Vara

24 november 2008 01:00
<p>Alla i Sverige har lika rätt till sjukvård. Och en god sjukvård grundar sig på vetenskap. Ideologi och tyckande hör därför inte hemma i vården. Men därmed inte sagt att den är helt befriad från sådant.</p><p>Mödravården är ett exempel. Det finns barnmorskor som sätter sina egna värderingar framför vetenskapen och råder ammande kvinnor att helt avstå från alkohol - trots att de inte utsätter barnen för några risker om de dricker 1-2 glas vin 1-2 gånger i veckan.</p><p>Läkemedelsassisterad behandling (LAB) av narkomaner är ett annat exempel. Trots att behandlingsformen har funnits i Sverige i över 40 år och visat sig vara effektiv är skepsisen utbredd och myterna många.</p><p>Ulleråkers sjukhus var först med metadonbehandling av opiatmissbrukare i Sverige. Forskning visar att mellan 70 och 80 procent av patienterna har återgått till ett normalt liv. Av dessa har tre fjärdedelar lyckats sluta med metadonet utan att återfalla i missbruk. Men för den fjärdedel som inte klarade sig utan metadon har allt det som byggdes upp under behandlingen raserats: Hälsa, relationer och ekonomi.</p><p>Prognosen för LAB-patienter är god. Men avbrott i behandlingen är förenat med stora risker. Av det skälet, och för att det tar tid att förändra narkomaners beteende, blir behandling med metadon och Subutex (som är vanligare än metadon i dag) oftast långvarig.</p><p>Ändå beslöt Socialstyrelsen redan 1990 att LAB skulle tidsbegränsas. Det skapade, enligt en del verksamma inom narkomanvården, en kultur där hot om att inte få behandling, hot om avstängning och nolltolerans mot återfall bröt ned patienternas motivation och vilja att förändra och minskade delaktigheten och välmåendet. </p><p>Trots att reglerna ändrades 2004 lever den här kulturen delvis kvar. På flera håll i landet gäller fortfarande en tidsbegränsning på två år och nolltolerans mot återfall.</p><p>Det säger en del som synen på narkomaner, att de inte betraktas som de individer de är. Det säger också en del om att ideologi och tyckande går före vetenskap inom delar av narkomanvården. Konsekvensen blir att opiatmissbrukare inte får den sjukvård de har rätt till. Och att diskussionen om narkomanvården handlar om fel saker.</p><p>Ett av argumenten mot liberalare regler är läckage, att metadon och Subutex säljs vidare illegalt på gatan. Ett annat är att man "bara byter en drog mot en annan".</p><p>Läckage <i>är</i> ett problem. Men lösningen är inte att begränsa förskrivningen av eller behandlingstiden med metadon och Subutex. Tvärt om riskerar då problemet att bli ännu större. Och jämförelsen mellan metadon och Subutex och opiater som heroin och morfin är helt irrelevant. Ett vanligt liv med jobb och familj kan inte jämföras med en vardag dominerad av droger, kriminalitet och prostitution. En vardag där man löper 20 gånger större risk att dö än resten av befolkningen.</p><p>För att diskussionen ska handla om rätt saker krävs att även tunga missbrukare börjar ses som individer och att vården grundar sig på vetenskap - inte på ideologier och tyckande. </p>

Debatt: Att se individen är viktigt i all vård

Att se individen är viktigt i all vårdAtt se individen är viktigt i all vård
24 november 2008 00:00
<p><b>Vägen förbi </b>Edsberga är i fokus. Jag åker varje dag vägen mellan Sturefors och Linköping. På östra sidan av vägen ser jag ett vackert eklandskap där det går hästar och betar i några hagar. På västra sidan av vägen ligger flera gärden efter varandra.</p><p>Nu skall det byggas ny väg och vad gör våra kära myndigheter. Jo, de slår sina kloka huvuden ihop och konstaterar att det bästa alternativet måsta vara att skövla eklandskapet. Inte lägga vägen på gärdet där det inte finns något som man kan förstöra.</p><p>Vägverket påstår att det skall ta mellan 7-10 år att utreda om väg på gärdet är en möjlig lösning. 7-10 år för att se om ett gärde passar för en väg? Man häpnar.</p><p>Jag stöder fältbiologerna till 100 procent.</p><p><b>T E</b></p>

