Svårare att ta sig in i GP

SPEEDWAY/MÅLILLA2005-08-15 00:00

Nästa år kan ingen ny förare ta sig in i VM utan att bli utvald. Något många tycker är fel och vilket gett rykten om att det går att köpa sig en plats.

-- Jag hoppas kvaltävlingarna kommer tillbaka. Det är mest rättvist, säger Jonas Davidsson, som i lördags gjorde GP-debut tack vare ett wild card till Målillatävlingen.

I framtiden vill han köra GP-serien som ordinarie förare, men när det kan bli vet han inte.

-- Om jag kan fortsätta att köra bra, så kommer det kanske om några år, sa Davidsson efter att ha kört in fyra poäng på fem heat.

"Inte som formel 1"

Till årets GP-serie kvalade Antonio Lindbäck och Tomasz Chrzanowski in. De ligger sjua respektive sist efter sju av nio deltävlingar. Till nästa år blir det inga kval. Istället kompletteras de åtta bästa i årets GP-serie med sju istället för fem förare som får frikort av företaget BSI, som äger rättigheterna till GP-serien.

Svenske förbundskaptenen Mats Olsson är emot det nya systemet.

-- Jag tycker det ska finnas ett kvalificeringssystem. Annars blir det som i formel 1, där man får köpa sig en plats.

Olsson säger först att det redan är så även i speedway, men medger att han inte har några bevis för att det är så utan att det bara är rykten.

-- Det finns inget kvalificeringssystem, så någon måste förklara hur man får wild card. Annars är det klart att det spekuleras.

John Postlethwaite, vd på BSI, blir upprörd över snacket om att det skulle gå att köpa sig en plats.

-- Det är naturligtvis skit-snack.

Han medger att det finns både förare och managers som försöker påverka, men betonar:

-- Du kan inte köpa dig en plats in i GP-serien, det är inte som i formel 1.

Han förklarar hur de väljer förarna.

-- Vi tittar på hur de presterar i nationella serier, i juniormästerskap och hur de som fick wild card till en GP-tävling förvaltade det.

Postlethwaite berättar om en annan annan anledning till att han vill ha frikortssystemet.

-- Fyra förare från ett land kan vara bland de åtta bästa och sedan kan ytterligare fyra kvala in. Då kan halva startfältet komma från samma land, det vill jag inte ha.

Men han är inte främmande för att det kan komma tillbaka kval i framtiden.

Piraterna nästa?

Jonas Davidsson vill se kvaltävlingar, men upprörs inte av det nya systemet.

-- Nu är det så då är det bara att följa.

Motalakillen var långt ifrån nöjd med debuten i GP .

-- Det känns så där nu, men i morgon är det säkert bra, sa han i lördags kväll. Det är små detaljer som krämer mig.

Bland annat för att han borde ha tagit sig förbi Tomasz Gollob i sitt fjärde heat, men kanske framför allt för hur starterna gick.

-- Jag var bedrövlig från start. Jag tog inte en start, det som brukar vara mitt specialämne.

Jonas kör för Hallstaviklaget Rospiggarna, men vart han kör nästa år vet han inte.

-- Inte en aning, säger han.

Det kan bli Motala, men han har inte hört ifrån Piraterna.

Vill du dit?

-- Jag bryr mycket inte så mycket om det nu.

Piraternas lagledare Fredrik Staaf var också på plats i Målilla och säger sig ha fria händer att värva Davidsson om han skulle vilja det, men vill inte avslöja om han tänker försöka:

-- Det är en duktig pojk. Många kommer att vara ute efter honom.

Skulle du vilja ha honom i Piraterna?

-- Ja, det vill jag ju. Man vill ha allt som är bra. Men vi har ett bra lag och först ska vi diskutera med det lag vi har.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!