Proffsen får övertyga 10-åringar att de inte har något att dölja

Mjölby
Lästid cirka 7 min

Skönhetsindustrin verkar stå stadigt i konjunktursvängningarna. Trenderna går allt fortare och sminkintresset har gått ner i åldrarna. "Man börjar med smink redan när man är 10-11 år", säger Saga Johansson som säljer smink i en butik i Mjölby.

Några som älskar smink är kompisarna Arrita Vrajolli, Lissa-Kadia N'komo och Bahara Hadza. De går i sjuan på Blåklintskolan i Mjölby och har full koll på alla TikTok-trender.

– Jag brukar sminka mig i en timme. Jag gillar att ta lång tid på mig och att lyssna på musik samtidigt. Fransar är min favoritsak med smink, säger Lissa-Kadia.

undefined

"Jag har alltid smink till skolan"

Arrita Vrajolli

Alla tre tjejerna började med smink när de var mellan 11 och 12 år gamla. Det började med mascara, och sen läppglans. Både sociala medier och att se äldre tjejer med smink bidrog till att de började sminka sig. Nu har det blivit en gemensam hobby för de tre kompisarna – deras bästa hobby, till och med.

– När vi har sovmorgon brukar vi träffas hemma hos Lissa. Då tar vi med vårt smink och använder av varandra och lyssnar på musik, berättar Arrita.

Varför sminkar ni er?

– För att jag känner mig naken utan smink, utan mascara känner jag mig jättenaken faktiskt, säger Lissa-Kadia.

– Man känner sig bättre, finare, fyller Arrita i.

undefined
"Stockholmsstil är att man använder mycket bronzer, det passar vissa men kan bli väldigt orange också", säger Bahara Hadza som går i årskurs 7 på Blåklintskolan i Mjölby.

Inne på Kicks i Galleria Kvarnen i Mjölby möts man av en färgbomb. Likt färgglada godisbitar radas olika smink- och hudvårdsprodukter upp på hyllorna i butiken. Saga Johansson började jobba här precis innan pandemin, en tid då glammiga festsminkningar byttes ut mot en naturlig look.

– Eftersom man inte visade sig bland folk lika mycket blev det större fokus på hudvård, minns Saga.

På sociala medier kan man ta del av en rad olika trender, framförallt på TikTok. Tidigare kunde en sminktrend vara aktuell i något år, men nu kan de ibland bytas ut så snabbt som varje månad, upplever Saga.

– Trenderna idag går mycket, mycket snabbare. Blir en produkt viral på TikTok så ska man ha den direkt, men snart kommer en ny produkt som trendar. Vi upplever att det främst är de yngre som går in för de här trenderna.

undefined

"Trenderna idag går mycket, mycket snabbare"

Saga Johansson

Vilken typ av sminkning man lägger har också ändrats, nu när sociala plattformar med kortare innehåll blivit mer populära.

– Förut var det mycket YouTube. Jag växte upp med det, och då var det mycket mer kraftfull make up. På TikTok är det ett kortare format och de lägger en snabb, lätt makeup, säger Saga.

Just nu är det bland annat trendigt med ljusa ögonskuggor. Utöver det har pudret fått konkurrens, nu är det krämprodukter som gäller.

– Gärna produkter som kan användas till flera saker, som krämrouge som kan användas på både kinder, läppar, ögonlock.

Vi börjar känna igen budskapet från ekonomer och politiker – den höga inflationen fortsätter tynga hushåll och företag. Höga priser i kombination med högre räntor håller tillbaka hushållens konsumtion. Men det verkar inte gälla alla konsumtionsvaror och framförallt skönhetsindustrin verkar stå stadigt under konjunktursvängningar.

– Vi märker av internethandeln, men folk i Mjölby är bra på att komma in i butiken. De vill ha professionell hjälp och det kan vi erbjuda, säger Saga.

Exemplen på företag inom skönhet och hudvård som lyckats öka sin omsättning de senaste åren är många.

När Bianca Ingrossos Caia Cosmetics första produkt lanserades i november 2018 kraschade hemsidan efter bara 30 sekunder. Några timmar senare hade märket sålt över 150 000 produkter. Smink- och skönhetsmärket går med storvinst och ökade omsättningen förra året från 320,3 miljoner till 408,4 miljoner kronor.

Ett nytt läppstift är billigare än en klänning

Emma Severinsson

Lektor, modevetenskap

I november i år öppnade e-handelsbolaget Lyko en butik i Stockholm. Nyfikenhet och en utlovad goodie bag gjorde att köerna ringlade långa timmar innan. Lyko redovisade ökande omsättning under tredje kvartalet 2023 jämfört med samma period året innan. Omsättningen steg 25,7 procent, från 560,8 miljoner kronor till 705,1 miljoner.

Emma Severinsson är lektor i modevetenskap vid institutionen för kulturvetenskaper på Lunds universitet. Genom att studera artiklar, modereportage och rådgivning undersöker hon hur mode diskuterats i kristider.

– Trots en lågkonjunktur så vill vi förnya oss. Det är en drivkraft vi har och som finns i hela konsumtionssamhället.

undefined
Emma Severinsson, lektor i modevetenskap vid Lunds universitet.

Hon menar att man kan se det redan under den stora lågkonjunkturen i början av 1930-talet.

– I modetidningarna på den tiden uppmanas man att köpa något mindre som förhöjer utseendet. Kanske kunde man köpa en sjal eller sy om sina kläder. Jag har inte tittat specifikt på smink i min forskning, men det relaterar till det jag undersökt. Det ligger inte långt bort att tänka att smink är ett enkelt sätt att uppdatera sig själv. Ett nytt läppstift är billigare än en klänning.