Insändare: Skövla inte eklandskapet

24 november 2008 00:00
<p><b>Vad och </b>när tänker ansvariga göra något för att förbättra parkeringsmöjligheterna för personal och besökande på US?</p><p>För en vecka sedan skulle jag jobba en kvällstur och var på parkeringen i god tid. Jag åkte i 30 minuter för att hitta en p-plats, men det fanns inte en enda p-plats.</p><p>Till slut såg jag ingen annan utväg än att parkera på personalens så kallade kvällsparkering. Jag fick då ställa mig utanför p-plats mot Ekkällan, nästan i ett dike.</p><p>När jag slutat mitt arbetspass på kvällen hade jag fått 500 kr i p-böter, vi var minst fem stycken som hade p-böter den kvällen. Det kan väl inte vara en tillfällighet att parkeringsboten var skriven 15.00-15.10. Då har kvällspersonalen börjat jobba och dagpersonalen har inte hunnit sluta för dagen.</p><p><b>En anställd </b><b>i landstinget</b></p>

Insändare: Parkeringssituationen vid US ger personalen p-böter

24 november 2008 00:00
<p><b>Ja, det </b>börjar snart likna en cirkus. I mer än ett halvår har nu denna förhållandevis enkla ombyggnad pågått och det bara fortsätter. När projektet skulle varit färdigt började ombyggnad av ombyggnaden.</p><p>Felaktig kantsten skall fasas genom huggning och sågning, vissa refuger skall göras smalare och vägen skall breddas genom utfyllnad av slänter. Och allt detta i kombination med en livlig trafik med enkelriktningar där de långa och midjeledade bussarna skall krångla sig fram. Och ännu är det inte färdigt och när som helst kan det ligga ett snötäcke över allt ihop.</p><p>Det skulle vara intressant att få en redovisning av för- och efterkalkyl på projektet. Det är väl än dock så att det är vi skattebetalare som får stå för kostnaden för har Vägverket Produktion räknat bort sig eller om kommunen gjort fel i handläggningen så hamnar det ju ändå till sist på skatten.</p><p><b>Vidingsjöbo</b></p>

Insändare: Cirkus Haningeleden fortsätter

22 november 2008 00:00
<p><b>Varför har </b>vägverket förstört riksväg 50 mellan Ödeshög och Omberg? Efter vägverkets arbeten har det bara blivit en massa stress på vägen!</p><p>Kör man traktor på vägen blir man omkörd även på de enfiliga sträckorna, eftersom många bilister och lastbilschaufförer har så bråttom att de inte har tid att vänta tills de kommer till en tvåfilig sträcka.</p><p>Det kunde väl räckt med att asfaltera om vägen och möjligen göra öglorna så att man slipper de farliga vänstersvängarna.</p><p>Man hör ofta att vindkraftverk stör utsikten, vad gör då inte alla dessa skyltar som har satts upp? Nu har man en känsla av att köra i en skyltallé, som dessutom är ganska bländande när det är mörkt.</p><p>De här runda skyltarna med pilar som står mitt i vägen måste de verkligen finnas vid alla infarter? Alla som har körkort vet väl att vi har högertrafik.</p><p>Hur ska lantbruksfordon och 24-m-lastbilar klara vänstersvängar på de ställen där inga öglor finns?</p><p>Hur ska det gå när snön kommer, blir det en snövall i mitten av vägen då? Att cykla på vägen är inte aktuellt längre då det kommer att vara förenat med livsfara. Jag vill inte bli omkörd av en lastbil där det inte finns något utrymme för omkörningar.</p><p>Skulle vara kul om någon från Vägverket kunde besvara dessa frågor och även upplysa om vad detta har kostat!</p><p>Det känns som om en massa pengar har slängts ut på något som gör mer skada än nytta. Varför satsade man inte de här pengarna på riksväg 50 efter Omberg istället?</p><p><b>Henrik Orrenius</b><b /></p><p><b>Lantbrukare</b><b /></p><p><b>längs riksväg 50</b></p>

