– Jag tror att han hade varit skitstolt, säger Henrik Appelskog innan han ger sig i kast med de sista förberedelserna inför publiksträckan på Stångebrofältet på fredagskvällen.
Han behöver inte säga att det känns speciellt.
Det syns.
Det var i våras som Peter Appelskog tragiskt gick bort efter en längre tids kamp mot cancer.
Nu kör Henrik SM-tävlingen på hemmaplan – i den bil (Skoda Fabia R5) som brorsan för fem år sedan köpte för att de skulle kunna tävla tillsammans.
– Klart att det känns speciellt. Eftersom han var sjuk blev det inte så många tävlingar ihop. Men vi pratade om att jag skulle vara med just här och efteråt kom det fram att han till och med fixat sponsorer i smyg. Jag hoppas verkligen att jag tar mig i mål på lördag. Det kommer att vara känslosamt. Jag kände det redan när jag satte fast ett sorgband på bilen. Men jag vill att Peter ska vara med.
Appelskog är ett välkänt namn i rallykretsar och pappa Roland är fortfarande i allra högsta grad inblandad i tävlingsledningen. Henrik – som också är ett välkänt namn på Appelskogs Bil i Linköping – har skördat stora framgångar som kartläsare och sätter sig nu bakom ratten i den tuffaste SM-klassen.
Allt för att hylla sin tragiskt bortgångne bror.
– Det känns fint. Det har varit rörigt i huvudet med allt som ska fixas...och inte ha brorsan att bolla med. Känslorna kommer nog i kapp mig. Vi hade rallyt som vår grej och det förde oss samman. Det känns också fint för pappa att jag gör det här i Peters minne.
Henrik Appelskog funderar lite.
Blickar ut över den stora parkeringsplatsen med alla bilar på plats. Tackar för några lycka till-hälsningar.
– Han var inte bara min bror utan också min bästa kompis. Vi hängde jävligt mycket och annars ringde vi varandra ett par gånger om dagen. Jag önskar att han hade varit här. Suttit och kollat på tider och kommit med glada tillrop.
Bland alla högklassiga konkurrenter har han inga ambitioner att vara med och slåss högt upp i resultatlistan. Den här gången finns något annat. Något större.
– Peter var nog mer vild än jag som förare. Det gick fort. Du måste lära dig att krypa innan du kan gå och jag måste känna mig fram lite. Det gäller att våga om du ska köra i 170 kilometer i timmen bland träd och stenar. Bilen skulle vara hemsk i vanlig trafik, men är löjligt rolig att köra här. Det är lite som att spela tv-spel, säger Henrik Appelskog.