Det har varit några tuffa år i allsvenskan där Vargarna byggt upp ekonomin och betat av de skulder som man har dragits med. Avbetalningsplanen har hållits och allt kommer att vara färdigbetalt vid årets utgång.
Därför har frågan om det är läge att försöka söka sig upp i Bauhausligan till nästa säsong varit mer aktuell i höst.
Nu har klubben tagit sitt beslut.
Det blir ett nej. Klubben kommer köra ett år till i allsvenskan. Vargarna räknar med att publiksnittet behöver upp till tre gånger dagens snitt, att sponsorintäkterna behöver upp tre till tre och en halv gånger dagens och att förarkostnaderna för att bygga ett slagkraftigt lag ökar med fem gånger.
– Det är tre parametrar som alla är obekanta om vi lyckas. Alla måste funka, annars tar vi stora ekonomiska risker, säger Michael Olsson om beslutet.
– Den risken törs vi inte ta. Tanken är att rulla igång sponsorjobbet under vintern och våren, bygga upp intresset, hitta ett lag som kan vara tillräckligt slagkraftigt för att vinna allsvenskan. Samtidigt bygga upp organisationen och intresset igen och göra en sportslig satsning för att på ett ärligt sätt köra oss upp.
Målet är att ta klivet till 2024 istället.
Att hamna för länge i skuggan i allsvenskan, finns det en gräns för hur länge ni kan göra det?
– Det har också varit en parameter som vi haft med. 2019 hade vi skapligt med publik, sedan kom coronaåren, 2021 tappade vi lite medan det var lite bättre igen 2022. Där hoppas vi komma upp 2023 så att vi är på de nivåerna att det kanske handlar om att fördubbla om vi ska gå upp, så att steget inte är alltför stort.
Under kontrakt inför nästa år finns just nu två förare, William Drejer och Kevin Juhl Pedersen som skrev två år inför säsongen som gick.