Insändare: Vägverket har förstört delar av riksväg 50

22 november 2008 00:00
<p><b>Nu är </b>det på gång att staten skall hjälpa ensamstående barnlängtande kvinnor att skaffa barn.</p><p>Jösses, tänker jag. Vad har folk för syn på familjebildning egentligen? Ingen särskilt romantisk syn, verkar det. Och ska staten verkligen hjälp ensamstående att skaffa barn?</p><p>Vore det inte bättre om politikerna jobbade i andra riktningen, det vill säga att se till rättigheterna för ett barn som föds? Till exempel att så många som möjligt får börja livet med sin pappa och sin mamma? Och hur ska man tillgodose ensamstående mäns barnsjuka?</p><p>Nej det får vara nog med tycka-synd-om-ideologi i vårt land. Det leder bara till logiska förvecklingar. Det är dags för lite ryggrad, logik och eftertanke. För barnens skull, om inte annat.</p><p><b>Stå på er, </b><b>Kristdemokraterna</b></p>

Insändare: Nej till inseminering

22 november 2008 00:00
<p>Svar till C Lövfgren/B Petersson, Vena, angående "För mycket djur längs väg 134", 20/11.</p><p><b>Jag tycker det</b><b /> låter jättehärligt att det faktiskt finns en "massa" vilt i vår urholkade natur, där människan brer ut sig och djuren och naturen, måste flytta på sig. Istället för att kräva avskjutning av dessa djur kan man väl kräva viltstängsel längs vägarna! Inte hundraprocentigt skydd men dock.</p><p>Vi ska vara glada för det lilla som finns kvar, om än vissa ignoranta människor tycker att det är "massor" med varg, vildsvin, björn, och så vidare. Det är vi människor som är för många, inte de som vi jobbar så hårt för att utrota. Allt för att vi ska få ha våra bilar och andra bekvämligheter!</p><p>Rädda de vilda djuren från oss fartdårar istället. Sätt upp viltstängsel!</p><p><b>Trött på klagande </b><b>människor</b></p>

Insändare: Rädda de vilda djuren från fartdårar

21 november 2008 08:59
<p><b>Bella flyttar</b> från soliga Arizona till småstaden Forks i delstaten Washington. Här bor 3 120 personer och det regnar eller är dimmigt mest varje dag. Bella börjar på sin nya skola, och känner sig lite udda där. Några som är ännu mer udda är familjen Cullen, fem fosterbarn som alla är bleka och vackra och håller sig för sig själva. Bella hamnar bredvid Edward Cullen i biologiklassen, och efter en knagglig inledning blir det fler och fler kärleksfulla blickar över mikroskopet.</p><span class="mellanrubrik"><b>Klara förväntningarna</b></span><p>Men det är något konstigt med Edward. Han räddar Bellas liv genom att stoppa en van med handen, och han verkar kunna läsa tankar. Bella googlar och kommer fram till att han måste vara en vampyr.</p><p>Stephenie Meyers megasäljande vampyrböcker har nått J K Rowlings- nivåer i USA, och även orsakat ett av höstens kulturgräl i DN och på bokhora.se.</p><p>Nu är första filmen här och tusentals tonårstjejer - och för den delen alla kvinnor som vårdat sin inre tonårstjej - kommer inte att bli besvikna. Det är den klassiska omöjliga kärleks- sagan i ny tappning, och den är bedårande. Dessutom mer spännande än jag väntade mig.</p><span class="mellanrubrik"><b>Drömmande blickar</b></span><p>Kristen Stewart som spelar Bella har en skönt mörk röst som gör att hon aldrig blir våpig, trots att hon måste räddas från olyckor, killgäng med ont i sinnet och konkurrerande vampyrer med ännu mer ont i sinnet. Robert Pattison som Edward är både känslig och cool.</p><p>Hans klan av vampyrer kallar sig vegetarianer, vilket i deras värld betyder att de inte suger blod från människor utan bara från djur. Men han frestas av den lockande doften från Bellas blod, och vågar därför inte komma henne så nära som både hon och han egentligen vill. Inte så mycket hångla alltså, mest drömmande intensiva blickar.</p><span class="mellanrubrik"><b>Vackert slagsmål</b></span><p>"Twilight" är snyggt gjord i gröna, blå och grå toner. Det är skogar och berg och regntunga molnhimlar, och en läckert filmad basebollmatch i åskväder. Allra vackrast är vampyrslagsmålet i balettstudion, krossade speglar och blod gör sig så fint ihop.</p><p>Bonusinfo: Stephenie Meyers gör en cameo på restaurangen där Bella och hennes pappa brukar äta: "Varsågod Stephenie, din vegoburgare", säger servitrisen. Sånt är alltid kul.</p>

