Publiksuccé i klassiska Linköpingstävlingen

Tanken var ett sabbatsår. Men när en bil i Eskilstuna dök upp kunde inte Johan Eklöf hålla sig. "Det var ett impulsköp", säger LMS-föraren.

Linköpingsföraren Johan Eklöf hade sonen Pontus bredvid sig under Sviestadträffen. Johan, som vunnit tre gånger tidigare, hamnade utanför pallplatserna i år.

Linköpingsföraren Johan Eklöf hade sonen Pontus bredvid sig under Sviestadträffen. Johan, som vunnit tre gånger tidigare, hamnade utanför pallplatserna i år.

Foto: Claes Nilsson

Rally2024-05-01 17:00

Han satt och solade sig tillsammans med sonen och co-drivern Pontus efter den första av tre sträckor i Sviestadträffen. 

– Det har väl gått hyfsat, men jag kommer nog inte att ha något med segerstriden att göra i år. Bilen är helt ny för mig – jag har inte kört en meter innan jag kom hit, säger Johan och skrattar.

2018, 2021 och 2022 fick han kliva överst på prispallen. Tanken var att 2024 skulle bli ett år utan rally, men så dök den rätta bilen upp och Johan Eklöf slog till.

Nu siktar han främst mot SM på hemmaplan i augusti

– Det skulle vara riktigt roligt att köra det.

Jubilerande Sviestadträffen är en klassiker på första maj – i år med runt 90 startande och en stor publik. Motorstadions parkering blev snabbt full och korven gick åt som smör i kioskerna.

– Ett mycket bra år, även om jag var orolig för några dagar sedan när det snöade och det var som en sjö här ute, säger Bengt "Benke" Bergtröm från arrangerande LMS.

Torsten Larsson från LMS blev Sviestadträffens första segrare 1974. 50 år senare var det Nyköpings Micael Jakobsson som hade bästa tid över de tre sträckorna och vann totalt. Han var nästan 16 sekunder före tvåan Andreas Pettersson från Norrköping.

För Johan Eklöf blev det ingen pallplacering den här gången. 

– Vi hade häng på andraplatsen men tyvärr gick en drivaxel i början på sista sträckan. Vi fick tuffa i mål.

Hemmasegrare var det ont om, men Liam Berg från V:a Östergötlands MK vann B-förare tvåhjulsdrivet och Ydres Andreas Norström vann standardklassen, A- och B-förare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!