– Det är min andra tävling det här året, och den första i MKR, så jag vet inte riktigt. Det kan nog gå lite hur som, berättade han innan finalheatet.

När andra stressade i depån såg William både glad och avslappnad ut.

– Ja, någon press känner jag väl inte i alla fall, skrattade han.

Artikelbild

I den stunden trodde han att han skulle få starta som femma.

Men det var innan ett A4-papper åkte upp på den stora anslagstavlan med resultatlistorna.

"Bromsade innan målflagg, släppte förbi en förare för att inte starta fyra och skapade en farlig situation", lät motiveringen till tio sekunders tidsbestraffning.

Vips var femteplatsen från förfinalen bara en trettondeplats. Det vill säga väldigt långt bak i startledet.

Artikelbild

– Så har jag gjort i många år och aldrig åkt på det. Men de får döma hur de vill. Det var tydligt och jag kan köpa att det kan ha uppstått en farlig situation, sa William med samma lugna ton.

Så det är bättre att starta femma än fyra?

– Ja. Jag tycker att det känns lite enklare att komma runt i starten därifrån.

Nu blev det istället extremt svårt.

Däremot körde William fantastiskt under själva loppet och tog sig förbi den ena karten efter den andra i kurvor och raksträckor längs de arton varven.

Något som innebar sju platsers förbättring och en sjätteplats i S125.

– Efter omständigheterna är jag jättenöjd. Bilen funkade helt perfekt trots att det inte blev topp fem.

Istället var det klubbkompisen Sonny Broström som knep femteplatsen.

– Skönt att vara bäst, log han, och blinkade till William.