Blodfullkärlek

BlodfullkärlekBlodfullkärlek
21 november 2008 01:00
<p><b>Statligt stöd</b> åt den krisdrabbade fordonsindustrin är en het fråga - i Sverige och hela västvärlden. </p><p>Finansminister Anders Borg (m) är positiv till någon typ av stöd. I Tyskland diskuteras lånegarantier på upp till två miljarder euro. USA:s kongress talar om lånegarantier på 25 miljarder dollar. </p><p>I Sverige är det Volvo som har drabbats värst, efter en drastisk försämring av orderingången och omfattande varsel. Snart kan det tyvärr vara Saabs tur. </p><p>Röster på vänsterkanten talar om att förstatliga Volvo. Det är en dålig idé. </p><p>Andra, som IF Metall, vill se statliga "överbryggningsåtgärder" som bland annat säkrar bolagens likviditet. Det är inte riktigt lika illa. </p><p><b>Men principiellt sett</b> är statligt stöd till industrin en farlig väg och det finns minst tre skäl till det. </p><p>* Det sätter marknadens mekanismer ur spel. Företag som inte klarar sig i den internationella konkurrensen bör gå under, inte ges konstgjord andning. Man behöver bara se till den svenska varvsindustrin på 1970-talet för ett varnande exempel. Efter miljarder i statliga subventioner gick Svenska Varv ändå till sist i graven - ett gigantiskt slöseri med skattemedel. </p><p>* Bolagsstyrelserna bör ta ett långsiktigt ansvar för verksamheten. Vinsterna från de goda åren bör förvaltas så väl att man står rustad för långkonjunktur. Om bolagen kan räkna med att staten kliver in i krissituationer kommer de att ta mindre ansvar, inte mer, i framtiden. En mycket farlig utveckling. </p><p>* Det uppstår lätt en dominoeffekt. Om Tyskland och USA ger stöd till fordonsindustrin kan Sverige tvingas att göra detsamma för att ge Volvo jämförbara villkor. Sedan är risken att nästa bransch följer. Verkstadskoncernen Sandvik varslade 1 500 personer på torsdagen. Och varför ska verkstadsindustrin inte ha rätt till samma uppbackning som fordonsindustrin? </p><p><b>Trots detta</b> finns det goda skäl för att staten bör ge den svenska bilindustrin stöd - i någon form. </p><p>* Den nuvarande finanskrisen är en exceptionell händelse och stödet till industrin skulle vara en punktinsats i ett akut läge. </p><p>* Det pris Sverige skulle få betala om Volvo eller Saab gick omkull är mycket högt i dessa lågkonjunkturens tider. </p><p>En komplikation är att Volvo Personvagnar ägs av den konkursmässiga amerikanska biljätten Ford och Saab Automobile av fallfärdiga General Motors. Det spekuleras i att Ford och GM kan bli tvungna att sälja delar av sina koncerner - troligen till bolag i Kina eller Indien. </p><p>Ska verkligen svenska staten hjälpa till att stötta Volvo PV, så att Ford får ut bästa möjliga pris av kineserna? Efter att Ford under de goda åren plockat hem vinsterna till USA? Nej, det är inte rimligt. </p><p>Vilka åtgärder regeringen bör vidta är därför en lika svår som pressande fråga. USA:s kongress fattar inom kort beslut om stöd till GM och Ford. Den 26 november väntas besked om hur EU:s stimulanspaket på 1 300 miljarder kronor ska utformas. Därefter - om inte förr - är det dags för Borg att tala klarspråk. </p>

