Det är klart att en svensk mästare i speedway ska koras vid Linköpings Motorstadion 2022, när SM-veckan kommer till stan.
Därmed blir det första gången sen 2010 som det tävlas i speedway på banan som sex år i rad, från 1995 till 2000, körde VM-speedway med vinnare som Mark Loram, Tony Rickardsson och Jason Crump.
Det är nu eller aldrig.
Klubben har brottats med ekonomiska problem i många år och tvisten mellan Filbyterna och moderklubben Linköpings MS var i många år infekterad. Många delar i LMS vägrade att, som de ansåg, att förse den kostsamma speedwaysektionen med pengar när de själva inte drog in tillräckligt med pengar för att bekosta sin verksamhet.
I november 2010 togs beslutet att lägga ner klubbens tävlingsverksamhet då bland annat kravet på luftsarg blev en större kostnad än man mäktade med.
Sen har inte mycket hänt. Banan står där oanvänd, sånär på träningskvällar för både stora och små.
Men nu har chansen kommit. Den nya styrelsen vill ha verksamhet igång i alla sina nio sektioner, gärna på elitnivå, och så även i speedway.
Jag håller med ordföranden Peter Kahrle när han säger att det är viktigt att ha ett mål att sikta emot. Nu har man fått det, SM-finalen i speedway för seniorer i månadsskiftet juni-juli nästa år.
Om inte medlemmarna i Filbyterna tar chansen och använder tävlingen som ett argument för att få till investeringar, upprustningar och en organisation värd namnet, kan man lika gärna lägga ner klubben.
Då är chansen borta - för lång tid framöver.