TT träffade Hans Lundbäck utanför avspärrningarna vid Stena Nautica där hon ligger vid Varbergs kaj.
- I går trodde vi ju att vi hade sett hästarna för sista gången. Båten riskerade att välta och då hade det varit helt kört för hästarna, sade Lundbäck.
Det är sju tävlingshästar och stora värden står på spel. Det rör sig om tiotals miljoner kronor, enligt Hans Lundbäck.
Lundbäck och hans dotter Helena har nu möjlighet att kontinuerligt gå ombord, behandla och sköta om hästarna där de står i sina hästtransporter på bildäck. Det har inte läckt in något vatten där transporterna står.
Lundbäck tror att det kommer att dröja ett par dygn innan det går att få av hästarna från färjan som ligger med aktern under vatten efter måndagens kollision med lastfartyget Joanna.
Under natten till tisdagen och under tisdagsförmiddagen pågick arbetet med att svetsa på plåt på de två stora hålen i skrovet på styrbordssidan. Besvärligast var det att arbeta med hålet som ligger under vattenlinjen och är fem gånger två meter stort. Båten har stabiliserats och står i stort sett upprätt.
Först när färjan är tätad och länspumpad kan den tas till ordinarie kaj cirka 250 meter bort där fordonen kan köra av och hästarna bli fria.
Hans Lundbäck tror inte att flera dygns stillastående behöver skada hästarna.
- Det är naturligtvis inte bra, men vi får på konstlad väg genom dropp, vitaminer, antibiotika och annat se till att cirkulationen är i gång. Hästar sover ju stående och då låser de benen.
Hans Lundbäck var påtagligt lugn när TT träffade honom.
- Det är bara att gilla läget. Och som tur är visar hästarna inga stressymptom. De äter och dricker som de ska.
Enligt planeringen ska i princip alla hästar, framför allt Cool On och Miranda, tävla i Kungsbacka om tre veckor.
- Jag tror att den planen håller, sade Hans Lundbäck.