21 mars 2009 00:00
<p>Svar från Östgötatrafiken till Gunnar Andersson angående "Vakna Östgötatrafiken", 20/3.</p><p><b>Jag förstår att</b> du som kund på pendeln tycker det är märkligt att vår trafikledning inte är uppdaterade på vad som händer när vi har störningar i pendeltågstrafiken. Vi kan bara beklaga att informationen till dig inte fungerar bra.</p><p>Vår pendeltågstrafik körs av SJ. Vid störningar, som leder till att bussar behöver sättas in, är det därför SJ som ansvarar för att sköta detta. SJ meddelar sedan i sin tur oss samt Banverket om vad som gäller för ersättningstrafiken så att Banverket kan skylta om och ropa ut aktuell information. All information via högtalare och skyltar ute på perrongerna sköts nämligen av Banverket och vi har ingen möjlighet att påverka den. I detta fall har inte Banverket fått tillräcklig information för att kunna sköta sitt uppdrag tillfredsställande.</p><p>På kvällstid har SJ sin trafikledning i Stockholm och det var därför som vår trafikledare ringde Stockholm för att skaffa sig aktuell information.</p><p>Vi har sedan tidigare ett pågående arbetet tillsammans med Banverket och SJ kring hanteringen av information och då särskilt vid störningar, eftersom ingen av oss är nöjd med dagens kvalitet. Under de senaste månaderna har vi arbetat extra mycket med detta.</p><p>Från Östgötatrafikens sidan är vi inte heller alltid nöjda med hur ersättningstrafiken hanteras. När pendeltågen bara går en gång i timman ska alltid bussar och/eller taxi ordnas fram så att du slipper vänta en hel timma till nästa avgång. Vi har redan påmint SJ om detta.</p><p>Pendeltåget är mycket vikigt för oss och vi har under många år varit stolta över att ha ett tågsystem som är bland de absolut punktligaste i landet.</p><p><b>Leif Johanson, vd, </b><b>ÖstgötaTrafiken</b></p> Insändare: Information om störningar i tågtrafiken ska förbättras