Alster

20 april 2009 03:00
<p>Vikten av Piratebay-domen är överdriven, anser vi piratpartister i Östergötland. Men varför säger vi fildelarkramande pirater så? En fällande dom mot TPB får faktiskt som logisk konsekvens att internet till stor del förklaras olagligt.</p><p>Det är bra att saken lyfts i rättegång men den faktiska domen har tillskrivits för stor betydelse - den är juridiskt intressant, men säger inget om hur saker borde vara. </p><p>Nu kan det vara värt att säga ett par ord om god demokratisk ordning. Vi får ofta frågan om hur man så starkt kan motsätta sig en lag som stiftats i god demokratisk ordning, såsom IPRED eller FRA-lagen.</p><p>Vi anser att dessa lagar går strikt emot demokratisk ordning, eftersom (1) regeringspartierna innan riksdagsvalet motsatte sig de lagar de nu infört, (2) motståndare i riksdagen under partipiskan tvingats följa regeringens linje, och (3) de utgör grova inskränkningar i rättssäkerheten och rätten till ett privatliv.</p><p>I EU behandlas nu ACTA och Telekompaketet. I ACTA föreslås det att digitala lagringsmedia ska kunna gås igenom av tulltjänstemän när du reser mellan länder. ACTA hade vi inte känt till alls, om det inte varit för att läckta dokument nådde ut på sajten Wikileaks - våra makthavare försökte nämligen hemlighålla ACTA-förhandlingarna.</p><p>Telekompaketet behandlar hur personer ska kunna stängas av från nätet utan rättslig prövning och kan innebära att internet blir som kabel-tv - du måste betala för tillgång till delar av internet. Man undrar vilket "kanalpaket" Wikileaks kommer att ingå i? I Australien bötfälls du för att ens länka till Wikileaks från din hemsida, sedan censurlagar trätt i kraft där.</p><p>Piratpartiet anser inte att "det är ok med stöld" eller att kreatörer inte ska kunna leva på sina alster. Tvärtom. Men som vi ser det ska staten överhuvud taget inte lägga sig i vår kommunikation, om inte skälig misstanke om brott finns. Däremot ligger det i allas intresse att alla verktyg som finns för att granska makthavarna försvaras - verktyg som fri kommunikation och ett fritt internet. Eller vill vi ha det som i Kina eller andra länder som ägnar sig åt att övervaka och censurera kommunikation?</p><p>Var uppmärksam på den här utvecklingen, och var uppmärksam på vad de etablerade partierna och medierna säger och inte säger angående de här frågorna, och kräv svar. Lita inte på oss, utan kontrollera det vi hävdar - medan du fortfarande kan.</p><p>Den 7 juni är det val till Europaparlamentet. Se till att din röst räknas.</p><p>Björn Nilsson</p><p>Robert Lager</p><p>Kommunledare Motala</p><p>Sammy Nordström</p><p>Kommunledare Norrköping</p><p>Ola Leifler</p><p>Kommunledare Linköping</p><p>Gabriel Sjölund</p><p>Valkretsledare Östergötland</p>

Debatt: Värna den fria kommunikationen

25 februari 2009 09:23
<p><b>Jag vandrar</b> ut från flera av Passagens och Galleri Vända sidas utställningar med känslan av att vara mästrad, utsatt för en lektion av konstvärldens innekrets. Situationen blir inte bättre av att det begärs 30 000 kronor för verk av konstnär som saknar såväl dokumenterad prisstatistik som museirepresentation; konstverk med ett marknadsvärde på kanske 500 kronor.</p><p>Det är de ekonomiska frågorna, svag efterfrågan, kommunikation med kunderna, konstnärernas försörjning och problem att agera på en marknad, som borde stå i centrum i konstdebatten, inte de gymnasiala upptågen på Konstfack.</p><span class="mellanrubrik">Kränkning av andra</span><p>De två omdiskuterade aktionerna på Konstfack, Odells psykbryt och Nugs "Territorial pissing", utraderar gränsen mellan konst och utagerande aktioner. Det är inte lagbrottet i sig utan kränkning av andra människors arbete och skapande som gör att dessa aktioner inte är konst. Om vi accepterar detta som konst blir hela konstbegreppet meningslöst, utan egentligt innehåll.</p><p>Peter Menzels påstående att skadegörelse i form av graffiti kan vara konst är sorgligt. Det kan aldrig vara konst att förstöra konst (klotter på skulpturer) eller andra människors hantverk, eller att kränka andra människors värdighet.</p><span class="mellanrubrik">Vårdar fasader</span><p>Skulle det vara konst om nån klottrade ner Menzels eleganta skulptur AlfaOmega utanför biblioteket? Nej, skulle säkert de flesta konstnärer svara. På samma sätt reagerar vi som lägger ner åtskillig möda på att förvalta byggnader eller våra anställda som vårdar husens fasader. De arbeten som utförs av konstnär Peter Menzel och fasadmurare Janne Landén har samma värde, det kan aldrig vara konst att förstöra resultatet av deras dagsverken.</p><span class="mellanrubrik">Större plats för konsten</span><p>Samtidigt har jag förståelse för den känsla av färglös tristess och maktlöshet som klotterkulturen hämtar sin näring ur. Och särskilt gäller det den obefintliga plats som våra ungdomar har i det offentliga rummet. Här styr i stället den rigida konformism som råder inom plan- och bygglovsverksamheten i stat och kommun. Vår stadsmiljö är riggad ungefär som ett vardagsrum på 50-talet, med tydliga gränser, ungdomar gör sig icke besvär, särskilt inte deras konstnärliga alster. På samma sätt som vi bekräftar unga idrottsbegåvningar i det offentliga, borde ungdomar med konstnärliga talanger få möjligheter.</p><p>I allmänhet borde konsten få ta större plats i det offentliga rummet. Det skulle ge oss mer spännande miljöer och intressanta städer att vistas i.</p><span class="mellanrubrik">Förmedlar känslor</span><p>Men det kräver betalningsvilja från dem som ska finansiera det hela. En förutsättning för det är att många inom konstsamhället stiger ned från de höga piedestalerna och upprättar en kommunikation med vanligt folk.</p><p>Konst är som bäst när den för dialog med oss, just så som de främsta inom den samtida svenska bildkonsten gör. Peter Dahls fest och glädje, Karin Mamma Anderssons skenbart fridfulla lugn eller Linn Fernström lite trasiga ungdomsvärld. Konst som förmedlar känslor och berättelser som vi kan relatera till.</p><p>Michael Cocozza</p><p>Vd för Botrygg i Linköping</p>

