Hans Ford Cosworth gick visserligen bra hela vägen och inga intermezzon inträffade. Men inställningen och motivationen hos Kvarnvingeföraren var den här dagen inte på topp. Jari och kartläsaren Jon Magnusson fick stryk med 22 sekunder av segraren.
-- Att det skulle bli sådan differens kunde jag aldrig ana, sa en helnöjd Mikael Lindqvist när det stod klart att han tillsammans med kartläsaren Tomas Karlsson, var överlägsen segrare.
-- Jag har ingen bra förklaring, men allt har bara flutit på även om vi var ett par sekunder efter på den första sträckan.
Jari Saarinen var snabbast på den inledande etappen och Jari var också lite förvånad över den stora tidsskillnaden i mål.
-- Vi åkte först och hade ingen riktig koll på de andras tider. Men Micke har åkt väldigt fort, samtidigt som vi själva kanske åkt lite för mycket på säkerhet. Men vi är i mål med en hel och fin bil och 17 nya poäng, så då kan man inte klaga, sa Jari.
I och med segern seglar Mikael Lindqvist upp som den kanske främste utmanaren till Jari om mästerskapet.
-- För spänningen i serien är det perfekt, menar Henric Carlsson, pressansvarig på Östgöta Event.
Motalas Martin Hjelmar fortsätter att åka fort. Men även oturen håller i sig. Han körde mycket snabbt på and-ra och speciellt på fjärde sträckan, där han bara var en sekund efter Mikael Lind-qvist och Patric Carlsson från Nyköping. Men en avåkning på tredje gjorde att han tappade bortåt minuten och så var den dagen förstörd.
Kvarnvingarnas Pierre Andersson/Björn Carlsson körde den här dagen inte tillräckligt fort och särskilt på den andra sträckan tappade de mycket. De fick nöja sig med en sjätteplats, över minuten efter segrande ekipage.
En som däremot hade ånga uppe rejält var Per-Åke Ring, SMK Valdemarsvik. Per-Åke och kartläsaren Jan Glimrén har inte visat framfötterna på ett tag, men tycks nu ha vant sig vid Toyotan som tidigare rattades av Mats Thorzelius. Den fina körning i skogen räckte till fjärdeplatsen totalt.
Bland de tvåhjulsdrivna bilarna var Leif Pettersson från Göteborg än en gång snabbast, men på de krokiga vägarna var han ändå chanslös mot de fyrhjulsdrivna.
Klappjakten i Ydre skulle egentligen ha körts redan i februari på tänkta vintervägar. Men då vintern lyste med sin frånvaro flyttades tävlingen till juni. Eftersom Klappjakten, i motsats till de två inledande deltävlingarna, inte ingick i Super Mästerskapet, befarade arrangörerna ett minskat startfält. Men så blev det inte. Över 180 ekipage stod på startlinjen vid Ydre skola och de allra flesta kom också i mål.