Ska man verkligen köra rally utan publik?

Förarnas och kartläsarnas oro inför ett publikfritt SM-rally i Linköping var långt ifrån obefogad. Själv fick jag se en hemsk olycka som kunde slutat riktigt illa.

Peter Calén, sportreporter, är tveksam till att rally ska köras utan publik, med tanke på säkerheten.

Peter Calén, sportreporter, är tveksam till att rally ska köras utan publik, med tanke på säkerheten.

Foto: Corren

Rally2020-09-05 19:03
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Titta på bilden igen så förstår ni vad jag menar.

Daniel Andersson och kartläsaren Lisa Jonasson gjorde en hemsk vurpa och rullade drygt fem varv i luften innan de till slut stannade på sidan.

Där stod jag. Och några till.

Jag hade tagit mig ut till specialsträcka 2, hamnade där tillsammans med några andra från media och en handfull personer som redan gjort sin funktionärsinsats och som nu var ute i skogen för att följa tävlingen.

Och tur var väl det.

Samtidigt som man kan konstatera att det inte var en slump att de stod just där. Det här var personer med stor rutin från rally och som visste att här, just här, fanns en risk att det skulle hända saker. 

Det tog inte lång stund innan hemmafavoriten Albin Nordh missade en sten, slog i den och i hög fart la sig på sidan och gled ett 50-tal meter.

Personerna som stod intill mig sprang fram, kollade att Albin och hans kartläsare var okej, vippade sen rätt bilen så att de kunde starta igen och köra vidare.

Den andra incidenten blev än värre. Daniel Andersson missbedömde helt en liten svag sväng i hög fart, flög ett 20-tal meter innan bilen började rulla.

Varv på varv.

Ni ser själva den dramatiska bilden här intill.

När de till slut landat på sidan sprang några personer fram till bilen för att förvissa sig om att förare och kartläsare var okej. Samtidigt sprang två andra upp till krönet innan för att varna bakomvarande bilar.

Jag vill inte tänka på vad som kunde ha hänt om inte det här gänget stått där de stod.

På den här biten av sträckan fanns ingen funktionär. Inte på flera hundra meter åt något håll. En bil stod parkerad på tillfartsvägen för att förhindra att någon tog sig förbi med bil.

Men ingen funktionär.

Med tanke på deltagarnas oro för säkerheten på publikfria vägar behöver jag kanske inte säga mer än så.

Jag tror att sporten fått lära sig en sak. 

Utan publik inget rally. Det är helt enkelt för farligt.

Tycker jag.

Tyvärr finns också risken att ESR, med tio raka år, försvinner nu. Tävlingsledningen med Stefan Taleman i spetsen har gjort ett strålande jobb med tävlingen år efter år och alltid fått lovord från deltagarna.

Så också i år.

Men nu blir det inget ESR 2021. Inte heller 2022 eftersom SM-veckan kommer till Linköping då, med rally på schemat, och att man inte vill att det ska krocka.

Därför kan det bli aktuellt först 2023. Orkar man hålla ut så länge?