Ledare: Dags att tala klarspråk om Volvo, Borg

Dags att tala klarspråk om Volvo, BorgDags att tala klarspråk om Volvo, Borg
21 november 2008 00:00
<p><b>Postens </b><b>vd</b><b />Lars G Nordström har nu fått en lön på 900 000 kr i månaden plus fem miljoner om året till sin pension.</p><p>Man kan få kräkas för mycket mindre vill jag lova. Jag funderar i mitt stilla sinne hur Postens styrelse har tänkt innan de skrev på hans jättelön?</p><p>En lågavlönad arbetare med en lön på 200 000 om året får jobba i nästan fem år med tunga jobb, för att komma upp till hans månadslön. Är detta klokt?</p><p>Nej denna vd är på sin höjd värd 65 000 kronor i månaden inklusive pensionstillskott.</p><p>Om orättvisorna håller på i denna takt, så får vi se fler och fler inbrottstjuvar och gangster härja i vårt samhälle, för folk tycker dessa drömlöner är som att spotta dem i ansiktet. De tycker inte det är värt att jobba och vara ärlig, när höjdarna stjäl kapitalet.</p><p><b>Yngve Karlsson</b></p>

Insändare: Osannolik lön till Postens vd

21 november 2008 00:00
<p>Replik till Helene Andersson, "Läraren ska vara mer än bara en lärare", 17/11.</p><p><b>Efter att under</b> åtta års tid umgåtts med lärare och elever i våra närskolor i Mantorp måste jag hålla med dig om mycket du rabblar upp i din insändare.</p><p>Men jag protesterar mot, att detta skall belasta lärare och skolpersonal, som ensamma skall undervisa och ta hand om de stigande samhällsproblemen. Det åligger oss alla.</p><p>Lärarna gör en enorm insats i sin verksamhet och bör därför ges allt stöd och avlastning i många samhällsfrågor. Vad du, Helene, bör göra, är att ta kontakt med din närskola och erbjuda dina tjänster på ideell basis, som vi pensionärer gör i Mantorp och även på många andra orter.</p><p><b>Lennart Krisell</b></p>

Insändare: Lärarna gör en enorm insats

Lärarna gör en enorm insatsLärarna gör en enorm insats
21 november 2008 00:00
<p>Svar till "IF Metalls klubbstyrelse, Partnertech AB i Åtvidaberg", 19/11.</p><p><b>IF Metall på</b> Partnertech i Åtvidaberg vill att ersättningen i a-kassan kommer upp i en skälig nivå så de skall slippa betala för en egen lönegarantiförsäkring.</p><p>Men det har ju under många år varit så att a-kasseersättningen för många löntagare ligger på en låg nivå i förhållande till lönen. Varför vaknar inte Metall förrän vi fått en borgerlig regering? Lika väl som många tjänstemän sedan lång tid kompletterat a-kasseersättningen med egna försäkringar så kan väl Metall göra det nu?</p><p>Sedan kan Metall tydligen, precis som Mona Sahlin, inte räkna. Löntagarna har fått sänkt skatt med över 1 000 kr per månad för heltidsarbetande och en höjning med någon eller ett par hundralappar av a-kasseavgiften. Och det tycker Metall är en försämring, till och med något av ett rekord. Och visst är det ett rekord ­ i förbättring! Större andel av den egna inkomsten till den som jobbat ihop den kan väl inte vara annat än en förbättring.</p><p><b>Perspektiv</b></p>

Insändare: Varför vaknar metallfacket först nu?

