Här är speedwayens nya regler

Seriesystemet och snittreglerna görs om till nästa års elitserie i speedway.

Stefan Andersson Skill, Piraternas lagledare, tycker till om de nya regler som förbundet presenterade på måndagskvällen.

Stefan Andersson Skill, Piraternas lagledare, tycker till om de nya regler som förbundet presenterade på måndagskvällen.

Foto: JOHNNY GUSTAVSSON

SPEEDWAY2015-09-14 17:29

– Okej, då vet vi i alla fall vad vi har att rätta oss efter, säger Piraternas lagledare Stefan Anderson Skill. Men fortfarande vet vi ju inte hur många svenskar som ska vara i lagen, det kan bara Serieföreningen ESS besluta om och när det beslutet tas har jag faktiskt ingen aning om.

Första ändringen: Taksnittet som lagens förare måste få plats under sänks från 10,25 till 9,50. Det betyder att klubbarna måste bygga om sina lag rejält till nästa säsong.

– Vi kommer inte kunna köra med samma lag som i år, långt därifrån. Att sänka med 0,75 är ganska mycket, jag kanske hade tyckt att 0,50 varit lagom. Men jag har hela tiden varit för en sänkning för att få ner kostnaderna på trupperna, så på det sättet är det ett bra beslut.

Andra ändringen: Seriesystemet görs om. Efter att åtta lag kört en grundserie med 14 matcher/lag går de fyra främsta till en slutspelsserie. Där börjar alla lag om på noll poäng och möts hemma-borta, sex matcher totalt per lag. Ettan och tvåan i sen serien kör sen en final med dubbelmöte.

Det lag som hamnat sist efter grundserien åker ner i Allsvenskan, medan lag 5-7 har kört färdigt efter 14 matcher.

– Spontant känns det väl tidigt att sluta säsongen efter 14 matcher som det blir för tre lag. Dessutom ifrågasätter jag varför man inte får någon fördel av att vinna serien, att alla lag startar om från noll. Nu spelar det ingen som helst roll om man blir etta eller fyra, det känns lite konstigt.

Utöver ovannämnde förändringar beslöts också att behålla snittrabatten på 25 procent för svenska förare under 25 år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!