– Just nu vet jag inte om vi kan få ihop det till lördagens race, säger Mattias.
Solvalla är platsen för helgens deltävling, den tredje i mästerskapet. Och dagen blev, fram till kvällen, Linköpingsförarens bästa.
På Q 1, där alla 19 bilar deltar, var han sexa. Det betyder start från ruta sex i lördagens första heat.
På Q 2, dit de tio bästa tar sig, vara han femma. Vilket betyder start från ruta fem i heat 2.
Men:
– I slutet av Q 2 blev ett missljud vi haft en stor del av dagen ännu värre och det rasslade till. Inne i depån kunde vi konstatera ett växellådsras.
Därmed kunde han inte köra Q 3, som fördelar startordningen på de fem bästa i heat 3, och kommer då starta som femma.
– Om vi får ihop bilen. Vi har inte själva delar som fixar det här, i så fall måste vi förlita oss till andra team här i depån.
Kvalets kung var annars Johan Kristoffersson som sopade rent i alla tre kvalen och kommer ha pole position i alla tre heaten.
Mycket av snacket i depån under fredagen handlade annars om nya viktregler som bland annat missgynnar Mattias Andersson, och gynnar redan snabba Volkswagen.
– Det är bedrövligt, säger Mattias Andersson. Just nu skiljer det 40 kilo mellan oss och en del bilar.