom att sluta använda alla dessa engångssprutor. Istället kunde man ta de gamla fina glassprutorna som återanvändes. Man kunde ju koka dem tillsammans med katetrarna för att spara ström. Vilken besparing det skulle bli!</p><p>Ja, ja, det var bättre förr då när vi inte hade så många administratörer och andra pärmbärare att avlöna utan pengarna faktiskt gick till sjukvården som sådan.</p><p><b>Sören Lindgren</b><b /></p><p><b>Pensionerad läkare</b></p>

Insändare: Besparingar hindrar utveckling av sjukvården

24 februari 2009 00:00
<p><b>Efter att </b>ha läst artikeln i Corren, lördag, om krav på bälte och alkolås i skolskjutsarna blir jag lite undrande. Har inga funderingar om alkolås för det tror jag alla har, men det här med bälte gör mig lite fundersam.</p><p>Får mig att tänka på skillnaden mellan dina och mina barn. Jag förstår inte det här med skolskjutsar.</p><p>Jag kör buss på linjer som står med i Östgötatrafikens turlista. De linjerna kan alla åka med och är vad jag förstått inga särskilda skolturer, men vi har ju hundratals skolbarn med oss. Vi har oftast inga bälten.</p><p>Hur kan man i artikeln påstå att vissa företag kör skolbarnen till och från skolan när vi andra också gör det. Gör man skillnad på barnen?</p><p>Vi kör också på slingriga och hala vägar. Skolbarn åker med oss på 90-vägar från Kisa, Motala, Ljungsbro och många, många fler ställen.</p><p>Varför är inte barnen jag kör värda lika mycket som de som åker med fyra utvalda företag för skolskjuts?</p><p>Jag som chaufför känner mig lite mobbad ibland när jag möter bussar som skjutsar barn till skolan. De har ju alltid skylten blinkande med varning för barn på när de svänger in på hållplatsen. Varför har inte jag också en sådan skylt? Jag är ju också rädd att det skall hända något med barnen som åker med mig.</p><p>Har ni föräldrar aldrig funderat på det här?</p><p><b>Lisa-B</b></p>

Insändare: Ska inte alla skolbarn ha säkerhetsbälten?

Ska inte alla skolbarn ha säkerhetsbälten?Ska inte alla skolbarn ha säkerhetsbälten?
24 februari 2009 00:00
<p>Angående feriearbete i landstinget 2009.</p><p><b>Jag läste Corren</b> 21/2 och blev glad när jag såg annonsen från landstinget i Östergötland, om feriearbete och tänkte; ja! Förra året blev det ju tyvärr inga jobb där. Jag läste igenom annonsen och surnade när det stod att endast -92:or var välkomna. Jag är själv född -91.</p><p>Förra året sökte jag ungefär 15 sommarjobb, men lyckades inte få något. I år har jag sökt 20 jobb. Kommer jag att få något måntro?</p><p>Jag förstår inte riktigt hur landstinget tänker. Jag förstår att de gärna vill ha en mindre grupp ungdomar som söker, men förra året hade jag ingen chans och året innan var jag för ung.</p><p>Tänker de hoppa över 91:ornas chans att få jobba? Jag tycker att de ska välja ut de mest ambitiösa personerna och inte efter vilket år de är födda.</p><p><b>En sommarjobbssökande ungdom</b></p>

Insändare: Åldersdiskriminering av landstinget

23 februari 2009 00:00
<p><b>Jag vill </b>bara säga min åsikt i debatten om att man skall stanna hemma från jobbet när man är sjuk.</p><p>Är det rimligt att en arbetstagare som tjänar ganska långt under en genomsnittlig lön ska betala cirka 1 200 kronor i löneavdrag för att vara hemma i två dagar? Mitt svar är nej.</p><p>Ska man få folk att stanna hemma när man är lite krasslig så får man nog göra ändringar i systemet.</p><p>Har ingen bra lösning på detta, så vi får nog dras med lite hosta och nysningar på våra arbetsplatser ett tag till.</p><p><b>Christer G</b></p>

Insändare: Alla har inte råd att förlora 1 200 kronor

23 februari 2009 00:00
<p>Svar till "Körkortlös bussåkare", 13/2.</p><p><b>Utbudet inom </b>kollektivtrafiken grundar sig främst på det underlag som finns, det vill säga hur många kunder vi har. Signaturen "Körkortslös bussåkare" önskar få fler turer på linje 539 som går mellan Björsäter och Linköping. Utbudet i sin tur bestäms sedan tillsammans med Linköpings kommun som är beställare av denna trafik.</p><p>Jag håller med insändaren om att fler turer naturligtvis är bättre för alla de som vill resa med oss men det måste även finnas ett underlag.</p><p>I första hand planeras även trafik för att arbets- och skolpendling ska fungera och har man inte ett jättestort resandeunderlag sätts tiderna så att det ska passa så många som möjligt. Det innebär, som i detta fall, att några får en längre väntetid på bussen medan andra kommer till eller från skolan utan längre väntetider.</p><p>För linje 539 har kommunen inte uttryck några önskemål om att utöka trafiken men självklart tar vi med oss detta önskemål i våra diskussioner med dem.</p><p>Vad det gäller stående på bussen som insändaren tar upp, har vi tittat på detta och vad vi kan se är det ytterst sällan som dessa turer är fulla. I de allra flesta fall finns flera sittplatser både på resan till och från Linköping.</p><p>Vi kommer för säkerhets skull att göra extra kontroller på de aktuella turerna under denna vecka när sportlovet är över.</p><p><b>Leif Johanson,</b><b /></p><p><b>vd, ÖstgötaTrafiken</b></p>

Insändare: "Vi har koll på 539:an"

Sida 7 av 49
Sida 7 av 49