– Bättre nu än under race, sa Mattias och pressade fram ett leende.
För bara några veckor sen fick han hem sin nya bil till årets STCC-säsong.
– Sen har det varit hemskt mycket jobb att få allt i ordning och lära sig så mycket som möjligt om bilen innan vi kunde sätta oss i för första gången.
Under tisdagen var det dags. Det var en öppen träningsdag på Mantorp park och allehanda bilar snurrade runt på banan, varv efter varv.
Vi dök upp precis när Mattias startade upp bilen, släppte ner den på marken och tog sina första varv.
– Det är klart att det är en speciell känsla att sätta sig i en ny bil första gången. Det är många annorlunda ljud, lukter och känslor man ska lära sig känna igen. Men det är kul, riktigt kul. Jag ser verkligen fram emot den här säsongen.
Frågetecknen inför säsongen var många, men till slut fick han till en deal med Honda Sverige och köpte en bil som gått tre tävlingar i den internationella TCR-serien i höstas.
STCC-mästerskapet inleds om bara en dryg månad och det blir intensiva veckor framöver.
– Vi hoppas kunna köra två dagar till här på Mantorp nästa vecka, sen är det två testdagar på Knutstorp och eventuellt åker vi en dag till någon mer bana som ingår i mästerskapet. Det är vad vi hinner med innan det är dags.
Det ska, enligt honom själv, ge hyfsade förutsättningar till att lyckas nå resultat.
– Det är klart att man alltid skulle vilja få mer tid i bilen, det finns team som lagt 14 dagar i Spanien och åkt hundratals varv. Men det finns också team som kommer ha åkt mindre än vi innan premiären.
Den här dagen blev det bara nio varv. Sen poffade det till i avgassystemet och bilen tappade kraft. Mattias stängde av, bilen bogserades in till depån och man kunde trots telefonkontakt med West Coast racing, som ägt bilen innan, inte riktigt reda ut vad som gått sönder.
– Man kan tycka att det inte ska ske på en bil som bara gått tre tävlingar och 60 mil hittills, men sån är racing, sa Mattias och ryckte på axlarna. Det är bara att laga och köra vidare.
Hur var känslan i bilen, de varv du fick?
– Det är lite ovant. Den är framhjulsdriven, det är ett tag sen jag tävlade med det. Den är tung, ungefär 175 kilo tyngre än de två senaste vi haft i STCC och det är som att dra runt på två passagerare. Självklart märks det, men det är bara att vänja sig.
Klart är i alla fall att konceptet med de nya bilarna verkar bli en succé. Just nu är 18 förare anmälda till mästerskapet.
– Och jag tror att vi kan se minst två till i premiären. Att vi skulle kunna se 20 bilar på startlinjen i första tävlingen, det hade nog ingen kunnat föreställa sig.
Serien inleds i Ring Knutstorp 6 maj och avslutas med final på Mantorp park den 16 september.