Vi träffas över en lunch. Stefan har en timme ledigt från sitt nya jobb där han ska fungera som platschef på ett företag som håller på att etablera sig i Motala.
– Vänta, jag ska bara svara på det här, säger han och tittar ner i telefonen.
Vi blir snart varse att det här perioden är den mest hektiska i en lagledares/sportchefs liv. Förare hör av sig och fiskar efter kontrakt, nu ska många kontakter hållas levande för att få ihop ett så bra lag som möjligt till nästa säsong.
Vi försöker luska ut vem det var som hörde av sig.
– Det berättar jag inte, säger Stefan med ett leende. Men det är så här hela tiden just nu, man får kontakt med många förare och förhandlar med flera.
Många är de som undrar vad som händer i Piraterna. Inga förare finns under kontrakt och än har inga namn släppts som klara.
– Jag har ett toppnamn klart, men inte påskrivet. Där är tanken att vi ska släppa nyheten på lördag, när vi har en träff för en del av våra sponsorer. Så tyvärr kan jag inte säga vem det är, mer än att det är en ny förare.
Ett namn det ryktas om är Niels-Kristian Iversen?
– Det är en av många som jag pratar med, så mycket kan jag säga.
Nej från en svensk
Han fortsätter:
– Man håller en väldans massa tänkbara laguppställningar i huvudet och så plötsligt, när man får nej från något tänkbart namn, får man göra om allt. Så var det under söndagen när jag fick klart för mig att en svensk förare som vi hade hoppats på tackade nej.
Jakob Thorssell?
– Han är avskriven för oss i dagsläget. Men om det var han eller någon annan som tackade nej just nu berättar jag inte.
Det ryktas också om att Daniel Davidsson kan komma tillbaka?
– Han finns med i mina tankar, absolut. Daniel är en riktigt bra förare men också en stor tillgång för ett lag, på flera sätt.
I faktarutan här nedan ser ni de förare som kört för Piraterna i år. Förutom Anton Rosén, som aviserat att han ska ta ett uppehåll, är alla förare aktuella för en fortsättning i klubben.
– Jag har inte skrivit av någon i dagsläget och ingen har självmant sagt att de vill lämna. Sen får vi se hur det faller in med olika saker, vilka som blir kvar till slut.
"För få svenskar"
Det stora problemet, säger Stefan, är att få tillräckligt bra svenska förare. Här ger han en rejäl känga till sportens märkliga regelsystem.
– De svenska förarna som håller tillräckligt bra nivå räcker inte till. Åtta lag ska ha tre svenskar var plus en i reserv, det blir 32 stycken. Så många bra förare finns inte. Jag tycker inte att elitserien ska vara en plantskola för svenska förare, där ska de slåss om en plats och visa tillräcklig kvalité för att få vara med. Jag vill se två svenska till nästa säsong, och att man gör om allsvenskan till en nationell serie, helt utan utländska förare, istället. Då får de åktillfällen och möjlighet att utvecklas.
Hans åsikt om svenska förare gör att vi glider över på Piraternas egna säsong där det till slut blev en bronspeng, för tredje året i rad.
– Klubben kanske är nöjd med att vi tagit medalj många år i rad, men jag är inte nöjd så länge vi inte tar guld. Jag är med i det här för att vinna.
– Och i år vill jag nog säga att det var våra svenskar som inte riktigt räckte till för att vi skulle lyckas med det. De tog inte tillräckligt med poäng när vi behövde det.
Så hur ser du på deras framtid i klubben, kommer de erbjudas kontrakt?
– Alla svenskar vi haft kommer få kontraktsförslag, sen få vi se vilka som blir kvar och inte. Tyvärr har det, som jag var inne på förut, blivit så att det är förarnas marknad på svensksidan, vilket gör att de blivit för dyra i förhållande till vad man får.
Än så länge inget namn klart på papper alltså, men Stefan Andersson Skill sitter lugn i båten.
– Piraterna har ett väldigt gott rykte om sig ute bland förarna. Ett av de argument jag använder mig mest av är att "vi betalar långt ifrån mest av de svenska klubbarna, men vi betalar alltid". Det brukar vi komma långt med.
Låga betyg
Vi ber Stefan betygsätta sina egna förare för deras insatser den gångna säsongen. Betyget blir lågt, ett snitt på 2,45. Inte mycket mer än godkänt alltså.
Bara en förare, Greg Hancock, får 4 i betyg. Tre, Peter Kildemand, Piotr Pawlicki och Anton Rosén får 3. Övriga förare i truppen för betyg 2.
– Betygen är kanske lite lågt satta, men om jag skulle gett Greg en femma hade jag behövt lyfta de andra ett snäpp och så bra var de inte.
Till sista får han tippa årets SM-final, som startar på tisdagskvällen.
– Om inget märkligt händer kommer Rospiggarna köra över Dackarna.