Beskedet i sig kom inte som någon chock. Senast Vargarna körde speedway i landets högsta serie var för tio år sedan, men för ett par veckor sedan ansökte klubben om att få en plats i Bauhausligan.
Och under måndagen kom klartecknet från Svemo och serieorganisationen ESS.
Klassikerklubben från Norrköping är tillbaka.
Och med det börjar jobbet med att rusta för att köra på högsta nivån igen med allt vad det innebär. Först ska klubben bygga en lagledning. Peter Jansson, som varit lagledare i flera år och senaste året var med i sportgruppen, är klar för Rospiggarna.
Piotr Zyto som var huvudansvarig i år lär inte heller bli kvar.
– Även han tillhör Rospiggarnas organisation. Han hade ett uppdrag för dem även i år och vi lånade egentligen bara in honom till våra matcher. Det är tänkt att han ska vara där även kommande säsong, säger Michael Olsson.
Det innebär att ni letar ny lagledare utifrån?
– Vi för diskussioner med några. Jag hoppas att vi kan ha något klart inom någon vecka, vi vill även ha med den personen när vi bygger laget.
Var beskedet att ni får en plats väntat?
– Ja, det har vuxit fram att det skulle bli så. Tittar man för några månader sedan trodde vi nog att vi skulle vara kvar i allsvenskan men sedan har vi haft diskussioner med Svemo och ESS där det har känts som att det är rätt steg nu, säger Vargarnas ordförande.
Klubben har presenterat en ekonomisk plan vad gäller publik, budget och förarkostnader, liksom tankar kring organisationen.
Allt måste upp.
Känner du dig trygg i att ni kommer att klara de tuffare kraven som blir?
– Visst är det tuffare krav. Det är alltid en del osäkerheter i allting där vi får göra rimliga bedömningar. Vi sätter våra förarkostnader och kontrakt innan vi vet hur båda de stora inkomsterna blir, sponsorer och publik. Det är lite speciellt. Vi ligger också efter de andra lagen som har förare som är etablerade i sina klubbar och kan stå under kontrakt. Sedan är det en trygghet att vi inte kan åka ur på sportsliga grunder. Det minskar riskerna.
Samtidigt vill man inte gå upp och bli slagpåse heller, det kan också påverka intresset?
– Så är det naturligtvis. Och vår målsättning är att bygga ett lag som är väldigt bra i Norrköping och som även kan knipa några matcher borta också. Då hoppas vi vara med och i alla fall slåss om en slutspelsplats.
Michael Olsson medger att man, i sitt beslut, såg risker med att bli kvar för länge på allsvensk nivå också när det gäller att bygga publik och engagemang runt klubben.
– Det var en av grejerna som gjorde att det vägde över för att vi till slut ville ansöka. Många av oss kände att energin rinner ut lite i allsvenskan. Det blev lite vardag och ingen utmaning. Om vi började få den känslan i organisationen var det risk att även publik och sponsorer skulle känna samma sak och då skulle vi snarare gå bakåt istället för framåt.
Är Tai Woffinden en drömförare att få in?
– Klart att han är det. Det är han för nästan alla men alldeles speciellt för oss. Han var nästan synonym med 2009 och den utveckling som vi hade då. Han gick då från nästan totalt okänd till att bli på gränsen till en världsstjärna.
2009 var Vargarna nykomling senast och tog svensk speedway med storm när man gick till SM-final. Det kanske är för mycket att sikta så högt igen.
– Jag tror inte att vi ska ha det som måttstock. Men däremot är det en inspiration, att det faktiskt inte är omöjligt att lyckas som nykomling, säger Olsson.