20 november 2008 00:00
<p>Svar till "Telia nonchalerar stormskador", 18/11 och "Bryr sig Telia om sina kunder?", 19/11.</p><p><b>Jag beklagar att</b> Kicki S och Niklas inte fått ett positivt och korrekt bemötande hos vår kundtjänst, så ska det givetvis inte vara när man söker hjälp hos oss.</p><p>Telia har cirka 3 000 anmälda fel per dag och vi har som målsättning att laga fel inom tre helgfria arbetsdagar. I vissa fall kan felavhjälpningen ta ytterligare någon dag.</p><p>Vi ger våra kunder kostnadsfri service fram till första jack. För att kunder ska slippa betala för fel efter första jack upplyser vi om att man bör undersöka sin egen utrustning först innan vi tar emot en felanmälan och skickar ut en tekniker.</p><p>Vi vill att våra kunder ska kunna ställa höga krav på service. Vi tar därför till oss av era synpunkter.</p><p><b>Karin Nordlund,</b></p><p><b>Pressansvarig</b></p><p><b>TeliaSonera</b></p>

Insändare: Telias kunder ska kunna ställa höga krav på service

20 november 2008 00:00
<p><b>Jag och </b>min sambo bor i Vena i Kjettilstad socken utmed väg 134 mellan Kisa och Åtvidaberg. Vi kör dagligen till och från våra respektive arbeten och vid denna årstid, oftast i mörker.</p><p>Senast jag körde sträckan korset väg 35/134 och infarten till Vena en sträcka på 1,5 mil, var vid 22.30-tiden förra veckan och jag kunde räkna till 10-20 hjortar som vid olika tillfällen korsade vägbanan. Hjortar (rådjur), för vilka jag upprepade gånger, var tvungen att bromsa in.</p><p>Dessutom såg jag flera vildsvin och vid ett ställe tvingades jag att så gott som puffa nio vildsvin av vägen med min kofångare, (svinfångare?) eftersom dessa vägrade att flytta sig ur körbanan. De glodde bara dolskt på mig med sina små pliriga ögon och struttade därefter av vägen, ner i diket och in i skogen totalt orädda!</p><p>Som ni förstår är det näst intill omöjligt att köra fortare än högst 60 km/tim om man vill vara någorlunda säker på att hinna stanna för djur.</p><p>Hur länge skall vi ha det så? Varför är det så oerhört mycket vilt mellan Åtvidaberg och Kisa? Varför skjuts inte fler svin och hjortar här? Är det inte dags för skyddsjakt?</p><p>Jag citerar Naturvårdsverket: "Vissa villkor måste vara uppfyllda för att skyddsjakt ska tillåtas. Om det inte finns någon annan lösning på problemet och om det inte försvårar upprätthållandet av en gynnsam bevarandestatus hos artens bestånd i dess naturliga utbredningsområde får jakt meddelas: Av hänsyn till allmän hälsa och säkerhet eller av andra tvingande skäl som har ett allt överskuggande allmänintresse."</p><p>En väninna, som färdas Kisa-Åtvid-sträckan ett par gånger i veckan avskyr den, just för risken att köra på något djur.</p><p>Det är för mycket djur längs med väg 134! Var finns alla jägare, vilket ansvar tar markägarna?</p><p><b>C Löfgren/B Petersson, Vena</b></p>

Insändare: För mycket djur längs väg 134

För mycket djur längs väg 134För mycket djur längs väg 134
20 november 2008 00:00
<p>Angående Barbro Milds insändare 15/11 - "Hur uppstår friskolornas vinst"?</p><p><b>Efter att ha </b>tagit del av din insändare måste jag bara kommentera hur bra det även kan vara att arbeta på en friskola.</p><p>Skolan Nya Munken i Linköping drivs i aktiebolagsform. Ägandet av skolan är tänkt att spridas så att det omfattar ett brett engagemang från föräldrar, närsamhälle, organisationer, företag och andra intresserade samhällsgrupper. Skolan har inget syfte att själv gå med vinst utan alla pengar ska gå tillbaka till eleverna i form av en bättre skola och undervisning.</p><p>På min arbetsplats finns alla möjligheter att genomföra och prestera en mycket god undervisning. Vi lärare har stor frihet att välja lektionsmaterial och alldeles intill våra arbetsplatser finns referenslitteratur. Varje lärare har även en egen dator där man lätt och smidigt kan planera sina lektioner. Datorn underlättar också kontakten med föräldrar och vi har chansen att svara på mejl dagligen. Vidare har vi många olika hjälpmedel som kan höja standarden på undervisningen, allt ifrån tv i varje klassrum till filmer som är nyinköpta i samtliga ämnen.</p><p>Om eleverna behöver söka efter facklitteratur eller arbeta med skönlitterära böcker finns bibliotek inom 50 meter från skolan. Detta ökar förutsättningarna för eleverna att utvecklas och skapa sig en mycket bra grund att stå på inför den framtid som de möts av på gymnasiet.</p><p>Slutligen vill jag säga att jag är oerhört tacksam för att jag har möjligheten att arbeta på en så bra friskola med glada och positiva arbetskamrater som får mig att trivas varje dag. Det om något är - glädje med kunskap!</p><p><b>Johan Wahlbom</b></p>

