Prins Carl Philip lever sin dröm

Prins Carl Philip har alltid valet bli raceförare. För Corren berättar han att önskan funnits sen tidig ålder och att han nu njuter av att leva sin dröm.

Drömyrke. Pris Carl Philip hade redan som barn en dröm om att bli racerförare. Nu är han där.

Drömyrke. Pris Carl Philip hade redan som barn en dröm om att bli racerförare. Nu är han där.

Foto: PETER CALÉN

RACING/KNUTSTORP2014-08-23 10:05

– Jag tror att fröken i skolan frågade i fjärde eller femte klass vad våra drömyrken var. För min del var det givet, jag ville bli racerförare.

Vi träffas efter kvalheaten inför lördagens två heat i STCC på Ring Knutstorp. Prins Carl Philip har just varit och tittat på när rallycrossbilarna avverkat sina kvalomgångar på banan.

– Fascinerande hur det kan hantera bilarna, säger han och skakar lätt på huvudet.

Sen några år tillbaka är han vid sina drömmars mål. Han har kört fyra år i Porsche Carrera Cup innan han i fjol tog steget över till den tuffaste klassen i Sverige, STCC.

Tämligen orutinerad och med ganska få tävlingar bakom sig har han ändå gjort avtryck och är inte särskilt långt ifrån de snabbaste.

– De andra i fältet, ja nästan alla som kör racing i dag, har ju varit aktiva från låg ålder med de minsta gokartklasserna och har lärt sig sporten från grunden. Jag kan känna att jag gärna också skulle vilja haft den rutinen. För det märks skillnad ibland.

Hur då?

– De andra har kört så pass mycket mer och satt sig i så många situationer förut som nu kan vara första gången för mig. Det känns som att jag lär mig saker hela tiden som de redan kan.

Just den här klassen är dessutom speciell på det viset att ni förare aldrig får träna mellan tävlingarna?

– Nä, tyvärr är det så i det regelmentet och givetvis missgynnar det oss som har mindre rutin mer. Den här säsongen har vi dessutom haft rätt långa uppehåll mellan tävlingarna vilket gör det ännu svårare att komma in i det.

Hur håller man då upp körningen?

– Jag har kört en del gokart. Och sen får vi hålla igång på annat sätt, att hålla konditionen uppe är också viktigt.

Vi backar bandet en bit. Från den där dagen när Carl Philip bestämde sig för att bli racerförare gick det lång tid innan det blev verklighet.

– Jag körde en del hyr-gokart och de flesta gångerna gick det rätt så bra, jag var snabb. Men det tog till 2004-2005 där någonstans, när jag var 25 år, innan Janne ”Flash” Nilsson tog med mig till gokartbanan och vi började köra Sport 2 000. Det var väl den riktiga starten.

Sen blev det Porsche Carrera, några tävlingar i Swedish GT ihop med Janne ”Flash” Nilsson och sen i fjol STCC.

Vad har du för mål med din racingkarriär?

– Jag har sagt att jag vill bli så bra som jag någonsin kan bli. Sen får vi se vart det bär.

Och målet för den här säsongen?

– Inför säsongen var mina mål att jag ville vara sämst tia i första kvalet och när det var uppfyllt att vara bland de åtta som går till Q 2. Tyvärr har inget av dem lyckats än, så det finns lite kvar att jobba på.

Och tia i första kvalet skulle betyda pole position i det första heatet?

– Precis. Det skulle vara riktigt roligt att se hur man skulle klara ut det.

Om du får summera säsongen hittills, vad säger du då?

– I stora drag har tider och fart blivit mycket bättre. Jag kör snabbare, jämnare och stabilare men tyvärr visar inte resultaten det. Och så har vi haft lite otur med smågrejer som blivit fel.

Vad skulle du säga krävs för att nå upp till de som ligger, säg topp fem i mästerskapet?

– Jag skulle säga känslan. Att kunna utnyttja däcken och bilen till det optimala, att kunna bromsa exakt på rätt ställe och med rätt hårdhet och att vara mer precis i körningen. Det börjar jag bli bättre på, men när man kollar datan vi får ut ur bilarna och jämför dem med Thed Björk och Fredrik Ekblom som är mina teamkompisar, så ser man se att de sätter bilen nästan exakt på samma sätt varje varv medan mina data spretar lite eftersom jag inte är lika exakt ännu och då blir mina data också svåra att analysera.

Att du ändå hänger med de här killarna i den här serien, det betyder väl att det finns en stor talang hos dig?

– Nja, det vet jag inte, det får andra bedöma. Men visst är det skönt att känna att jag ändå hänger med ganska bra, även om jag vill mer än att vara sist i fältet som jag var i dag.

Vad händer i din framtid, vad blir nästa steg efter STCC?

– Det får vi se. Jag har förmånen just nu att köra i ett mycket bra team med härliga människor, vad som händer sen vet jag inte nu.

Målet för lördagens race, vad blir det?

– Tolva och sist i kvalet var inte vad jag hade hoppats på. Men nu kan det bara bli bättre och andra som startat sist har ju gjort det ganska bra förut så jag laddar på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!