– Vi står helt bakom beslutet. Att visa solidaritet med Ukraina är det enda vi kan göra. Om det drabbar vår liga är inte relevant, vi måste stå upp, säger Piraternas lagledare och sportchef Daniel Davidsson.
Det svenska förbundet, Svemo, meddelar nu att man följer det internationella förbundet, Fims, linje och stänger ute förare med rysk licens från den svenska speedwaysäsongen 2022.
– Det är ett väntat och självklart beslut i den situation som råder. Vi har haft samsyn med förbundet och en bra dialog i frågan. Ingen markering är för liten för att avstå ifrån när det gäller den extrema situation som Rysslands aggressivitet innebär för Ukraina och sin omgivning, säger ligaföreningen ESS:s ordförande Mikael Holmstrand i ett pressmeddelande.
Sedan Rysslands invasion av Ukraina har sanktionerna av Ryssland och dess bundsförvant Belarus varit massiva. En närmast unik enighet i världen har agerat beslutsamt och kraftfullt för att påverka Ryssland på alla möjliga sätt. Idrottsrörelsen har varit lika tydlig och gick tidigt ut med bojkotter av såväl landslag som klubblag och enskilda utövare från Ryssland och Belarus, inte minst efter att Internationella Olympiska Kommittén, IOK, uppmanat till just detta.
Det internationella motorcykelförbundet Fim hade ett styrelsemöte i helgen där beslutet togs att stänga ute förare med en licens utfärdad av Ryssland eller Belarus och där man uppmuntrade sina nationella medlemmar att göra detsamma. På ett styrelsemöte hos Svemo under måndagen togs samma beslut. För att få köra i Sverige krävs en Fim-licens som kopplas till den nationella licensen. De licenser som utfärdats av Ryssland dras nu in och några nya kommer inte allt utfärdas. Fim har också beslutat att en flytt av licens till annat land av en rysk förare inte kommer att godkännas.
Förare som är aktuella att inte få köra är Artem Laguta och Viktor Kulakov i Västervik och Sergej Logachev i Vetlanda. Drabbad indirekt är också Vetlandas ukrainare Aleksandr Loktajev som inte kan lämna sitt land under kriget.
– De klubbar som berörs kommer såklart få möjlighet att ersätta sina stoppade förare utan att det påverkar grundtanken i antalet transferkort för säsongen. Vi har också förare med ukrainsk licens som påverkas av kriget och kan komma att behöva hanteras på samma sätt, säger Mikael Holmstrand.