Insändare: Arbeta på en friskola är glädje med kunskap

20 november 2008 00:00
<p><b>Är anställd </b>av landstinget och bilburen. Om de kommunala bussarna och tågen var anpassade till våra arbetstider så skulle jag åka kommunalt. Att vänta en timma på kvällen när man slutar kl 21.30, på resecentrum, för att sen vara på jobbet igen kl 06.45 är inget alternativ.</p><p>Med bil tar resan 20 minuter. Expressbuss som går direkt till Mjölby från US på kvällstid har tagits bort. Inte så konstigt att det är knökafullt på parkeringen.</p><p>Våra p- tillstånd är gjorda av papper, lätta att kopiera. Det är nog många som inte jobbar på US som parkerar där.</p><p>Vi anställda kommer i sista hand när de gäller p-plats. Är de klokt? Vi borde komma i första hand.</p><p><b>Anställd</b></p>

Insändare: Anställda på US borde ha förtur till p-platser

19 november 2008 16:32
<p>Rättstavningstävlingar för barn är vanliga i USA. Spelling Bee, som de heter, sänds även på nationell teve och deltagarna kommer då från hela landet.</p><p>En moderat arbetsgrupp som jobbar med att förnya partiets politik för unga tycker att nationella rättstavningstävlingar är modellen även för Sverige. Förslaget med ett svenskt Spelling Bee syftar till att skolelever ska bli bättre på att stava.</p><p>Men förslaget är bara ett av flera i en rapport om hur skolan ska kunna ta till vara elevernas talanger. Ett annat förslag är att inrätta en uppmuntranskommission, som ska hjälpa skolorna att få eleverna att vilja lära sig mer. Ett tredje förslag är att duktiga lärare, de som lyckas uppmuntra sina elever, ska få någon form av bonus.</p><p>Att premiera duktiga och studiemotiverade elever är helt rätt. Liksom att se till så att de mindre motiverade och svagare eleverna får det stöd de behöver och ha rätt till. För en del elever kan tävlingsmomentet säkert vara inspirerande - för en del lockar det inte alls.</p><p>Det viktiga är att skolan ser alla elever och deras behov. Förslag som moderaternas, som underlättar för skolorna att göra det, är självklart välkomna.</p>

