Gävleborgs län

3 mars 2009 00:00
Sandviken

Västerås och Sandviken till SM-semi

28 februari 2009 00:00
Gävle

Bortaseger för Färjestad

28 februari 2009 00:00
Bollnäs

Rienas silver räckte för EM-biljett

26 februari 2009 00:00
Gävle

Silfverberg avgjorde för Brynäs

25 februari 2009 00:00
Bollnäs

Jeng nobbar SM

21 februari 2009 00:00
Gävle

Brynäs närmare slutspel

19 februari 2009 00:00
Gävle

Viktig hemmavinst för Brynäs

16 februari 2009 00:00
ISHOCKEY/GÄVLE

Sundlöv tar på sig ansvaret

Sundlöv tar på sig ansvaretSundlöv tar på sig ansvaret
14 februari 2009 00:00
Los Angeles

Beckham kvar i LA Galaxy

12 februari 2009 22:35
GÄVLE, TORSDAG

Jag är så trött på detta svineri

12 februari 2009 18:18
ISHOCKEY/GÄVLE

Jämtin i jättebråk

Jämtin i jättebråkJämtin i jättebråk
12 februari 2009 00:00
Gävle

Brynäs besegrade Linköping

12 februari 2009 00:00
ISHOCKEY/GÄVLE

Noronen: "Det känns inte bra"

12 februari 2009 00:00
GÄVLE, TORSDAG

Jag är så trött på detta svineri

12 februari 2009 00:00
ISHOCKEY/GÄVLE

Jämtin i jättebråk med Brynäs sportchef

Jämtin i jättebråk med Brynäs sportchefJämtin i jättebråk med Brynäs sportchef
11 februari 2009 00:00
<p><b>Kollektivtrafiken har </b>en viktig roll att spela för miljöns skull och för att minska olyckorna. Då och då hörs krav på gratis kollektivtrafik för att åstadkomma större övergång från bil till kollektivåkande. Men detta fungerar bara i landsbygdstrafik.</p><p>Gratis kollektivtrafik i stadsmiljö lockar nästan bara över cyklister, fotgängare och nya resande till bussen, inte bilister i någon större utsträckning.</p><p>Den framgångsrika gratis Kuxatrafiken i Ockelbo handlar huvudsakligen om trafik på längre sträckor utanför tätort där ingen konkurrens mellan cykel/gång och buss råder.</p><p>Varför blir det så här? Jo, den som väljer att gå eller cykla gör det i många fall av ekonomiska skäl. Om då en gratis buss bjuds går det lätt att ta den i stället. Den som väljer bilen för sin resa har avsevärd betalningsvilja för att få en snabb och bekväm resa. Därmed blir det mindre lockande att ta bussen istället eftersom det ofta tar minst tre gånger så lång tid att åka buss i tätort som att åka bil, med mer eller mindre långa sträckor att gå.</p><p>Att locka över fotgängare och cyklister till bussen är negativt för folkhälsan eftersom vi generellt sett rör på oss för lite.</p><p>På landsbygden däremot kan tidsvinsten med bilen bli mindre relativt sett och priset får större betydelse.</p><p>Alltså behöver vi framför allt snabbare och bekvämare kollektivtrafik i stadsmiljön, men gärna med en viss avgift, och billigare/gratis kollektivtrafik på landsbygden.</p><p><b>Eva</b></p>

Insändare: Inför gratis kollektivtrafik på landsbygden

Inför gratis kollektivtrafik på landsbygdenInför gratis kollektivtrafik på landsbygden
11 februari 2009 00:00
Los Angeles

Bryant nådde 23 000-gränsen

10 februari 2009 01:00
Krönika

Stefan Fölster: Schamanernas sista ryckningar

4 februari 2009 00:00
Edsbyn

Edsbyn vann seriefinalen

28 januari 2009 00:00
Sandviken

Sandviken vände efter utskällning

Sida 83 av 126
Sida 83 av 126