Oskar Krüger gjorde debut i STCC-sammanhang. 22-åringen fick dock ingen grym start på säsongen. I kvalet slutade han först på 16:e plats.
– Det gick ju skit – helt enkelt. Jag hade klart högre förhoppningar. Känslan var att jag hade fart i bilen, fast lite oflyt på vägen, säger debutanten.
Hur är känslan inför lördagens race?– Det blir ju svårt eftersom att jag kommer starta från 16:e plats. Den här banan är rätt svår att köra om på så jag kommer nog inte kunna komma särskilt mycket högre än topp-12.
STCC:s mest erfarne förare, Mattias Andersson, är den enda Honda-föraren på startuppställningen i år och 44-åringen var ute efter nya framgångar efter en stark avslutning på fjolårssäsongen med två andraplatser under finalen på Mantorp Park.
Kvalomgången slutade dock i besvikelse – även för honom:
– Det här var inget superkval från vår sida. Jag hade hoppats på mer. Tyvärr så var vi inte snabba nog, säger Mattias Andersson.
Racingveteranen hamnade på en 14:e plats i kvalet.
– Eftersom att vi hamnade precis utanför topp-10 så blir det svårt att plocka en framskjuten placering i morgondagens heat, säger Mattias Andersson och fortsätter:
– Målsättningen blir att köra upp några placeringar och försöka hamna på poängplats.
I fjol kördes STCC med TCR-reglementet för första gången. Till i år har man gjort ytterligare förändringar i regelboken. Teamen tävlar i två race per tävlingshelg och dessutom återinförs den omvända startordningen.
Philip Morin hade snabbaste tid i både Q1 och Q2. Således kommer han att starta från pole position i båda morgondagens tävlingsheat.