Ranking: De vinner allsvenskan 2018

Allsvenskan i speedway består av sex lag den kommande säsongen. Hur står sig lagen mot varandra? Så här tycker ÖM-sportens Kenny Wiis.

Foto:

Ranking2017-12-04 17:00

Kylan och mörkret börjar få ett allt fastare grepp om Sverige. Speedwaysäsongen känns – och är – långt borta.

Men trupperna till allsvenskan 2018 är spikade för klubbarna och det där suget börjar infinna sig efter metanoldoften och ytterrökare.

Frågorna är många inför nästa år.

Vilka lag är starkast? Vilka kan få problem? Och vilka är nyckelförarna i respektive startsjua?

Allt det där benar vi ut här och nu. Jag har själv axlat lagledarrollen i alla lag och tagit mig friheten att ta ut följande startsjuor.

I den här ordningen rankar jag lagen.

Piraterna

1) Daniel Davidsson, 1,705

2) Kenny Wennerstam, 1,098

3) Jonas Davidsson, 1,605

4) Victor Palovaara, 1,623

5) Linus Sundström, 1,982

6) Johan Jensen, 0,500

7) Anton Karlsson, 0,500

Totalsnitt: 9,013.

Kommentar: Årets fiasko i elitserien svider fortfarande i Motala. Vad var det som hände egentligen? Men nu tar stadens pirater nya tag – och de gör det utan klubbikonen Stefan Andersson Skill som lagledare och en väldigt potent trupp. Linus Sundström är en all star-förare i allsvenskan, och där bakom ser det rakt igenom trevligt ut. Kommer inte att förlora en match hemma på Dunteberget.

Nyckelförare:Kenny Wennerstam hade ett mörkt 2017 och tog noll steg framåt, det var snarare så att den långe ungtuppen gick bakåt. Wennerstam är dock ambitiös och satsar hårt på sporten. Nu borde det verkligen lossna lite mer.

Griparna

1) Peter Ljung, 2,490

2) Alexander Edberg, 0,618

3) Oliver Berntzon, 1,410

4) Linus Eklöf, 1,438

5) Timo Lahti, 2,196

6) William Björling, 0,500

7) Emil Millberg, 0,500

Totalsnitt: 9,152.

Kommentar: Griparna är kroniskt svårslaget. 2018 blir inget undantag. Har värvat seriens främste chaufför i Peter Ljung som tillsammans med Timo Lahti bildar en giftig stjärnduo som alltid kommer gå att lita på när matcherna drar ihop sig.

Nyckelförare: Hans starter är ofta under all kritik. Men viljan finns och när Oliver Berntzon får till det är han både snabb och underhållande att se på. Att nå 2014-nivåer är nog att hoppas för mycket, men jag unnar "Vispen" ett rejält lyft. En bra Berntzon är ett måste för att Griparna ska kunna nå hela vägen.

Vargarna

1) Kim Nilsson, 2,525

2) Viktor Bergström, 1,133

3) Joel Andersson, 1,633

4) Mathias Thörnblom, 1,170

5) Daniel Bewley, 2,000

6) Johannes Stark, 0,500

7) Henrik Bergström, 0,500

Totalsnitt: 9,461.

Kommentar: Det är inga nobody-tapp som Vargarna har drabbats av. Linus Sundström och bröderna Davidsson är inga pjäser man ersätter på en kafferast. Nygamle lagledaren Peter Jansson har ändå en kapabel trupp att ställa på benen. Kim Nilsson kommer att fortsätta vara Kim Nilsson och Joel Andersson och Mathias Thörnblom har mycket speedway i sig.

Nyckelförare: England suktar efter att få fram fler högklassiga förare utöver Tai Woffinden. Det senaste hoppet: Daniel Bewley. 18-åringen, som ser ut som en liten skolpojke, spås en lysande framtid och gjorde ett antal starka insatser på de brittiska öarna den gångna säsongen. Det här kan bli både fågel och fisk. En sevärd förare enligt rapporter.

Valsarna

1) Thomas H Jonasson, 1,654

2) Filip Hjelmland, 1,225

3) Ludvig Lindgren, 1,381

4) Magnus Karlsson, 1,294

5) Pontus Aspgren, 1,805

6) Jesper Persson, 0,500

7) Jonathan Ejdermark, 0,500

Totalsnitt: 8,359.

Kommentar: Om Jonasson inte hade varit så medioker de senaste säsongerna hade det här känts ännu mer spännande. I skrivande stund är det ett jämnt lagbygge som saknar den där spetsen. Jonasson och inte minst Pontus Aspgren kan nå dit. Men det finns inga garantier. Hur som helst: jättekul att Valsarna är tillbaka i allsvenskan.

Nyckelförare: Efter några succéinhopp i moderklubben Vetlanda i år var Filip Hjelmland i strålkastarljuset. Nu väntar vi spänt på vad smålänningen kan bjuda på 2018. Helt klart är att Hjelmland åtnjuter en viktig roll på Tallhults motorstadion.

Nässjö

1) Joel Kling, 1,173

2) Alexander Woentin, 1,000

3) Jason Jörgensen, 2,000

4) Dominik Möser, 2,000

5) Adrian Gala, 2,000

6) Christoffer Selvin, 0,500

7) John Kvarnevång, 0,500

Totalsnitt: 9,173.

Kommentar: Ett samarbete mellan Lejonen, Vetlanda och Dackarna gör Nässjös lag möjligt. Roligt, så klart. Det här laget är svårbedömt. Mycket hänger på importerna. I Woentin och Kling har Nässjö Sveriges två främsta juniorer. Men det innebär absolut inte konstant fina poängskördar i allsvenskan.

Nyckelförare:Jason Jörgensen tillhör toppen på Danmarks juniorsida och tanken är att körning här ska vara en språngbräda till större uppgifter i framtiden. Att han ska hålla sitt snitt är osannolikt, men att Jörgensen ska bli en mycket betydande komponent i Nässjö känns som en självklarhet.

Norra Speedwayalliansen

1) Rafal Konopka, 2,000

2) Rasmus Broberg, 0,903

3) John Lindman, 1,083

4) Freddie Eriksson, 1,114

5) Nike Lunna, 2,214

6) Robin Norman, 0,500

7) Jonathan Gran, 0,500

Totalsnitt: 8,314.

Kommentar: Samma premisser som för Nässjö, fast här är det Masarna, Rospiggarna, Smederna och Indianerna som går samman. Norrköpingsbördiga Emma Nyrén basar över ett lag som får slå ur underläge. Ingen riktig höjd finns i laget. Jag är dock fascinerad över Rafal Konopka. Vem är karln? Jag messade förbundskaptenen och allvetaren Morgan Andersson, men inte heller han hade koll på Konopka. Det säger mycket. Det blir kul att se vad den mystiske föraren kan uträtta.

Nyckelförare: Han har tyvärr, och inte helt förvånande, fått en stämpel på sig att vara en stökig förare ofta inblandad i krascher. Om John Lindman får ordning på det där och det mentala finns det en kapabel förare i honom. Läge att visa det nästa år.

Bästa heatledarna: Peter Ljung, Oliver Berntzon och Timo Lahti, Griparna.

Bästa mellanförarna (2 och 4): Filip Hjelmland och Magnus Karlsson, Valsarna (otroligt svårt att välja här).

Bästa reservparet: Johan Jensen och Anton Karlsson, Piraterna.

Fotnot: Taksnittet är 9,500. Golvsnittet är 8,000. Startsjuan ska alltid innehålla minst två förare med 0,500 i snitt. Upplägget av serien blir tio grundomgångar samt slutspel för de fyra främst placerade lagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!