Elitserien utan mästare?

Kaos präglade första elitserieupptakten som Motalalaget Piraterna fick vara med på. Om två veckor är det speedwaypremiär, men än är det ovisst om elitserien får nio eller tio lag och om alla premiärmatcher kommer att köras.

Så här glatt såg det ut i fjol när Kaparna säkrat SM-guldet efter att ha besegrat Smederna. Men nu är det inte lika uppåt i den skuldtyngda Göteborgsklubben. Kaparna riskerar att inte få köra i elitserien.

Så här glatt såg det ut i fjol när Kaparna säkrat SM-guldet efter att ha besegrat Smederna. Men nu är det inte lika uppåt i den skuldtyngda Göteborgsklubben. Kaparna riskerar att inte få köra i elitserien.

Foto:

SOLLENTUNA2004-04-20 05:20

-- I dagsläget är det tio lag, vad det blir är ett annat, säger Leif Fredriksson, ordförande i Serieföreningen Svensk speedway.

-- När vi träffas på lördag i Motala kanske det blir någon form av beslut. Hur det blir står skrivit i stjärnorna, säger nykomlingen Piraternas ordförande Rolf Östlund, som trots att upptakten mycket kom att handla om Kaparnas kris trivdes bland de andra elitserieklubbarna.

Unisont nej

Orosmomentet är de regerande svenska mästarna Kaparna och deras ekonomi. I går fick Göteborgslaget, som har ett underskott på 4,5 miljoner och fullständig kaos i klubben, nej från de andra klubbarna på sin begäran att få flytta sin premiärmatch mot Smederna till det reservdatum som finns.

-- Problemet med den dagen är så litet, medan Kaparnas problem är så här stort, säger Tommy Rander, ordförande i Kaparna sedan en knapp vecka tillbaka, genom att först visa ett mellanrum mellan fingrarna stort som en tändsticksask och sedan slå ut med armarna.

Rander hävdar att flytten av matchen är avgörande för om Kaparna ska klara sig ekonomiskt. Anledning är att parkeringen vid arenan är blockerad av muddermassor från Göteborgs hamn och att inga program lär vara klara i tid. Allt till en följd av det kaos som varit i föreningen.

-- Nu får vi fråga polisen om vi kan köra. Och jag kan inte tänka mig att polisen tillåter att bilar står parkerade på stora riksvägar, så det som händer är att det inte blir någon match i alla fall, tror Rander.

Hetare

Alla tio elitserieklubbar fanns respresenterade på den årliga upptakten som hölls i Sollentuna. För den samlade pressen presenterades alla lagen och deras målsättningar inför säsongen en efter en. Lugnt och sansat och det andades optimism.

Först när ekonomin i lagen och en flytt av matchen mellan Kaparna och Smederna kom på tal hettade det till.

-- Det är klart att det känns extra tungt att bli bestulen på guldet av ett lag som inte kan finansiera sina förarkostnader, sa Smedernas lagledare Morgan Andersson.

Han framhöll senare till TT:s utsände: -- Jag ser hellre att vi kör en serie med nio lag, än hjälper Kaparna.

Vargarnas lagledare Fredrik Örnedal framhöll att kanske fler lag har problem med matcher som skulle behöva flyttas.

-- Gyllene Tider är till exempel på turné, sa Örnerdal.

Vargarna har hemmamatch mot Masarna den 20 juli när Gyllene Tider är i Norrköping.

-- Om vi skulle ta hänsyn till allt som händer, OS och så vidare, så skulle vi få ställa in elitserien, sa Jan Alkebring, ordförande i tävlingssektion hos Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet.

Ännu hetare

Efter knappt två timmar fick alla journalister lämna rummet som vid det laget var varmt som en bastu. Temperaturen lär inte ha gått ner när elitserielagens representanter blev ensamma kvar. Röstnivån var hög och på vissa håll upprörd när de kom ut från mötet ett par timmar senare. Få ville tala om vad som sagts innanför den låsta dörren.

Jan Alkebring konstaterade bara att viss aktivitet hade beslutats om.

Enligt vad Corren erfar blev det aldrig någon omröstning, utan Kaparna drog själva tillbaka sin begäran när det stod klart att det inte fanns något stöd från de andra. Övriga klubbar ville ha garantier för att Kaparna kör hela säsongen. Nu lär diskussionen om Kaparnas problem fortsätta på lördag i Motala, då det svenska VM-kvalet körs där.