Ledare: Ingen dum idé

19 november 2008 01:00
<p>Feministiskt initiativ, Fi, gör nu gemensam sak med folkpartiets kvinnoförbund, Liberala Kvinnor. Båda kommer de att driva kravet på att abort ska bli en mänsklig rättighet i Europaparlamentsvalet nästa år. Det är alldeles utmärkt.</p><p>På många håll runt om i världen är kvinnors sexuella och reproduktiva rättigheter kraftigt kringskurna, om de överhuvudtaget existerar. Som en konsekvens av att så många kvinnor förvägras rätten att bestämma över sina egna liv är mödradödlighet, hiv samt osäkra och illegala aborter betydligt vanligare än vad de hade behövt vara. Och så länge kvinnor förtrycks och förvägras sina rättigheter består fattigdom, hunger, instabilitet, våld och konflikter.</p><p>Det är därför ingen slump att respekten för kvinnors rättigheter går som en röd tråd genom FN:s millenniemål och uppfyllandet av dessa. Ett av FN:s millenniemål är att jämställdheten i världen ska öka och kvinnors ställning stärkas. Ett annat är att barnadödligheten ska minska med tre fjärdedelar, vilket är omöjligt att nå om kvinnors sexuella och reproduktiva rättigheter fortsätter att förnekas. Fattigdomen och hungern ska halveras fram till 2015 och det låter sig inte göras så länge kvinnor förtrycks.</p><p>Kravet på att göra abort till en mänsklig rättighet är därför fullt rimligt.</p><p>Det utförs nästan 20 miljoner osäkra aborter om året och åtta kvinnor runt om i världen dör varje timme till följd av riskfyllda aborter. Det är skäl nog för att upphöja abort till en mänsklig rättighet. Det skulle dessutom vara en välkommen och viktig markering från FN och det internationella samfundets sida: Att kvinnors rätt att bestämma över sin kropp och sitt liv väger tyngre än de politiska och religiösa argument som används mot abort.</p><p>Att driva det här kravet i EU är en markering i sig.</p><p>Frågor som rör abort tillhör inte EU:s ansvarsområden, utan det är upp till varje medlemsland att bestämma vilka regler som ska gälla. Sedan utvidgningen 2005 har antalet länder som inte tillåter abort blivit betydligt fler. Och de abortkritiska rösterna inom unionen ropar allt högre.</p><p>EU är av båda dessa skäl en tandlös global aktör när det gäller kvinnors sexuella och reproduktiva rättigheter. Att Fi och Liberala Kvinnor lyfter abortfrågan i Europaparlamentsvalet - och förhoppningsvis under det svenska EU-ordförandeskapet nästa höst - visar att det finns krafter i Sverige och andra länder som hoppas på en förändring.</p>

Ledare: Abort - en mänsklig rättighet

Abort - en mänsklig rättighetAbort - en mänsklig rättighet
19 november 2008 00:00
<p><b>Lönegarantiförsäkringen är </b>ytterligare ett sätt för regeringen att slippa ifrån sitt ansvar.</p><p>De löntagare som blir arbetslösa ska för att få en skälig ersättning lösa detta genom ytterligare en försäkring.</p><p>Återigen tar regeringen avstånd från ansvaret för alla de som blir arbetslösa. Istället lägger man över ansvaret på den enskilde individen och dess fackförbund.</p><p>Nej, detta måste vara en övergripande fråga för regeringen, att se till att ersättningen från a-kassan kommer upp i en skälig nivå.</p><p>Inte kan man beskylla regeringen för att vara handlingsförlamade. De försämringar för vanliga löntagare som de lyckats genomföra under dessa år de suttit vid makten måste vara något av ett rekord.</p><p><b>IF Metalls klubbstyrelse PartnerTech AB </b><b>i Åtvidaberg</b></p>

Insändare: Lönegaranti-försäkring - nej tack!

19 november 2008 00:00
<p>Svar till Kicki S angående "Telia nonchalerar sina kunder", 18/11.</p><p><b>Jag håller med</b> Kicki S om att Telia inte bryr sig om sina kunder. Jag fick avbrott på mitt ADSL i somras och som vanligt var det jag som fick felsöka med ihoplånad utrustning. Telia hotar nämligen med att man kan få betala själv om det visar sig vara fel på till exempel en splitter eller dylikt.</p><p>När jag väl fick in felanmälan lovade de åtgärd inom tre arbetsdagar, men det var en helg emellan så det blev fem dagar. Jag ringde och kollade på vägen, men då skyllde de på underleverantören som inte hunnit börja ännu. Då skulle det ta ytterligare tre till fem dagar.</p><p>Då tröttnade jag och ringde direkt till Telias huvudkontor, fick tala med en trevlig mellanchef, som jag förmodar, och dagen efter var allt igång prick kl 08.00. Det var tydligen inget problem bara man talade med rätt person.</p><p>Tyvärr stärker detta mig i tron att Telia har detta som arbetssätt då jag upplevt liknade fördröjningar och hot om att kunden kan få betala tidigare. Numera har jag alltid en begagnad splitter och ett modem bara för testsyfte så jag skall kunna felanmäla samma dag. Det är inte klokt men enda lösningen med Telia som leverantör.</p><p><b>Niklas</b></p>

Insändare: Bryr sig Telia om sina kunder?

Sida 20 av 29
Sida 20 av 29