Läppstiftet har fått ge namn åt en populärhistorisk förklaringsmodell som försöker förklara hur vi konsumerar i kristider – läppstiftseffekten. I tider av ekonomisk nedgång brukar konsumenter dra ned på dyrare varor, men ändå fortsätta att köpa små, lyxiga produkter.

– Före 50-talet var inte smink speciellt utbrett. Idag är utbudet mycket större än vad det var då. 

undefined
På Studio Hair Art på Kungsvägen håller man inte bara på med hår, utan även en del smink. Här jobbar bland annat Lea Edenkrantz, som berättar att de framförallt sminkar inför bröllop. Även här kan man se vissa trender. "Brudarna vill gärna ha en lätt och naturlig sminkning där man fortfarande ser att det är de. Jordiga färger och lite skimmer är trendigt", berättar Lea.
undefined
Sminktrenderna går snabbt på sociala medier, och det kan vara svårt att hänga med. Något som är populärt just nu är att produkterna man använder även ska vara hudvårdande och gärna innehålla solskydd.
undefined
En annan trend som Lea Edenkrantz berättar om är kopplad till ögonbryn. "Man har gelé i brynen för att de ska ligga på plats", förklarar hon.

Att sminkintresset gått ner i åldrarna är tydligt. Saga upplever att flera av butikens kunder hör till den yngre generationen. När de kommer in vet de exakt vad de ska ha och kan allt från contouring till hur man fyller i brynen på ett snyggt sätt.

– Vi märker att man börjar med smink redan när man är 10-11 år. Man kan tycka att det tar bort lite det här med att vara barn, att man blir vuxen lite snabbare. Jag tycker om smink för att det är kreativt. Man ska sminka sig för att det är roligt, inte för att man behöver se ut på ett visst sätt.

Hur bemöter du de lite yngre kunderna?

– Jag brukar vara ganska duktig på att påminna om att de är tio år, de behöver inte en concealer, för de har inga mörka underögon. Men om de vill ha det för att de har sett det, kan vi absolut kolla på en. Men de ska inte känna att de måste ha det för att dölja något, säger Saga.

Har du något tips till föräldrar när det kommer till att bemöta sina barn i smink- och trendfrågan?

– Jag tycker att det är viktigt att boosta självförtroendet. Det är viktigt att man låter sitt barn vara den individ den vill vara, att man inte måste följa alla trenderna. Trender försvinner och det kommer nya hela tiden. Att man säger till sina barn att de är bra precis som de är. Men om man tycker att det här är roligt kan man köpa lite smink, men inte allt, för barnen behöver inte det. 

Saga tror att det kan vara svårt för föräldrar eftersom barn idag möts av mycket information genom sociala medier. 

 – Det kan vara svårt att sätta ner foten och berätta för sin 10-åring att den inte behöver lägga en concealer, för den har inget att dölja. 

undefined
Emma Hammarlund, lärling på Studio Hair Art, får agera modell när Lea Edenkrantz demonstrerar hur en brudsminkning kan se ut. Med van hand lägger Lea en ljus, skimrig ögonskugga på Emma. "De flesta vill framhäva istället för att förändra, fokusera på det som är naturligt och vackert", säger Lea.

Synen på smink har förändrats de senaste hundra åren – från något syndigt till något vardagligt. Något som även det kan symboliseras av läppstiftet.

– Man kan se att när läppstiftet kom på 20-talet var det verkligen omdebatterat. Hade man för röda lappar så kunde man bli kallad för vamp eller få höra att man var för sexuellt utmanande, säger Emma Severinsson.

Hon berättar att under 50-talet fanns en större acceptans. Man kunde sminka sig, men det skulle inte synas för mycket. Det stod ofta i tidningar på den tiden att unga flickor skulle vara försiktiga med smink eftersom de redan hade rosiga kinder. Men när ungdomskulturen kom på 60-talet förändrades det bland ungdomar. Då kom nya typer av smink och man började använda mer maskara och ögonskugga.

– Modetidningar och veckotidningar tillsammans med filmindustrin hade en stor makt att förmedla ideal. Det har luckrats upp, på gott och ont. Det som är positivt idag är att fler får synas och vi ser fler kroppstyper och uttryck. Det finns större möjligheter att utmana idealen. Vem som helst kan bli stor på sociala medier.

undefined

"Utan mascara känner jag mig jättenaken"

Lissa-Kadia N’komo

Det märks att Arrita Vrajolli, Lissa-Kadia N'komo och Bahara Hadza brinner för det här med smink. Och det är på TikTok som de tar del av trenderna. Tjejerna berättar om allt från "Latina girl makeup" till "Stockholmsstil".

– Stockholmsstil är att man använder mycket bronzer, det passar vissa men kan bli väldigt orange också, berättar Bahara.

Tjejerna berättar hur de känner sig som en ny person efter att de fått sminka sig. Att gå till skolan utan smink är något de helst undviker.

– Jag gör det ibland på torsdagar när vi har lång dag, berättar Lissa-Kadia.

– Jag har alltid smink till skolan, för det känns som att andra skulle bry sig hur man ser ut, säger Arrita.

undefined
Arrita Vrajolli, Lissa-Kadia N'komo och Bahara Hadza berättar att deras förebilder inom smink är Kylie Jenner och Bianca Ingrosso.

Kan smink påverka ens självförtroende?

– Ja, smink kan ändra en människa. Man kan må både bättre och sämre av det. Om man har blivit kallad ful när man inte har haft smink och sen börjar använda det så kanske man känner sig bättre, säger Lissa-Kadia.