"Skulle det vara konst om nån klottrade ner Menzels eleganta skulptur Alfa­Omega?"

"Skulle det vara konst om nån klottrade ner Menzels eleganta skulptur Alfa­Omega?""Skulle det vara konst om nån klottrade ner Menzels eleganta skulptur Alfa­Omega?"
17 februari 2009 01:00
<p>Det krävs ingen större tankeverksamhet för att begripa varför ungdomar (för det gäller främst de yngre generationerna) väljer nedladdningsbara gratisalternativ framför lagliga CD- och DVD-skivor för några hundralappar. Möjligheten finns ju och den tekniska utvecklingen går inte att stoppa, lyder ursäkterna.</p><p>Men i går drogs ett försök att förhindra den illegala fildelningen igång genom den uppmärksammade rättegången mot fyra personer bakom fildelningssajten Pirate Bay. Åtalet gäller förberedelse och medhjälp till upphovsrättsbrott mot 20 artisters alster, nio filmer och fyra dataspel. Det kan, om domen blir fällande, utmynna i både fängelse och skadestånd på sammanlagt 115 miljoner kronor.</p><p>Försvarets linje är att Pirate Bay inte kan fällas eftersom sajten i sig inte levererar några filer utan endast fungerar som en vägvisare till nedladdningsplatser. Pirate Bay tillhandahåller en tjänst som det är upp till varje användare att bruka lagligt eller olagligt. Hur brukaren gör, bryr sig sajten inte om och tar heller inte ansvar för.</p><p>Det är en lika uttjatad som klen ursäkt. Pirate Bay lever på att internetanvändare laddar ned material som sajten hänvisar till. Argumentet att det inte är Pirate Bays avsikt att inkräkta på någons upphovsrätt, som en av de åtalades advokater hävdade i rätten, klingar falskt. Särskilt som de åtalade själva medgav på en egen presskonferens att de vill "fronta med att folk fildelar". </p><p>Att värna upphovsrätten är oerhört centralt. Men det är lättare att göra i teorin än i verkligheten, där nedladdning av film, musik och annat står för en stor del av internetaktiviteten - enligt sajten själv svarar Pirate Bay ensamt för 40 procent av all datatrafik. Och de som utnyttjar "tjänsten" struntar i normer från upphovsmän, politiker och ledarskribenter. Bland dessa finns också de som anser att fildelning av upphovsrättsskyddat material borde vara lagligt. </p><p>Att världens blickar riktas mot rättegången verkar inte störa Pirate Bay, som avfärdar åtalet som meningslöst. Fildelning har kommit för att stanna, menar man och framställer sig som budbärare för en större sak. Att det ofta är budbäraren som straffas är å andra sidan inte okänt.</p><p>Stödet för nedladdning är stort. Hur ska man hantera en kriminell handling som blivit så slentrianmässig att den av många inte längre betraktas som ett brott? Vissa förespråkar den enkla lösningen att legalisera, andra kräver totalförbud. En gyllene medelväg kan finnas i avgiftsbelagd och mer lättillgänglig nedladdning, en verksamhet som har ökat. Trots det är all nedladdning av musik till 95 procent illegal...</p><p>Rättegången mot männen bakom Pirate Bay beräknas ta cirka tre veckor. Sedan följer väntetid på domen, som sannolikt kommer att överklagas oavsett utfall. Hursomhelst kommer domen - från vilken instans den slutgiltigt än kommer - att bli principiellt avgörande. Vid fällande dom kan drakar som Google och Yahoo dras med i fallet.</p><p>Citat: <b>"Att det inte är Pirate Bays avsikt att inkräkta på någons upphovsrätt klingar falskt."</b></p>

Ledare: Träff eller bom mot piraterna?

Träff eller bom mot piraterna?Träff eller bom mot piraterna?
6 december 2008 00:01
<p>Angående fildelning tycker jag det är helt befängt att belasta myndigheter och alla andra kostbara samhällsinstanser bara för att skydda skivbolagens intäkter. För artisterna är det en demokratiprocess där nya och mindre kända artister lättare kommer ut på marknaden med sina alster. Lös "problemet" genom att anpassa, administrera och använda en modell motsvarande "stimsystemet". Finansering kan ske genom allmän bredbandsavgift eller liknande. </p><p>Mats i Linköping. </p>

Insändare: Använd stim-modell för fildelning