36-årige Peter Ljung har kört många år i elitserien och otaliga varv på alla banor i Sverige. Han håller banan i Motala som en av de främsta.
– Det är alltid kul att komma till Motala och köra. Det blir intensiva heat med utrymme för fartökningar och omkörningar. Ett heat lever i fyra varv. Sånt som publiken vill se, säger Peter Ljung, hemmahörandes i Västervik till vardags.
Ljung lyfter också fram andra plus med Probaco Arena.
– Den tål rätt mycket regn, de får alltid till en bra bana. Sedan är startbanorna ofta jämna, man är inte körd från något spår, vilket uppskattas. Ibland kan det till och med vara så att det är en fördel att stå på yttern, säger Peter Ljung.
Oliver Berntzon instämmer i hyllningskören till "Dunteberget".
– En kanonbana. Den bästa racingbanan i Sverige tillsammans med Västervik och Eskilstuna, säger Oliver Berntzon som kör för Dackarna i elitserien.
– Den har bra form och är bra preparerad. Den inbjuder till bra speedway som ger täta heat och bra möjligheter till omkörningar, säger Berntzon som också intygar att startspåren brukar vara jämna.
Indianernas Ludvig Lindgren gläds åt att Piraterna är åter i elitserien.
– Jag gillar banan i Motala. Den är alltid bra preparerad och ger täta heat. Den är teknisk och det har jag alltid föredragit. Det är svårt att rycka ifrån till någon större ledning i Motala jämfört med på större banor som Gislaved och Vetlanda. Det beror väl på att farten inte blir lika hög, säger Ludvig Lindgren och lägger till:
– Man måste alltid hålla full fokus när du är i ledningen i Motala. Det kan komma någon innanför och utanför dig. Det behövs tekniska banor i elitserien, förra året var det bara Avesta och Hallstavik som var på det sättet.