Efter kraschen: "Tur att det var folk just där"

Det har gått en tid sen Daniel Anderssons våldsamma krasch i East Sweden rally. Han är skakad, men inte skadad. "Jag kommer fortsätta köra", säger han tvärsäkert.

Det var en gång en BMW. Daniel Andersson vurpade våldsamt vid helgens SM-rally i Linköping men är glad att han och kartläsaren Lisa Jonasson klarade sig utan skador.

Det var en gång en BMW. Daniel Andersson vurpade våldsamt vid helgens SM-rally i Linköping men är glad att han och kartläsaren Lisa Jonasson klarade sig utan skador.

Foto: Peter Calén

Rally2020-09-15 18:00

Det var på andra sträckan det hände. Han förklarar hur det gick till.

– Vi kom ur spår och träffade en berghäll, flög runt 25 meter och sen började det bara att rulla.

Vad minns du av rullningen?

– Inte så mycket egentligen. Jag vet inte hur många varv det blev, jag minns mest att jag tänkte att det snart kommer att göra ont. Och att jag hoppades att vi inte skulle slå i något träd eller nåt annat hårt.

Nu har du fått kraschen på film. Tvekade du någon gång att titta?

– Nej. Jag har nog mest varit nyfiken och velat se hur det gick till, vad det var som gick snett.

Fysiskt säger Daniel att han mår bra efter det som hände. Lite ont i ena benet och allmänt blåslagen, men annars helt okej. Psykiskt är det också bra, även om han känner en del skuld.

– Framförallt mot kartläsaren Lisa Jonasson. Nu klarade hon sig också väldigt bra, är bara lite mörbultad, men det känns ändå jobbigt att jag utsatte henne för det här. Det var vår första tävling tillsammans och hennes första rullning i en rallybil. Man får lite skuldkänslor.

Hur tacklar du det?

– Vi har snackat lite varje dag sen det hände och hon peppar mig och tycker inte att jag ska känna så. Det är sånt som händer i sporten och tyvärr något man får räkna med.

Just vid den här platsen befann det sig en handfull personer som direkt var framme och kollade hur det var med er. Vad betydde det?

– Jätteskönt. Det gjorde att vi kunde ta det lugnt, inte ha bråttom ur bilen utan verkligen känna efter att vi var okej. Vi visste att de skulle se till att varna bakomvarande bil och allt annat man måste göra när sånt här händer.

– Samtidigt visste vi innan tävlingen att det kanske inte skulle vara så mycket folk i skogen, att vi skulle kunna få agera annorlunda. Nu hade vi tur att det var folk just där vi kraschade.

Daniel berättar att mycket hämt med säkerheten i rallysporten de senaste åren. Och att han verkligen rekommenderar att man köper bra utrustning.

– Snåla aldrig på säkerheten, se till att ha det bästa. Det betyder så mycket. Sen har sporten infört nya krav på nackskydd och andra detaljer som gör att riskerna minskar. I den här kraschen är jag glad att jag hade en stol med skydd för huvudet på sidorna för det gjorde att jag inte slog i så hårt.

Är rally en säker sport?

– O ja. Sen kan man ha otur och det kan gå illa efter en liten grej, så är det. Men på det stora hela har man gjort så mycket för att utveckla säkerheten att det nog inte går att göra så mycket mer. För egen del har jag med åren blivit mer medveten om hur man ska använda den personliga utrustningen för att maximera deras egenskaper och hur man ska bygga bilen för att den ska klara av alla påfrestningar.

Går det att använda något från bilen efter en sån här smäll?

– När det gäller skyddutrustningen kommer jag nog slänga bältena i alla fall, det finns en risk att de sträckts ut. Även hjälmen hade fått en skada efter glassplitter, så den är förbrukad. Stolarna kan ha klarat sig, men jag ska granska dem väldigt noga innan jag tar ett beslut. Jag vill inte chansa.

Kommer du att fortsätta med rally?

– Absolut, både som förare och kartläsare. Det är för roligt för att sluta. Folk säger att det är som en drog, men medan det går att behandla något annat missbruk och bli fri från det går det inte med rally. Där är man fast för alltid, säger Daniel och ler.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!