– Multiarena har vi pratat om ganska länge. Eller till och med för länge. Nu kände vi att vi behövde komma till skott för att vara trovärdiga. Finansieringen är inte helt klar än, så vi tar en viss egen risk för att komma i gång, men det löser vi under resans gång. Planeringen är långt gången, säger Åsa Waern, ordförande i Östergötlands Travsällskap.
Tankarna på att utveckla den befintliga anläggningen på Mantorptravet har diskuterats under många år och nu står alltså Travsällskapet redo för att ta projektet vidare in i nästa fas. För att göra detta genomförs också en omorganisation, vilket gör att samarbetsavtalet med travbanan i Örebro, som man haft sedan 2013, bryts. Bland annat har banorna "delat" på regionchefen Tomas Larsson.
Mantorptravet påbörjar nu en rekryteringsprocess för att anställa en egen arenachef, som ska driva projektet med den nya multiarenan och den förlängda travovalen vidare.
I projektet ingår som sagt en förlängning av banan från 1 000 meter till betydligt mer ovanliga 1 200 meter. Mantorp blir först i Sverige med den travbanelängden och förhoppningen är att det ska göra banan mer attraktiv med fler tävlingsdagar, fler större lopp och mer internationellt deltagande.
– Med 1 200 meter blir inte startspåret lika avgörande. Det blir hundra meter längre till första kurvan och det blir hundra meter längre upploppsraka. Vi tror att det ska göra det kan hända mer och bli svårare att spela, säger Åsa Waern.
Ett mål med det hela är också att inviga multiarenan genom att arrangera UET Trotting Masters-finalen i september 2018.
Multiarenan ska även rymma två stycken ridbanor med fibersand (etapp 1) och en islandshästoval (etapp 2) på innerplan av travbanan och det ska ge regionens ridklubbar bättre förutsättningar för att ordna träning och tävling med häst och ponny.
– Ridfolket måste senast i augusti ansöka om nästa säsongs tävlingar, så då måste vi kunna lova att allt är på plats. Vi kommer inte att starta bygget måndag morgon, men definitivt i närtid. En projektledare ska också tillsättas inom kort, säger Åsa Waern.
I den sista etappen av projektet planeras det sedan för en ny servicebyggnad på stallbacken, med restaurang och loger för publik och aktiva. Allt för att publiken ska få en närmare kontakt med hästar, kuskar och tränare.
Den totala kostnaden för hela projektet beräknas till cirka 50 miljoner kronor och finansieringen är tänkt att "delas" mellan Svensk Travsport, Mantorptravet och extern finansiering.