Volvo gör satsning på WTCC

11.26 var klockan. Mantorp Park var platsen. Där och då avslöjade Polestar Cyan Racing att man från och med nästa år hårdsatsar på WTCC med två bilar.

En Volvo S 60, med nyutvecklad 4-cylindrig turbomotor på 400 hästkrafter, blir Polestar Cyan Racings vapen när de gör en flerårig satsning på WTCC från och med 2016.

En Volvo S 60, med nyutvecklad 4-cylindrig turbomotor på 400 hästkrafter, blir Polestar Cyan Racings vapen när de gör en flerårig satsning på WTCC från och med 2016.

Foto: Peter Jigerström

RACING2015-10-13 13:30

Christian Dahl, med den fina titeln Chief Executive Officer på Cyan Racing, säger:

– STCC har varit en kommersiellt bra plattform för oss, men som racer söker man givetvis större utmaningar. Vi kommer fortsätta i STCC med två bilar, den ena ska prins Carl Philip köra. Sen får vi se vem som tar den andra.

Volvo, eller Polestar racing som det hetat, har ju dominerat STCC-serien stort och bland annat vunnit förarmästerskapet tre år i rad. I år blev det dubbelseger med Thed Björk överst och Fredrik Ekblom på andra plats.

De två, plus Robert Dahlgren, är tre förare som nu alla väldigt gärna vill ha en styrning i någon av de två bilar som teamet kommer till start med när WTCC drar igång i slutet av mars nästa år.

Men vilka det blir än än så länge en väl bevarad hemlighet.

Christian Dahl:

– Vi har helt enkelt inte bestämt oss. De tre är alla aktuella, men man kan också tänka sig att vi tar en liten "genväg" och tar in en utländsk förare som varit med i serien ett par säsonger och som redan kört på de banor där WTCC avgörs.

Han säger att beslutet vilka förare som får varsin plats kommer inom kort.

– Vi har någon testdag kvar här i Sverige och sen är meningen att vi ska till Italien för att köra ett par testdagar till.

För Polestar Cyan Racing har i hemlighet kunnat testa sin Volvo S 60 ganska ostört på Mantorp park ända sen i juli.

– Den testbil vi använt blir inte den vi kommer att köra med i serien, säger Christian Dahl. Efter vi kört alla tester klart kommer två nya bilar att byggas i vår fabrik i Göteborg för att vara redo till premiären.

Och, som alltid i motorsport, är det bråttom.

– Man lever alltid med tajt tidsschema i den här branschen och det är klart att vi gärna hade haft lite mer tid. Men vi får se den första säsongen som en lärosäsong för att sen, under 2017, kunna vara med och slåss om pallplatser och segrar på allvar.

För målsättningen är glasklar:

– Vi vill bli världsmästare med en svensk bil.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!