Trots att Kaparna drog tillbaka sin begäran om flytt är Kaparnas ordförande Rander säker på att matchen ändå stoppas av polisen och hävdar att den lika väl kunde ha stoppats av regn.

-- Vi ville vara rakare och begära att den skulle flyttas, säger Rander som är besviken på de andra klubbarna.

-- Många lag tycker att det är så osäkert om vi kan vara kvar att det är lika bra vi försvinner innan serien börjar.

Men om bara premiären flyttas är han säker på att Kaparna finns med i årets elitserie.

Inga lag ska prioriteras

Östgötalagen hoppas på att det blir tio lag i serien.

-- Det är viktigt med tio lag, men om Kaparna ser att de inte klarar av det, så är det bättre att de inte är med från början än att de försvinner under säsongen. Då kan de dra med sig andra klubbar i fallet, säger Piraternas lagledare Kenneth Åkeborg.

Han vill inte sia om hur det blir.

-- Jag blev inte klokare av det som sas i dag.

Piraternas ordförande Rolf Östlund tycker det är viktigt att alla lag behandlas lika.

-- Inget lag ska prioriteras.

Om du ställer det mot att det bara blir nio lag?

-- Det är synd om Kaparna hoppar av, men vad ska vi göra åt det. De kan fördärva för andra klubbar. Exempelvis om vi åker ner och kör i Göteborg och de sedan inte kommer till vår hemmamatch.

Även Vargarnas ordförande Torsten Sahlin hoppas på tio lag i serien.

-- Kaparna har så stora bekymmer så frågan är hur de ska reda ut det. Men vi är angelägna att alla lag kör serien, sa Sahlin efter mötet.

För Vargarnas ekonomi är det inte viktigt att det blir tio lag i serien, men enligt Sahlin är det ändå viktigt.

-- Vi har ju vår publik vi vill ge tio hemmamatcher och lika många arrangemang vi vill ge sponsorer, säger Sahlin.

Elitlicens på gång

Kaparna är långt ifrån ensamma om att ha ekonomiska problem. En elitlicens, liknande den som fotbollen och ishockeyn redan har, planeras i speedwayen med sikte på införande 2006.

Hur många lag skulle klara den i dagsläget?

-- Det rör sig om två, tre lag, säger Leif Fredriksson, som tycker det är orättvist att tala om det innan det är infört.

När klubbarna redogör för sin ekonomi låter det dystert. Indianerna har problem efter en eftertaxering på 400 000 kronor, Smederna har fortfarande ett negativt kapital trots stor vinst förra året, VMS har negativt kapital, Västerviks ekonomi är ansträngd, Rospiggarna har en tung ryggsäck att ta hand om.

Östgötaklubbarna hävdar dock att de skulle ha klarat en elitlicens redan nu.

-- Ja, det skulle vi. Jag känner att vi ligger rätt ekonomiskt och håller budget i år, sa Rolf Östlund.

Han framhåller att klubben gick med vinst i fjol, är fri från skulder trots att man investerat två miljoner i anläggningen inför premiären.

Vargarna har gått igenom ett ekonomiskt stålbad, men hävdar att nu har det vänt uppåt. Örnerdal räknar med fördubblade sponsorsintäkter jämfört med förra året.

Masarna är knappa favoriter till SM-guldet bland de andra klubbarna. Fyra klubbar tror på dalalaget. Luxo stars och Smederna fick tre röster var.

Elitseriepremiären har flyttats fram en vecka jämfört med andra år. Anledningen är att vädret brukar kunna stoppa en del matcher. Förhoppningen är att undvika det. I år är seriepremiären den 4 maj.

Nytt slutspel införs. De fyra bästa placerade lagen efter grundserien gör upp om SM-guldet. Seriesegrarna väljer semifinalmotståndare mellan lag tre och fyra. Det lag som är högst placerat väljer om det vill börja hemma eller borta.

En ny regel är att lagen bara får låna två förare per match från sin farmarklubb, i stället för tre.

Tv 4+ sänder från elitserien från klockan 21.00 matchdagarna.

Peter Karlsson har lämnat krislaget Kaparna för att köra i Målillalaget Luxo stars ihop med sin bror Mikael Max.

-- Utmaningen är att ta guld med en ny klubb. De flesta pusselbitarna ligger på plats i Luxo. Nu får vi se om jag är den sista pusselbiten, säger Peter Karlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!