– I många andra länder har idrottsministern en stark ställning och kämpar för idrotten. I Sverige är känslan att man får idrottsdelen lite på köpet när man blir kulturminister, skolminister eller nåt annat. I den här situationen tycker jag att det är tydligt att ingen från politiskt håll för idrottens talan. Just nu är det fotbollen via deras elitorganisation som står längst fram och debatterar.
Mikael Holmstrand är inflyttad Linköpingsbo, med rötterna i Gislaved. Så valet av speedwayklubb till Lejonen där han nu är lagledare blev inte så svårt.
– Jag är uppvuxen där nere och åkte på farsans pakethållare till matcherna. Då blir det lätt så att det är där hjärtat hamnar.
Från att i början ha varit en mindre lokal sponsor är han numera rejält engagerad i klubben. På senare tid har han synts mer för den breda publiken i rollen som vice ordförande för ESS, Elitspeedway i Sverige. Och han har inte varit tyst med vad han tycker om att idrotten i Sverige just nu lever i ett slags vakuum.
– Man brukar prata om att idrott och politik inte hör ihop, men i det här fallet så måste det gå i hand i hand. Nu har politiken i princip gett delar av en yrkeskategori, de professionella idrottarna, näringsförbud. Jag saknar kopplingen mellan idrottsliga event och andra typer av sammankomster som är tillåtna.
Han forsätter:
– Landets nöjesparker anser sig själva inte höra under ordningsföreskriften om hur många som får samlas, för att de är utomhus och kan kontrollera hur många människor som befinner sig inom ett område. Då förstår inte jag vad skillnaden skulle vara för oss och många andra idrotter? Det går att använda varannan rad på en läktare, att göra fållor på en speedwayarena med 50 personer i varje, och så vidare.
– Det är jättebra att nöjesparker och köpcenter kan ha öppet, men vi inom idrotten behandlas på ett mycket tuffare sätt med ett blankt nej. Jag skulle vilja att man från politiskt håll ger oss ett "ja, men.." så att vi har något att rätta oss efter och kan sätta igång säsongerna.
Speedwayen har en komplex situation där många av förarna reser mellan olika länder för att tävla i olika klubbar. Det gör situationen lite svårare.
– Jo, men nu börjar det släppas lite på restriktionerna i flera länder och egentligen är det ingen skillnad på om en svensk eller polsk speedwayförare åker mellan länderna precis som en lastbilschaufför gör. Motorsporten har drabbats extra hårt, inte minst efter att vårt eget förbund, Svemo, satt stopp för all tävlingsidrott. Varför får man spela ungdomsmatcher i fotboll, men inte köra en ungdomsmatch i speedway?
Mikael Holmstrand säger att han fler och fler ifrågasätter de beslut om restriktioner som regeringen fattat.
– Man måste ha mycket stor respekt för riskgrupperna, men jag tycker att jag hör mer diskussioner om att säkra upp kring dessa och låta andra leva som vanligt, så gott det går. Riskgrupperna är ganska tydligt identifierade idag, det var de inte för två månader sen.
Ett nytt besked från politiskt- och myndighetshåll väntas om nån vecka. Om Bauhausligan tillåts komma igång behöver man tre veckor för att förbereda sig för att dra igång matcher och då tror Mikael Holmstrand att det kan bli en ganska bra säsong till slut.
– Om det blir en dubbel- eller enkelserie med ett kortare eller längre slutspel har vi att ta ställning till. Vi har ett par olika scenarier att fundera över. Det viktiga är att vi får så många matcher som möjligt per lag och det går att stretcha säsongen en bit in i oktober om det skulle behövas.
Mikael kom in i Lejonen när föreningen stod inför många ekonomiska utmaningar.
– Jag tycker att många klubbar har varit illa skötta. Speedway ligger i gränslandet mellan ideell och professionell idrott och är väldigt kommersiell för att vara en motorsport. Många klubbar har drivits av ideella krafter som helt förståeligt saknat marknadstänket, långsiktigheten och kunnandet.
– Ofta när sporten synts i media har det varit för dålig ekonomi, någon svår skada eller att man varit osams. Man har haft svårt att få förtroende från de som följer sporten och visa att det är professionellt hanterat.
På det viset tror han att coronakrisen kan föra något gott med sig.
– I en kris går man samman, behovet av enighet blir större. Ska vi lösa det här måste vi göra det tillsammans och jag tycker att vi är på god väg.