-- Jag har fortfarande svårt att förstå att jag ska dit, säger Jimmy som i går började resan ner mot Italien och det klassiska VM-rallyt i San Remo.
Tävlingen börjar om prick en vecka, och fram till dess finns mycket att göra för rallytalangen Joge, kartläsaren John Stigh och resten av det åtta man starka Peugeot-teamet.
-- Vi har hyrt en bit väg där nere så de första dagarna ska vi ägna åt tester. Sedan blir det notskrivning i början av nästa vecka och på torsdagen körs de sista testerna, berättar VM- debutanten från Tjällmo.
Det var för drygt en månad sedan som han fick beskedet av teamchefen Gert Blomquist att biljetten till JVM-rallyt i San Remo var klar. Sedan dess har Jimmy finslipat formen och vann nyligen Cityracet i Finspång.
-- Det är väl ungefär som San Remo-rallyt (skratt). Nja, där finns förstås inte många likheter förutom att båda tävlingarna körs på asfalt, ler Jimmy som självklart är spänd inför den stora äventyret i Italien.
I konkurrens med världens bästa juniorer ska han avverka 40 mil av specialsträckor i ett av de hårdaste asfaltsrallyn som finns. I rallyt deltar även världens bästa förare i VM-serien, vilket lockar storpublik till de italienska bergen med de slingrande vägarna och branta stupen.
-- Det är ett riktigt kraftprov. Jag menar, 40 mil specialsträckor ska jämföras med 10--15 mil i en vanlig SM-tävling. Påfrestningarna kommer att bli oerhört stora, inte bara på mig och John utan även på bilen och hela teamet.
-- Samtidigt är det här en chans som man drömt länge om.
Totalt går kalaset på närmare en halv miljon kronor. En satsning som blivit möjlig tack vare personliga sponsorer, svenska bilsportförbundet och det egna teamet.
-- Det står förstås en del på spel, men jag känner mig inte alls pressad. Den största pressen kommer nog från mig själv, säger Jimmy.
Målsättningen?
-- Först och främst att ta mig runt och få så många asfaltsmil som möjligt. Resultatet är inte det viktigaste, det är mer att jag ska skaffa mig erfarenhet inför framtiden.
Teamchefen Gert Blomqvist håller med:
-- Det är viktigt för Jimmy att komma ut och känna atmosfären vid sådana här stora tävlingar. Annars kan det bli rena chocken i framtiden.
Säsongen i Peugeot började lite knackigt för Tjällmotalangen, men efter hand har resultaten blivit alltmer imponerande.
-- Den här är ju egentligen första året som jag kört en ordentlig tävlingsbil. Det tar sin tid att lära sig en sådan här extrem kärra, men nu känns allt bra och jag har helt klart mognat som förare.
Vad är extra viktigt att tänka på i ett asfaltrally som det i San Remo?
-- Spårvalen blir extra viktiga och det går absolut inte att köra för hårt in i svängarna. Det är bra om man kan gasa tidigt i kurvorna och får med sig farten ut.
-- Sedan släpper det förstås rejält på asfalt. Grus är mycket mer förlåtande, både mot förarna och bilarna, fortsätter Jimmy.
Inte rädd för de branta stupen i San Remo?
(Det blir tyst för en sekund.)
-- Nja, jag är i alla fall inte höjdrädd. Men det gäller förstås att ha respekt för alla hinder, precis som du har för träden när du är ute och kör i skogen.
Jimmy är inte ensam svensk junior som kör i San Remo. Där startar också Per Gunnar Andersson, Oscar Svedlund och stjärnskottet Daniel Carlsson. En samling lovande förare som trots allt sprider ljus och hopp över ett annars blekt svenskt rallyår.