Och upplägget är helt unikt.
– Vi vill testa ett helt nytt grepp, nämligen att köra ett kvällsrace.
Det berättar Fredrik Sjöqvist, VD vid Mantorp park.
Datumet blir torsdagen den 25 juni.
– Vi vill köra när det är som ljusast ute för att slippa extra ljus på bilarna, säger han.
Att köra ett kvällsrace har aldrig tidigare gjorts i STCC:s historia. Tävlingarna har växlat mellan att ligga på lördagar eller söndagar.
– Vi kände när vi fick frågan om att ta över Göteborgs tävling att vi ville göra något helt nytt. När vi inte fick finalen kände vi oss inte särskilt taggade på en vanlig deltävling mitt i säsongen.
Fredrik Sjöqvist säger att han fått en del inspiration från ishockeyn.
– Jag gillar att gå på hockey då och då, men skulle inte vika en hel lördag åt det. Däremot går jag gärna en vardagskväll. På det här sättet tror vi att vi kanske ska lyckas locka en lite ny publik.
Han utvecklar vidare:
– De som är rejält bitna av motorsport når vi i alla fall, oavsett vilka dagar eller tider vi kör. Däremot tror jag att vi kan locka andra åskådare, de som skulle tycka det var kul att se några race som avklaras på några timmar.
Tanken är att minst tre av klasserna under STCC:s paraply kommer att tävla den här dagen. Det är huvudklassen STCC, Porsche Carrera cup och Renault Clio.
– Det är de tre klasser som skulle kört i Göteborg som nu får åka här istället. När det gäller V8 Thunder cars är deras kalender redan lagd, men jag vet att det är många i den klassen som vill åka hos oss. Kan vi hitta en lösning får de absolut plats i det schemaförslag som vi lagt fram.
Tanken är att tävlingsdagen börjar redan vid klockan 9 på morgonen. Först sker tester och kval och sedan, med start runt klockan 19, race för samtliga klasser.
– Den stora utmaningen för teamen blir att hinna det de gör på två dagar normalt under en dag istället. Upplägget runt tävlingen blir detsamma, bara att vi komprimerar det.
En annan nyhet är att man kommer åka den korta bansträckningen, alltså inte via den så kallade Mjölbysvängen.
– På det viset tror jag att vi kommer få se betydligt tajtare och mer spännande racing.