Det börjar dra ihop sig i SM-rallyt. Deltävlingen i Linköping, som är den femte av totalt sex, är igång och det är minst sagt öppet i flera klasser.
Totalt ska elva specialsträckor bockas av och på fredagen kördes de två första, på en sällsynt knixig bana runt Stångebrofältet.
– Skönt att vara igenom båda vändorna. Det är svårt att ta mycket tid samtidigt som det kan vara lätt att förlora mycket tid. En sån här typ av sträcka, med mycket publik så pass nära, är väldigt speciell att köra, summerade Johan Kristoffersson.
Efter den första dagen är den tidigare världsmästaren i rallycross i ledning i den stjärntäta huvudklassen (trimmat 4 WD).
Däremot flåsar värsta konkurrenten och den totala sammandragsledaren Patrik Flodin honom i nacken.
Som väntat.
– Med tanke på farten han (Patrik) har på gruset i skogen är det skönt att ha ett litet försprång. Det var egentligen bara på ett ställe som jag blev lite förvånad, halkade ut och tappade tid. Annars så kändes det väldigt bra.
Under lördagen är det längre sträckor vid allt ifrån Mosshult, Ulrika och Boxholm som ska genomföras.
Framför allt är det den inledande morgonsträckan i krokarna kring Mosshult (SS3) som lyfts fram som den stora nyckeln till en lyckad avslutningsdag.
– Det kommer nog bli ett rejält uppvaknande. Det är otroligt många svängar samtidigt som det lär gå väldigt fort. Så den delen står verkligen ut på förhand.
Tillbaka till fredagens häftiga två sträckor – mitt i publikhavet bland tusentals åskådare – så var leendet hos Kisabördige Albin Nordh ovanligt stort.
Junioren, som kör för Ydre MK i 2WD, vann den senaste SM-tävlingen i Kolsva och verkar nu vara i fortsatt superform "på hemmaplan".
– Jag kom igenom ganska smärtfritt och gjorde inget dumt. Innan start var det lite smånervöst att se vänner man inte brukar se på rally... men när kopplingen gick upp släppte allt.
Ledningen? Den är 1.1 sekund ner till Pontus Lönnström.
– Nu kan jag sova gott och vakna upp i ledning. Sedan är jag medveten om att det finns luriga sträckor kvar. Att jag har kört några av dem på tävlingar tidigare vet jag knappt om det är en fördel, skrattar Nordh.
I övrigt var Mats Moberg, tävlande för Linköpingsklubben Östergyllen RC, en positiv överraskning i resultatlistan. Fyra i trimmat 2WD innebär ett fint slagläge inför avslutningen.