"Finns områden där vi är långt efter i säkerheten"

Rallysporten har en hel del att göra på säkerhetsområdet. Det säger Janne Rydh, ordförande i rallyutskottet.

Rallysporten är säker, men det finns alltid mer att göra. Det säger rallyutskottets ordförande Janne Rydh.

Rallysporten är säker, men det finns alltid mer att göra. Det säger rallyutskottets ordförande Janne Rydh.

Foto: Peter Calen/arkiv

Rally2020-09-15 18:00

– Det finns områden där vi är bra, men det finns också områden där vi ligger långt efter många länder.

Ordet säkerhet inom sporten är väldigt brett. Den personliga säkerheten för förare och kartläsare, säkerheten mellan deltagare och publik och säkerheten i arrangemanget.

Ungefär så.

– Jag anser att vi ligger ganska långt framme i den personliga säkerheten i bilarna, även om det förstås skiljer sig en del i kraven på lokal nivå jämfört med större internationella tävlingar. Det internationella förbundet FIA driver ett väldigt hårt säkerhetsarbete som vi i Sverige till stora delar inför. Men många saker är förenat med stora kostnader för deltagarna och då blir det ofta en avvägning.

Han har ett exempel.

– Säkerheten för deltagarna har utvecklats mycket de senaste tio åren. Framförallt skulle jag säga att burkonstruktionen i bilarna är betydligt bättre idag och det finns många tillverkare som verkligen vet vad de håller på med. En detalj där är det skyddsmaterial som sitter på buren, som ska lindra smällar mellan förarnas hjälm och de stenhårda rören. En utrustning som är dyr, men oerhört effektiv.

Däremot, säger han, har förare och kartläsare en hel del att lära sig när det gäller att använda den egna säkerheten rätt.

– Att ställa in sina stolar, bälten och övrig utrustning på rätt sätt är oerhört viktigt. Det slarvas för mycket. Om man har en overall på sig men ändå kavlar upp ärmarna är ju skyddet borta. Och det händer alltför ofta att man inte använder handskar trots att det står i reglerna.

I de här delarna ligger Sverige ändå ganska långt framme säger Janne Rydh. Men det finns ett område där man släpar betydligt.

– Många länder är långt före oss när det gäller den övergripande säkerhetsnivån i arrangemanget av en tävling. 

Han säger bland annat att teknik som finns används mycket mer frekvent i många andra länder.

– Jag vet att man i East Sweden rally i Linköping använde en metod för att gps-övervaka fordonen på sträcka för att ha full koll på var de är. Den tekniken har används länge i många tävlingar utomlands och det finns absolut en utvecklingspotential i våra svenska tävlingar.

En debatt har också blossat upp om förarnas säkerhet vid publikfria tävlingar.

– Publiken gör ofta mycket viktiga insatser när det händer något, men man kan inte förlita sig på det. Arrangören ska ha tillräckligt bra säkerhet ändå. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!